Gå til innhold

Fra celeron til centrino?!

Anbefalte innlegg

Hei

En venn har en liten hp dv 1000. Den er relativt ny men batteri kapasiteten er dårlig!

Maks 1 1/2 t.

Er en intel celeron i den. En av de ny på 1,4 ghz. Er det mulig å bytte denne ut med en centrino cpu? Samme slot?

Og vil batteri levetiden bli mye bedre?

Takker på forhånd =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saksopplysning: Centrino er ikke en CPU, men derimot en betegnelse som brukes på visse sammensetninger av chipset, cpu, WiFi etc. CPUen som brukes i et Centrino-oppsett, heter Pentium M og finnes i forskjellige utgaver (Banias, Dothan, etc).

Lenke til kommentar
Saksopplysning: Centrino er ikke en CPU, men derimot en betegnelse som brukes på visse sammensetninger av chipset, cpu, WiFi etc. CPUen som brukes i et Centrino-oppsett, heter Pentium M og finnes i forskjellige utgaver (Banias, Dothan, etc).

5875215[/snapback]

Du forstod da jævla godt hva jeg mente!

Et svar isteden for å kverrulere hadde hvertmer passende ;)

Lenke til kommentar

5875215[/snapback]

Du forstod da jævla godt hva jeg mente!

Et svar isteden for å kverrulere hadde hvertmer passende ;)

5875228[/snapback]

Hey, ikke bli sur på MEG fordi DU ikke bruker riktig terminologi!

Forøvrig tror jeg ikke (uten å vite det sikkert) at det er all verden å tjene mht batterikapasitet, på å bytte ut en Celeron med en Pentium M, snarere tvert imot. På ytelsesfronten kan det nok ha noe for seg, forøvrig.

PS! Pentium M støtter selvsagt Speedstep, som kan indirekte føre til en noe bedre batteritid, men jeg synes ærlig talt at hele Speedstep-greia bare er plagsom, så jeg har deaktivert den på min læppis.

Lenke til kommentar

Til orientering: Også Celeron M i kombinasjon med nevnte brikkesett og wifi-kort sertifiseres som Centrino. Dermed er det sannsynlig at Celeron`en som står i maskinen også er det trådstarter kaller en "Centrino" cpu.

Til trådstarter: Det siste innlegget ditt er av en type som vi sjelden ser på forumet. Aetius hverken kverulerer eller er usaklig i motsetning til deg, men han gir deg informasjon som du tydeligvis ikke sitter på. Det burde du heller si takk for istedet for å være frekk.

Om du tar deg bryet med å redigere litt over her skal du få et skikkelig svar i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar

Mer kverrulering: Celeron M er også en Centrino-CPU:P

Har du Celeron M skal denne bruke samme sokkel som Pentium M. En vanlig Celeron vil ikke ha samme sokkel. Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M.

Edit: de to forrige postene var ikke der da jeg startet å skrive... derfor ser mitt innlegg litt tatt ut av sammenhengen ut

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Mer kverrulering: Celeron M er også en Centrino-CPU:P

Har du Celeron M skal denne bruke samme sokkel som Pentium M. En vanlig Celeron vil ikke ha samme sokkel. Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M.

5875315[/snapback]

Stemmer. Mea culpa. Tenkte ikke på at trådstarter kanskje hadde en desktop-sokkel Celeron i maskinen sin.

Lenke til kommentar
Pentium M bruker mer strøm enn Celeron M.
På samme klokkefrekvens er forbruket omtrent likt, en ørliten forskjell pga. mer cache i P-M. Men cache bruker lite strøm. Dette er under full load. Ved idle bruker P-M noen få watt mindre enn Cel-M pga at den klokkes ned til eksempelvis 800mhz og vcore settes ned til ca. 1v fra ca 1.35. Så ved normal bruk er dette utsagnet feil, P-M bruker mindre strøm enn Cel-M under normal bruk.

En mulighet som byr seg med P-M er å undervolte med RMClock. Jeg har en Dell som opprinnelig gikk ca. 4 timer med Cel 370, men etter å ha satt inn en PM 1.73 og undervoltet fra 1.35/1.004 til 1.004/0.700 kjører jeg nå knappe 5.5 timer. Her var det undervoltingen og ikke oppgraderingen som gjorde det store utslaget.

En maskin med Cel-M som kun klarer 1.5 timer på batteri vil ikke dra mange minuttene ekstra ut av å oppgradere til P-M. Her er det batteriet som er for dårlig, og det riktige stedet å begynne er å bytte ut dette med et kraftigere.

Både Cel-M og P-M bruker s479. Så lenge hovedkort/brikkesett støtter begge er det ikke noe problem å oppgradere. Men begynn med batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...