pgdx Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hei. Jeg skal lage meg en TODO-liste hvor jeg til en hver tid kan gå inn og sjekke status, legge inn gjøremål og lignende. Alle gjøremål skal være enten et prosjekt, eller tilknyttet et. Jeg har tenkt meg å hive alt inn i én tabell for enkelhetsskyld. Foreløpig har jeg kommet frem til at jeg ihvertfall vil ha følgende felt: ID, TITTEL, PARENT, BESKRIVELSE, STATUS, ANSVAR, AUX ID = Unik ID, auto-increment Tittel = Tittel på prosjekt eller emne på gjøremål Parent = Brukes for å skille prosjekter og gjøremål som er knyttet til et prosjekt. På hovedprosjektene, er PARENT = 0, mens på gjøremål som hører til et prosjekt, har PARENT = ID-til-prosjekt Beskrivelse = Hva prosjektet handler om eller hva gjøremålet går ut på i detalj Status = Ikke påbegynt=0, under arbeid=1, fullført=2 Ansvar = Ansvarlig person Aux = Ikke i bruk Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Ja, spørsmålet er jo da om det er noen som har noen tips om hva jeg kan trenge av felt og om noe av det jeg har skrevet opp ikke er så lurt... Lenke til kommentar
roac Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Ja, spørsmålet er jo da om det er noen som har noen tips om hva jeg kan trenge av felt og om noe av det jeg har skrevet opp ikke er så lurt... 5876579[/snapback] Parent bør være NULL i steden for 0 når det er et "rot"prosjekt, slik at man kan bruke referential integrity. Videre bør kanskje ansvarlig person skilles ut, i henhold til gode normaliseringsregler. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Jeg bør vel kanskje ha med en prioritets- og/eller seriøsitetsnivå... Endret 6. april 2006 av drange Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Ja, spørsmålet er jo da om det er noen som har noen tips om hva jeg kan trenge av felt og om noe av det jeg har skrevet opp ikke er så lurt... 5876579[/snapback] Planlagt start- og sluttdato og planlagt timeforbruk. På denne måten kan du finne ut om du har planlagt for mye arbeid i en periode. Hvis du ønsker å gjøre analyse av faktisk tidsforbruk i forhold til planlagt så kan du jo legge inn faktisk start- og sluttdato og faktisk timeforbruk, men det blit vel litt sært for en enkelt oppgavedatabase. Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Forresten, hvorfor vil du ha et ubrukt felt (aux)? I en database står du fritt til å legge til nye kolonner ved behov, så det er ikke behov for å reservere plass til disse først. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Planlagt start- og sluttdato og planlagt timeforbruk. På denne måten kan du finne ut om du har planlagt for mye arbeid i en periode. Hvis du ønsker å gjøre analyse av faktisk tidsforbruk i forhold til planlagt så kan du jo legge inn faktisk start- og sluttdato og faktisk timeforbruk, men det blit vel litt sært for en enkelt oppgavedatabase. Aah, meget bra tips! Takker. Har du noen tips om hvordan dette bør regnes og lagres? Bør det lagres i unix-tid, forresten? Bør jeg regne tid brukt på hver sak og lagre det i databasen, eller er det like greit å regne det ut ved hver spørring? roac: Jeg vet ikke. Jeg har alltid ellers trodd at det var smertefritt å opprette nye felt i SQL, men fikk et tips fra en annen at det var lurt å ha et felt i tilfelle oppdatering. Litt mer info... Dette skal utvikles som en plugin til Wordpress. Det skal lagres i MySQL og scriptspråket som brukes er da PHP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå