Gå til innhold

Lektorutdanning i Realfag - Matte og IT!

8086

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle blæste litt for egen studieretning. Det er veldig få som vet om tilbudet NTNU har for matematikk og it-interesserte. Jeg er blant de få som går på linja, og er generelt ganske fornøyd. I tillegg sitter jeg i Programrådet og er med på å velge fag og endringer som kommer, så jeg er relativt velinformert.

Kort sagt går programmet ut på at du får undervisningskompetanse i matematikk og it, og kan undervise både på ungdomstrinnet og videregående. Det er en 5-årig mastergrad (derav Lektor), og har mange fordeler - også om du ikke nødvendigvis vil bli lærer. Jeg faller f.eks. i siste kategori. (Se gjerne på lenkene under før du spør meg om noe som står der.)

Mer informasjon kan du finne her og her.

Jeg anbefaler absolutt studiet, og må også profilere at det er en lett inngangsbillett til masteremner i informatikk! Går man bachelor it må man ha ca. B i snitt for å komme inn, men siden jeg er på en profesjonsutdanning kan jeg ta akkurat de emnene jeg ønsker. Selvfølgelig bare om du går mot en it-rettet master (du velger fordypning innen enten matte eller it). Når du er ferdig vil du ha en Master of Science and Teaching. Du "sparer" også ett år ved å ta en integrert lærerutdanning over 5 år kontra en 5-årig master + pedagogikk.

Noe som også er greit å ha i bakhodet er at du er praktisk talt garantert (lærer-)jobb - noe som slett ikke er en selvfølge om du ikke har bakgrunn fra sivilingeniørlinjene. Mulighetene er mange om du ser dem! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...