Gå til innhold

Gamer maskin - trenger hjelp med innkjøp

Anbefalte innlegg

Da heve min gode gamle maskin blitt pensjonist og gamle Berg må ut på shoppetur igjen :(

Jeg har satt opp noe på kjøpelista mi som dere må utfylle for meg :cool: :

lista mi er her

jada masa:-) .. deler som skal kjøpes inn er:

1 x AMD Athlon 64 X2 4400+

1x Nec ND-3550

1 x Zalman CNPS7700-AlCu( litt usikker her men...)

1 x coolermaster 830 tårn

Moi har kjøpt inn en hyper type-r 580 PSU( skulle vel holde all mass)

men som noen ser så mangler det noe..ehh. rettere sagt det meste :-p

klikk inn på lista og fyll opp med tips til resten for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Åssen er det med klokking( hvis jeg skulle falle for fristelsen :innocent: ) på en 4200 da tro?

7900GT? oki.. notert, men jeg har lest litt om x1900.. hva med den opp mot 7900GT? tenker piplines og evt OC på den..

Har du noen andre tips på andre minnekort? mente jeg har sett en del om OCZ kort som visstnok skal være bra :blush:

Ser også ikkeno om hovedkort her... noen tips der? :hmm:

HD? jada... kjører samsung spinpoint sata(ikkeno som heter sata 2 :cool: )

Lenke til kommentar

7900gt er den mest oc vennlige GPU som er på markedet og til best pris

den starter på 450mhz og kan gå over 700mhz, har 24 pixel pipes

8 vertex

ati koster dobbelt så mye.

sata2 er 300

sata1 er 150

typisk korrekt harddisk

WD Harddisk 250.0GB 7200RPM SATA 3.5" 16MB RAID Edition SATA FDB 845,-

eneste med WD som er et bra valg at de blir 15-20 grader varmere en andre merker.

det sies at en ikke merker så mye forskjell mellom ide sata1 sata2, jeg vet ikke, det finnes tester på det, og de viser raskere søketid, finnes en test på hw om 4-5 ulike hd.

en sata2 kan settes som sata1 med rett "jumper" setting, f.eks sette jumper i 6-7 så blir det sata1, ikke verre enn å lese på siden av hd, så skal det være løst.

250gb er mest for pengene.

partisjoner i 30gb og 200gb, 250 = 233.3 gb ntfs win xp

ocz hovedkort? hvis du skal ha OC muligheter så gå for et DFI det koster dobbelt, eller ASUS, evt ABIT

Abit AN8 32X

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/abit_an8_32x/25009/1

A8N32 SLI Deluxe

DFI LanParty UT NF4 SLI-DR Expert

vet ikke så mye om disse kortene, er vel gjerne disse som kommer best ut både med sli og OC, DFI er vel det som leverer mest volt, gjetter jeg. så har det sin pris. kansje like greit, slipper en å voltmodde hovedkortet. og ikke minst ram, mye mer muligheter, slipper en å møte veggen hvis en skal trikse litt med oc.

ocz ram og strømforsyning eneste jeg vet fra dem, ellers kan du kikke på hjemmesiden dems

siden du er innstillt på OC

så velg gjerne en opteron 170 dual core koster 500kr mer og 200 mindre mhz, 1mbx2 cache.

kan likegodt kjøpe den rimeligste dual core 165 som er 1.8ghz, ikke alle cpuer som kan tweakes like bra, så er fordel.

evt DFI kortet, opteron 170, og OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2 GB Dual Channel, ninja scythe med 120mm vifte, kan muligens være noe.

går fint med vanlig ram til 1200kr, bare en ikke overskrider mer en 210mhz/ddr420

bruker divider, pc3200 til pc2700. fordelen ved å kjøpe pc4000 at en kan kjøre raskere med noe høyere cl, hvis en setter ned hastigheten får en muligheter å leke med noe som heter timmings, sluser, sluse1/sluse2/sluse3/sluse4 kombinasjoner hvor en kan stille opp ned, med all forsiktighet og vite hva en gjør. så det kan være greit på teste ut pc4000, skal nok virke med rett hovedkort, men bør sjekkes i hardware hovedkort forumet, da en del hovedkort har mye råd tips, ram som passer, tja.

litt rotet info, en kan alltid prøve ut timmings. en pc4000 er vel 466mhz

233mhz normalt, så da den settes inn i et hovedkort, så setter den seg til 200mhz

så hvis fsb/htt er 200 normalt, du setter ram divider fra 200 til 166, kjører 280 fsb delt på 200 ganger 166 og får ram hastighet 232mhz og kjører da pc4000 det den er

beregnet for. hvis CPU klarer 2.8ghz, 2.4 skal nok gå greit.

du kan lese på opteron tråden, se hva de har fått til.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=38636

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Hvor mye skal du bruke da?

Helt ok oppsett:

Opteron 165

Corsair TWINX2048-4000PT DDR-DIMM 2048MB

Asus A8N-SLI Premium

Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2

7900GT

Blir vel ca 10000 tilsammen, og alt er vel ganske overklokkingsvennlig.

Sleng på god kjøling til cpu, og det er en super pc.

Men så er det jo det store spørsmålet jeg stilte i starten nå, hvor mye er du villig til å betale ? :)

Så at du ikke skulle ha disker, så trekk fra 850kr :)

Endret av Daffa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmmm.. AM2... joa :hmm:

Ytelsesmessig er det ikke store forskjellen har jeg lest :hmm: , men hvordan er stabiliteten på dette kortet kontra 939 kortene? Så jo på forumet her at de spår at AM2 kommer til å ta over for 939 kortaom ikke så lenge.

ÅÅÅ... je fant je fant mens je skreiv detti.. :dribble::dribble:

Sjekk detti her:

ASUS M2N32SLI Deluxe nForce 590

M32N2D.jpg

Skulle tro at joda, her snakker vi om AMD AM2 X2 4400 CPU og det ASUS M2N32SLI kortet..

Spørsmålet da.. NÅR I HEITESTE KOMMER DET?

Har noen sett eller hørt noe? Finnes det noen bedre kort?

Kan noen sende opp noen qtips til meg? kom i fare for å sikle inn i mitt nye DiNovo tastatur :blush:

Resten av oppsettet jeg har grubla meg fram til er her

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg funnet mitt nye leketøy

Strømforsyning: Hiper HPU-4B580

hpu-4b580_large_3.jpg

Denne har jeg fra før.. om jeg er fornøyd? LØP OG KJØP!

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ sokkel AM2

Etter masse tips fra dere blir det denne. :cool:

img_1404785924_0.jpg

Hovedkort: Asus M2N32SLI Deluxe

Ingen over ingen ved siden av... eller...? :dribble:

i_148335-300x200.jpg

Kabinett: Chieftec CA-01SL-SL-B

Her har jeg klødd meg hårløs for å finne et som passer.. bare synd Chieftech ikke har et kabinett som har plass for 2 PSU. NEI det blir ikke Lian-Li. Det blir for dyrt :cry:

tmb_300X300_27568.jpg

RAM: Corsair Twin2X 6400C4 2048 MB.

Leita etter minna med FB egenskaper som passer hovedkortet, men fant det ikke

i_151105-300x200.jpg

Skjermkort: XFX GeForce 7900 GT 256 MB XXX Edition.

Nok en gang på grunn av tips fra dere.. takkers :tease::yes:

i_127508-300x200.jpg

DVD Brenner: Nec ND-3550.

njaeee.. finnes det noen andre som er bedre?

i_98044-300x200.jpg

HD har jeg fra før: 4 x Sata( 910GB ) :tease: 2 x IDE ( 410GB ) :tease:

CPU Kjøler: Zalman CNPS9500 AM2

Fant ingen andre :hmm:

9500AM2_f_p-300x200.jpg

VGA Kjøler: Her skulle det vært en HW link til Zalman sin Fatal1ty FS-V7 kjøler.. .men den er ikke her(?)

zm-fs-v7-tp-lg.gif

Da spørger jeg igjen:

1. Er dette et framtidsretta oppsett som jeg kan kjøre på noen år?

2. Vannkjøling til dette oppsettet? hjelp? :roll::blush:

(mld: til admin/mod: har vel ikke brøti såå mange regler nå da vel...)

Lenke til kommentar

Hei!

Personlig ville jeg nok heller gått for en X2 4200+, eller ventet noen uker på prisfallet og kjøpt en X2 5000+ til cirka 3100kr. Ellers ser oppsettet veldig bra ut.

Edit: beklager skrivefeilen, litt trøtt i går.

Hilsen,

efikkan.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for alle tips/innlegg...

Nå har jeg stort sett bestemt meg for alle deler utenom 2 vesentlige deler:

Kabinett og grafikk kort.

Ettersom jeg er ute etter det vanlige med et tårn, få ned varmen og lyden, så sliter jeg litt.

Grunnen til det er at jeg tenker på å sette inn vannkjøling senere.

Dermed kommer jo problemet med Strøm.

Jeg trenger hjelp av dere til å finne et kabinett som er av aluminium, støtter 2 x PSU og har mulighet til vannkjøling( uten å finne fram stikksaga).

Jeg har sett på Coolermaster sitt tårn (stacker og 830)og Lian- LI(dyyrt),

men.... jeg blir Gaaal

grafikk kort:

Her har jeg satt opp et 7900GT kort, men har nå skjønt at dette er en dårlig ide, med tanke på varmen og at minnechippen der blir så varm at den smelter...

Er det noen som har tips til meg?

Ps:

øvre prisklasse= 2500 kr for kabinettet.

øvre prisklasse= 3500 kr for grafikk kort.

PSU har jeg. = 1 x hiper 580w + 1 x chill 350w

Lenke til kommentar

Skal du ha CPU kjøler, så vil jeg heller anbefale ThermalTake sine Big Typhoon. Spesielt på det hovedkortet der.

Grunnen er at du har masse passiv kjøling, og at Zalmanen blåser luften for det meste ut av kabinettet. Big Typhoon blåser det ned på hovedkortet, og dermed mer på de passive kjølerene.

Det skader ikke heller at den kjøler bedre enn Zalmenen og støyer mindre (på full hastighet).

Jeg har selv testet begge, og Big Typhoon er soleklart førstevalg. Den er også billigere. Og du kan selv bytte vifte hvis du vil ha noe enda kraftigere, det er mye mye vanskligere på Zalmanen. Ellers ser det bra ut.

og til Pizzafordi. Hvor har du det i fra at X1900 er dobbelt så dyr som 7900GT? XT er rundt 800-1000 dyrere, mens XTX er på det meste dobbelt av prisen.

Min anbefaling, let etter ett tilbud på GTX kortet, da følger det med stillere kjøler, og den kjøler bedre, samt at du slipper å klokke med det første. Har også her testet begge.

Lenke til kommentar
Skal du ha CPU kjøler, så vil jeg heller anbefale ThermalTake sine Big Typhoon. Spesielt på det hovedkortet der.

Grunnen er at du har masse passiv kjøling, og at Zalmanen blåser luften for det meste ut av kabinettet. Big Typhoon blåser det ned på hovedkortet, og dermed mer på de passive kjølerene.

Det skader ikke heller at den kjøler bedre enn Zalmenen og støyer mindre (på full hastighet).

Jeg har selv testet begge, og Big Typhoon er soleklart førstevalg. Den er også billigere. Og du kan selv bytte vifte hvis du vil ha noe enda kraftigere, det er mye mye vanskligere på Zalmanen. Ellers ser det bra ut.

6451645[/snapback]

Hmmm :hmm::p takker for tipset. Jeg skal sjekke ut den kjøler`n.

Min anbefaling, let etter ett tilbud på GTX kortet, da følger det med stillere kjøler, og den kjøler bedre, samt at du slipper å klokke med det første. Har også her testet begge.

6451645[/snapback]

GTX ja.. :nei:

Er det ikke sånn at minne på disse GT korta er såpass hardt klokka fra leverandør at det er fare for smelting?

:hrm:

Hadde du noen tips til kabinett òg? :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, jeg så at du hadde satt opp det thermaltake kabinettet, men som jeg starter denne tråden med:

"Jeg trenger hjelp av dere til å finne et kabinett som er av aluminium, støtter 2 x PSU og har mulighet til vannkjøling( uten å finne fram stikksaga). "

Dette er ikke noe for meg. ser ok ut men tiden min med stål er forbi. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...