Gå til innhold

"To Dual channel or not to Dual channel...."


smaddox

Anbefalte innlegg

"...that is the question..."

 

OK, holder på å bygge ny "value PC" (altså mest mulig PC for pengene) :w00t:

 

Og oppsettet blir noe slikt:

grafikk: MSI GeForce 7600 GS (ca. 1100,-)

power: Hiper type R 580w blå (ca. 750,-)

harddisk: Samsung Spin Point 250GB (ca. 750,-)

Kabinett: Lian Li PC-6070B svart aluminium (har fra før)

Hovedkort: ABIT AN8-32X (ca. 1600,-)

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+ (ca. 2500,-)

 

(ca. 6700,-) + ram

 

Det jeg lurer på er hvilket minne jeg skal velge?? Jeg vil ha 2x1024, og spørsmålet blir om jeg skal ha "dual channel" minnebrikke eller ikke...

 

f.eks. GeIL DDR400 Value Dual Channel ELLER GeIL Value DDR400

eller er det andre minnebrikker som gir mer for pengene??

 

Kan noen forklare meg fordelen (eller ulempen) med en "Dual Channel" RAM?? Og hvordan det virker??

 

Takk for svar

 

Sebastian

Endret av smaddox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"...that is the question..."

 

OK, holder på å bygge ny "value PC" (altså mest mulig PC for pengene) :w00t:

 

Og oppsettet blir noe slikt:

grafikk: MSI GeForce 7600 GS  (ca. 1100,-)

power: Hiper type R 580w blå  (ca. 750,-)

harddisk: Samsung Spin Point 250GB  (ca. 750,-)

Kabinett: Lian Li PC-6070B svart aluminium  (har fra før)

Hovedkort: ABIT AN8-32X  (ca. 1600,-)

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 3800+  (ca. 2500,-)

 

(ca. 6700,-) + ram

 

Det jeg lurer på er hvilket minne jeg skal velge?? Jeg vil ha 2x1024, og spørsmålet blir om jeg skal ha "dual channel" minnebrikke eller ikke...

 

f.eks.  GeIL DDR400 Value Dual Channel  ELLER  GeIL Value DDR400

eller er det andre minnebrikker som gir mer for pengene??

 

Kan noen forklare meg fordelen (eller ulempen) med en "Dual Channel" RAM?? Og hvordan det virker?? 

 

Takk for svar

 

Sebastian

5875575[/snapback]

 

 

Slik som jeg forstår det så er dual channel ram /tuned ram, synkronisert sammen to og to, dvs. de er justert sammen, slik at de skal fungere optimalt sammen. Hvor mye det har å si nå fortiden vet jeg ikke, siden det er god kvalitet på ram nå for tiden.

 

Hvis ikke de er synkronisert så kan oprativsystemet bli ustabilt. Jeg valgte synkronisert \tuned \ dual channel, forde da viste jeg at det ikke var minnet som tullet med systemet mitt. Håper dette hjalp litt.

 

MVH HoJ

Lenke til kommentar

excuse me, but wtf?

 

value pc /mest for pengene...åsså har du ett Asus SLI X32 hovedkort til 1600kr?

 

:p

 

At det er dual channel ram betyr bare at det er to brikker som selges i en pakke.

 

Om du kjøper en pakke med 2x1024MB brikker i såkalt Dual channel pakke, eller om du kjøper to 1024MB brikker sepparat har ingenting å si for annet enn mulig ustabilitet hvis du skulle være uheldig nok til å få to brikker som ikke liker hverandre så godt...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
excuse me, but wtf?

 

value pc /mest for pengene...åsså har du ett Asus SLI X32 hovedkort til 1600kr?

 

:p

 

At det er dual channel ram betyr bare at det er to brikker som selges i en pakke.

 

Om du kjøper en pakke med 2x1024MB brikker i såkalt Dual channel pakke, eller om du kjøper to 1024MB brikker sepparat har ingenting å si for annet enn mulig ustabilitet hvis du skulle være uheldig nok til å få to brikker som ikke liker hverandre så godt...

5877286[/snapback]

 

 

Det var det jeg prøvde å forklare også da.. tror det ikker er godt for noe annet en muligens ustabilitet, noe som ikke er så vanlig lenger selv på enkeltbrikker. Tror ikke en tjener noe mer på det en sikkerhet mot stabilitet på programmene..

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar

takk for alle svar :)

 

når det gjelder hovedkortet, så er jeg overbevist at den lille ekstra invisteringen vil lønne seg! det er ikke SÅ stor prisforskjell på hovedkortene... men forskjellen i kvalitet/ytelse virker stor. Derfor har jeg bestillt Abit-kortet... Jeg la også på 400,- og kjøpte 4200 prosessor isteden for 3800...

Endret av smaddox
Lenke til kommentar

kvalitet kan jeg kanskje være enig i (selv om abit har skrantet STORT på kvaliteten for ikke så lenge siden), men ytelse? tja, det er en grunn til at HW omtrent har sluttet å benchmarke ytelse på hovedkortene de tester...og det er fordi at alle som har samme brikkesett har omtrent nøyaktig samme ytelse...

 

men hvis det er vifteløst hovedkort, så skal jeg være enig i at det lille ekstra er vell verd pengene ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...