tors81 Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hei, dette er tredje gangen jeg prøver å skrive dette innlegget, satser på at maskinen ikke låser seg eller at internet detter ut denne gangen. Jeg har delene nevnt i overskriften, CPU`en er 35W. I tillegg har jeg 1x512 Mb XMSC2 PC3200 Corsair og 2x 1024Mb XMSC2 PC3200 Corsair. Nok minne med andre ord. Vifta jeg har på prosessoren er en TT Volcano 12 som kan kjøle godt, men jeg har den på lavest stort sett hele tiden. Jeg klokket maskinen litt etter at jeg satt den sammen, multiplier er nå på x12,5 og FSB 181,2 Mhz. Jeg ser og i oppstarten og i Everest at minnehastighet er 338Mhz, men disse brikkene er oppgitt til 400Mhz. Prøvde i går å klokke litt gradvis, ved å øke multiplier til 13 eller å øke FSB til 185. Det som da skjedde var at skjermen enten gikk i sort eller maskinen startet på nytt hele tiden. Jeg fikk så stilt det tilbake, men måtte en tur i sikkermodus før jeg fikk startet den opp igjen. Men jeg gir meg ikke, jeg vet at maskinen kan klokkes en hel del til, uten at jeg har så mye greie på det. Min går nå på 2250Mhz, ser at andre med samme oppsett har kommet opp i 2700Mhz med vanlig luftkjøling. Hva er galt her, det jeg tenkte på var om det kunne være noe med at jeg må stille på "CPU core voltage"? Den står på 1,525V i Bios nå. Eventuellt hvor mye skal denne stilles eller kan stilles? Jeg er ikke interessert i å klokke mest mulig, men skal ha en stabil maskin som jeg får mest mulig ut av. Svar taes imot med takk.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Er du sikker på at de andre ikke har hatt abit NF7-S REV 2.0 og ikke V2? det er stoooor forskjelll i klokkeegenskapene på disse to korta. Det kan være at det faktum at du bruker 3 brikker skaper problemer for deg ang. klokkinga. nForce2 likte ikke så godt mer enn 2 RAM-brikker... edit: for ordensskyld: en CPU er en individuell ting. Bare fordet at andre har fått en CPU opp i X hastighet betyr ikke at du vil få din opp i samme hastighet... Endret 6. april 2006 av MrLee Lenke til kommentar
tors81 Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Hei, gikk igjennom noen sider i tråden som ligger på toppen av OC forumet, den som viser hvor mye folk har klokket AMD` ene sine, og det gikk fram at disse hovedkortene var av samme typen som meg. Selv om det er en stund siden så er det mulig at jeg ikke kom lenger enn dette forrige gang jeg klokket heller. Jeg er faktisk ganske sikker på dette. Den gang hadde jeg bare brikken på 512 MB. Men jeg kan alltid ta ut denne og prøve igjen. Skjønner at ikke alle CPU` er like men at forskjellen er så stor virker litt rart. Jeg kjøpte jo den typen som var beregnet på bærbare maskiner fordi denne skulle kunne klokkes høyt. Så det har ingenting å bety med spenningen? Min ligger på 1,525, men jeg ser at de som har lagt fram sine resultater ligger på 1,7-1,9V. Ellers takk for svaret. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Det er meget mulig at det har noe med spenningen å gjøre ja. mer spenning er som regel synonymt med mer klokk.. men da også mye mer varme. vær sikker at du har god nok thermal handling på systemet ditt til at du kan kjøre såpass høy (noen vil kanskje si farlig høy, tenker da på 1.9++) volt på CPU.. det påvirker vel også temperatur på NB på hk også, gjør det ikke? (i.e. passs på god nok kjøling der også) Endret 6. april 2006 av MrLee Lenke til kommentar
mean mean iskremmaskin Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 prøv å sett vcore til 1.70 og 200mhz fsb, 12 multiplier, og ta ut 512mb brikken, om du har god luftgjennomstrømming, burde dette ikke være noe problem. Jeg hadde akkurat samme oppsett, og med litt god gjennomstrømming av luft var min 24/7-klokk 2500mhz @ 1.7V.. Lenke til kommentar
tors81 Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Hei igjen Da tok jeg ut brikken på 512MB satt multiplier på 12 og FSB på 200, Vcore på 1,7 og jeg har ny Mhz på 2400. Dette var og det høyeste jeg kom uten at den begynte å trøble i oppstarten. Kanskje prøve meg fram litt senere å se om jeg kan komme noe høyere. Tempen på CPU ligger på rett rundt 50, men nå kjører jeg vifta på laveste hastighet, den bråker så fælt hvis ikke. Takk for hjelpen, fikk litt mer ut av den nå.. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Har du et program som viser Vcore (f.eks CPU-Z, everest)? Mener å huske at det man setter i BIOS ikke er akkurat det man får. Selv brukte jeg Vcore på opptil ca 1,80-1,825 V for å få den opp i 2500 MHz, men da måtte jeg sette vifta (samme som din) på nesten full guffe ved spill og andre programmer som stresser cpu maks. Disse CPU'ene liker forøvrig ikke temp over 50-55 C ved høy klokkehastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå