Buchern Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei En venn har en liten hp dv 1000. Den er relativt ny men batteri kapasiteten er dårlig! Maks 1 1/2 t. Er en intel celeron i den. En av de ny på 1,4 ghz. Er det mulig å bytte denne ut med en centrino cpu? Samme slot? Og vil batteri levetiden bli mye bedre? Takker på forhånd =) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Saksopplysning: Centrino er ikke en CPU, men derimot en betegnelse som brukes på visse sammensetninger av chipset, cpu, WiFi etc. CPUen som brukes i et Centrino-oppsett, heter Pentium M og finnes i forskjellige utgaver (Banias, Dothan, etc). Lenke til kommentar
Buchern Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Saksopplysning: Centrino er ikke en CPU, men derimot en betegnelse som brukes på visse sammensetninger av chipset, cpu, WiFi etc. CPUen som brukes i et Centrino-oppsett, heter Pentium M og finnes i forskjellige utgaver (Banias, Dothan, etc). 5875215[/snapback] Du forstod da jævla godt hva jeg mente! Et svar isteden for å kverrulere hadde hvertmer passende Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Saksopplysning: Centrino er ikke en CPU, men derimot en betegnelse som brukes på visse sammensetninger av chipset, cpu, WiFi etc. CPUen som brukes i et Centrino-oppsett, heter Pentium M og finnes i forskjellige utgaver (Banias, Dothan, etc). 5875215[/snapback] Du forstod da jævla godt hva jeg mente! Et svar isteden for å kverrulere hadde hvertmer passende 5875228[/snapback] Hey, ikke bli sur på MEG fordi DU ikke bruker riktig terminologi! Forøvrig tror jeg ikke (uten å vite det sikkert) at det er all verden å tjene mht batterikapasitet, på å bytte ut en Celeron med en Pentium M, snarere tvert imot. På ytelsesfronten kan det nok ha noe for seg, forøvrig. PS! Pentium M støtter selvsagt Speedstep, som kan indirekte føre til en noe bedre batteritid, men jeg synes ærlig talt at hele Speedstep-greia bare er plagsom, så jeg har deaktivert den på min læppis. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Til orientering: Også Celeron M i kombinasjon med nevnte brikkesett og wifi-kort sertifiseres som Centrino. Dermed er det sannsynlig at Celeron`en som står i maskinen også er det trådstarter kaller en "Centrino" cpu. Til trådstarter: Det siste innlegget ditt er av en type som vi sjelden ser på forumet. Aetius hverken kverulerer eller er usaklig i motsetning til deg, men han gir deg informasjon som du tydeligvis ikke sitter på. Det burde du heller si takk for istedet for å være frekk. Om du tar deg bryet med å redigere litt over her skal du få et skikkelig svar i løpet av morgendagen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Mer kverrulering: Celeron M er også en Centrino-CPU:P Har du Celeron M skal denne bruke samme sokkel som Pentium M. En vanlig Celeron vil ikke ha samme sokkel. Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M. Edit: de to forrige postene var ikke der da jeg startet å skrive... derfor ser mitt innlegg litt tatt ut av sammenhengen ut Endret 5. april 2006 av ventle Lenke til kommentar
majstro Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) hmm Merkelig. Jeg personlig trodde man kunne spare mye på det. Endret 5. april 2006 av majstro Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Mer kverrulering: Celeron M er også en Centrino-CPU:P Har du Celeron M skal denne bruke samme sokkel som Pentium M. En vanlig Celeron vil ikke ha samme sokkel. Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M. 5875315[/snapback] Stemmer. Mea culpa. Tenkte ikke på at trådstarter kanskje hadde en desktop-sokkel Celeron i maskinen sin. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M.På samme klokkefrekvens er forbruket omtrent likt, en ørliten forskjell pga. mer cache i P-M. Men cache bruker lite strøm. Dette er under full load. Ved idle bruker P-M noen få watt mindre enn Cel-M pga at den klokkes ned til eksempelvis 800mhz og vcore settes ned til ca. 1v fra ca 1.35. Så ved normal bruk er dette utsagnet feil, P-M bruker mindre strøm enn Cel-M under normal bruk. En mulighet som byr seg med P-M er å undervolte med RMClock. Jeg har en Dell som opprinnelig gikk ca. 4 timer med Cel 370, men etter å ha satt inn en PM 1.73 og undervoltet fra 1.35/1.004 til 1.004/0.700 kjører jeg nå knappe 5.5 timer. Her var det undervoltingen og ikke oppgraderingen som gjorde det store utslaget. En maskin med Cel-M som kun klarer 1.5 timer på batteri vil ikke dra mange minuttene ekstra ut av å oppgradere til P-M. Her er det batteriet som er for dårlig, og det riktige stedet å begynne er å bytte ut dette med et kraftigere. Både Cel-M og P-M bruker s479. Så lenge hovedkort/brikkesett støtter begge er det ikke noe problem å oppgradere. Men begynn med batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå