Gå til innhold

Omtale av The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Polar Pål. Det var en bruker i dette forumet et sted som etterlyste en omtale. Han fikk til svar at Gamer ville ta seg god tid med spillet, slik at omtale ville bli basert på lang spilletid. Men denne omtalen kunne ha vært skrevet etter noen timer med spilling. De som fra før av ike har noen peiling på rollespill skjønner vel egentlig ikke så mye av spillet etter å ha lest omtalen. :hrm:

 

Men for all del: Oblivion fortjener 10/10. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Angående mere "reisebeskrivelse enn anmeldelse" som noen nevner over... I anmeldelsen av dette spillet så synes jeg det passer faktisk. Oblivion er for meg en opplevelse uten sidestykke i løpet av 25-26 års spilling. Og de gir det 10/10. Hva blir det negative å trekke fram da? Han sier riktignok det er ting å pirke på, og det er jeg enig i. Men for meg er spillet en opplevelse -10/10 om du vil - mer enn noe annet. Og da gidder jeg ikke selv å henge meg opp i det negative. Spillet er bare så stort, så bra, at jeg ikke greier å engasjere meg i feil så veldig.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar

Hva med å si noe (mer) om quest-systemet, levelingsystemet, musikken, historien, hvordan slåssingen virker osv.. En som ikke har spilt dette spillet fra før av får jo lite informasjon om hva slags spill det faktisk er..

Lenke til kommentar

Det er endel av gleden, enig i det.

 

Jeg definerer denne omtalen som en til fansen. Den forteller ingenting om selve spillet og jeg tviler på om noen vil handle spillet utifra denne omtalen. For fansen er omtalen god lesning. For legfolk ikke særlig informativ.

Lenke til kommentar

Jeg er antagelig over gjennomsnittlig gretten, eller hvordan det nå var blitt formulert, men jeg må innrømme at lvl. scaling systemet irriterer mer enn bare litt. For meg er veldig mye av poenget med rollespill en slags følelse av progresjon, men når denne tas fra oss (og det gjør den virkelig fullstendig når vi bare må skyte flere og flere piler på fiendene før de velter dess høyere lvl. en er), blir moroa kraftig redusert. En kan ikke, som i de tidligere spillene (eller som i BG serien) rusle rundt og kose seg, for samtidig å føle at en gjør noe "nyttig", fordi en,om en øker for mye i level da, vil få litt i overkant motstand når en begynner på hovedplottet, eller for den saks skyld, noen av guildstorylinene.

 

En kan kanskje argumentere mot dette med at en kan laste ned mods som til en viss grad reduserer problemet, men i alle fall for meg lot dette til å ha minimal effekt, og om en er så uheldig å sitte på en xbox vil jo denne løsningen være umulig.

 

En kunne også argumentere med at problemet forsvinner om en bare passer på å prioritere ferdighetene som gjør karakteren bedre til å sloss, men dette ville i alle fall stjele hele den friheten som i utgangspunktet ville være spillets store styrke.

 

Det egentlig eneste argumentet jeg kan se mot statisk lvl på alle npcer er arbeidet dette ville medføre for Bethesda. Det er klart at spillerne ville måtte prøve og feile noe mer, for å finne ut om de ville klare en utfordring eller ikke, og ikke minst at vi antageligvis ville bli nødt til å gjøre flere småquests innimellom for å bli sterke nok til å ta de vanskeligste, men det ville bare være av det gode etter min oppfatning. Og det å straffe spillerne for å bli sterkere er en kardinalsynd.

 

Problemet er ikke noe problem før en oppdager det, noe jeg gjorde rundt lvl. 15, men da ødela det for meg veldig mye av spillgleden.

 

Men tilbake til anmeldelsen:

Det er vanskelig for meg å vurdere hvorvidt den ville fungere godt for de av oss som ikke har spilt spillet ettersom jeg selv har spilt det svært mye. Likevel må jeg absolutt innrømme å ha blitt overrasket når jeg så hvor mye vekt det har blitt lagt på beskrivelse av de første timene. En ting er at det er vanskelig å se hvordan en slik anmeldelse kan ha fordret så mye tid, jeg tror de fleste ville ha skrevet omtrent det samme om de satte seg ned med word etter 5-10 timers spilletid. At både lyden og grafikken er fantastisk, og kanskje (med unntak av litt irritasjon i at svært mange npcer har de eksakt samme stemmene) dermed ikke behøver allverdens skriverier (annet enn å undestreke at de virkelig er _bra_) kan jo være et poeng, men jeg ville likevel satt pris på en bedre avveining av spillets negative sider. Det er faktisk en god del flere enn den ene jeg har pekt på.

 

Totalkarakteren vil jeg dog ikke krangle på. Ikke bare er jeg ikke allverdens opptatt av en så grunn målestokk på et spill, jeg er tilbøyelig til å være enig i den som er blitt satt her. Spillet er virkelig fantastisk. Men med en så positiv konklusjon tror jeg bare det ville være enda viktigere å nevne de negative sidene også, slik at de få av oss som ikke har kjøpt spillet for lengst vil tror at det helt mangler negative sider. Det gjør det jo slett ikke.

 

[edit:skrivefeil]

Endret av Kuroneko
Lenke til kommentar

Enig.

 

En anmeldelse skal trekke frem litt mer enn en liten reiseskildring. Selvsagt er Oblivion i seg selv en reise, og ikke et spill. Jeg ble faktisk skuffet over anmeldelsen. Et spill av Oblivions kaliber (som får 10 / 10 som fortjent), fortjener også en anmeldelse i samme kvalitet etter min mening.

 

Oblivion fortjener ikke minst flere synspunkter som dere hadde på en tidligere omtale (Lurer på om det var WoW eller Half-Life 2) der flere skribenter også kom med innspill og lignende. Å skrive ei lita side om en trasketur fra Imperial City til Bruma er helt riv ruskende feil.

 

Hvordan oppleves storyen? Den forhåndskritiserte banebrytende AI'en? Speedtree og FaceGen? Står ikke et ord om teknologiene bak spillet.

 

Beklager Kristian, jeg vet du kan bedre.

Lenke til kommentar

Hei, Det her var vel omtrent som forventet, men kan si et par om hva/hvorfor, hvis noen er interessert. ;)

 

Vi var klare over at omtalen vår kom til å komme ut etter veldig mange andre. Derfor ble det bestemt at vi skulle prøve noe helt annerledes enn en vanlig omtale. Skrive en helt annen type tekst. Det ble gjort her, og da føler jeg at et "reisebrev" er ganske passende for å få frem spillets atmosfære, frihetsopplevelse, skiftende stemninger og så videre. Når jeg tenker meg om er det nettopp de aspektene som virkelig fengsler meg, og samtidig de aspektene jeg føler kommer svakest frem i mange "normale" omtaler.

 

Ja, man kunne kanskje skrevet en tekst om nettopp denne turen etter bare noen timers spilling, men da ville det være uten noen form for ryggdekning om at det man har sett er representativt, og at følelsene er de samme etter f.eks. 70-80 timer. Grunnen til at nettopp denne biten ble valgt er rett og slett at vi virkelig ikke ville røpe for mye av ting folk heller bør oppdage selv.

 

Hvis skildringen kan gi folk en liten idé om opplevelsen er jeg egentlig ganske fornøyd. Den er så massiv at det meste av tekniske detaljer føles irrelevant. Dette er virkelig et spill man bare skal nyte. Selvsagt er det en del som bidrar til denne opplevelsen som man kunne diskutere. Noe er forsiktig nevnt, løv som blafrer i vinden (trærne), pil som spretter tilbake bortover gulvet (fysikk), vanvittig utsikt, solnedgang (grafikk). Det er på langt nær noen detaljert gjennomgang, men det hadde vært umulig å skrive en slik tekst om ikke alt av omgivelser så og oppførte seg så troverdig at reisen faktisk føltes ekte.

Lenke til kommentar

Må nok bare si meg enig her, dette er mer en blogg enn en omtale. Trodde først jeg leste gamer.nos lengste introduksjon til en omtale, men da jeg kom til konklusjon skjønte jeg at dette var omtalen.

 

Ingen spill er perfekt, og det har jo gamer.no selv sagt i en artikkel. Så hvorfor trekkes ikke noen defekter med i oblivion? Tror nok det er noe å pirke i om du bare tar deg tid til å lete :)

Lenke til kommentar

Poenget er vel at de få defektene spillet har er ikke viktig hvis du tenker på helheten. Er levelscalinga så irritabel at du ikke syns dette spillet er dødsrått ? ;)

Tviler jeg stort på gitt. Selvsagt har spillet sine feil men hallo hallo ! Se på alt det flotte de har fått til. Fullstendig frihet, sinnsyk grafikk og en herlig spillbarhet. Syns dere burde slutte å være så kritiske hele tiden og nyte ett spill for hva det er , ett spill !

Lenke til kommentar

Jeg synes spillet er fabelaktig, men synes omtalen feiler i å gi en beskrivelse av hva spillet går ut på. Ja, det er nydelig, stort og vakkert, men trenger man å ofre en hel omtale på å skrive en reiseskildring? Jeg synes omtalen skuffet og kan tenke meg at de som ikke helt vet hva Oblivion går ut på ikke fikk så mye ut av denne anmeldelsen...

Lenke til kommentar

Synes omtalen var bra jeg. Har ikke spilt Oblivion (ennå) og jeg synes denne omtalen ga meg et godt inntrykk av hvordan det er å spille dette spillet. Alt det tekniske (også det negative) står det jo masse om i alle de utenlandske testene som er publisert.

Lenke til kommentar
Utrolig at et spill som er så ustabilt kan få full pott....  :thumbdown:

 

Ustabilt? Har fungert *hver* gang jeg har prøvd det. Enda ikke møtt en eneste COD eller BSOD. Alle savegames virker osv. Ingen clipping errors, eller andre "glitches" har jeg møtt på.

For meg er Oblivion 100% stabilt.

Lenke til kommentar

Merkelig anmeldelse.. Jeg tenkte også at det var en voldsom lang intorduksjon helt til jeg plutselig kom til konklusjonen. Da ble jeg litt paff. Anbefaler å ta med faktiske ting om spillet til fremtidige anmeldelser. ;)

 

Uansett. Oblivion sier stort sett bare kræsj, glitch, tut her også. Han er jo så ustabill at jeg vurderer å få lagt han inn på sykriatiske! Slik oppførsel gir ikke 10 poeng her i gården desverre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...