Gå til innhold

hjelp, jeg har kjøpt feil grafikk-kort!

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Bakgrunn: Kortslutning i strømforsyneren gjorde at jeg nylig ble tvunget til å oppgradere stue-PC'n min. Så jeg satt i gang og handlet ny power, nye stillegående vifter og nytt grafikkort (det trengtes, da PC'n er snart 2 år gammel). Men nå har jeg nettopp oppdaget at jeg har kjøpt et grafikk kort som IKKE passet til mitt "gamle" hovedkort... :blush: Så, jeg biter i det sure eplet, og flesker til med å kjøpe nytt hovedkort nå, ny prosessor samt dobler RAM'en min til 2GB.

Jeg har lyst på noe som gir mye for pengene, men som likevel ikke vil ruinere meg. Det som er viktig er følgende: Hovedkort: Mulighet for SLI på grafikk, digital lyd, og stille/kjølig. Prosessor: Noe som YTER bra! Jeg vil bruke PC'n til Hjemmekino, Video redigering, Photoshop og bitte litt spilling. Kan dere hjelpe meg å anbefale komponenter?

Hva jeg har:

grafikk: MSI GeForce 7600 GS

power: Hiper type R 580w blå

HD: Samsung Spin Point 250GB

Kabinett: Lian Li PC-6070B svart aluminium

Hva jeg trenger:

Hovedkort... (lurer litt på ABIT AN8-32X - siden den fikk så mye skryt i testen her på HW)

Prosessor... (lurer på litt på AMD Athlon 64 X2 3800+ siden den ser ut til å gi mest for pengene)

Minne... (noe som er billig og bra, og som gir meg 2GB)

Hva anbefaler dere? Og hva med prisene... kan det være lurt å vente litt?? Er det ikke snakk om at AMD x2 prosessorene vil gjøre et lite i prisfall i løpet av April? (det er jo nesten 4 månder siden sist)

Takk for all hjelp!! :thumbup:

mvh,

Sebastian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bra skjermkort til pris, ville prøvt å skaffet en vifte til den, evt satt på en vifte extra for minst mulig kr og satt opp mhz , samme gpu som 7600gt. blir veldig varmt uten vifte.

tror du har det i box, eneste jeg kan si om sli, er evt, pass på å få et hovedkort med pcie x16 ganger 2, ellers vil x16 bli x8 ganger 2, da blir det dobbel pris. jeg vet ikke om det er nødvendig iallefall ikke med 7600gs kansje med 7900gtx ville det vært nødvendig ellers skal de kortene ligge på 850 kr. ram 1200-1400 kr cl3 dual channel value ram . hra du ram fra før av?

en 3800 og en bedre kjøler hvis du vill tweake den opp mot 2.4ghz

Lenke til kommentar
bra skjermkort til pris, ville prøvt å skaffet en vifte til den, evt satt på en vifte extra for minst mulig kr og satt opp mhz , samme gpu som 7600gt. blir veldig varmt uten vifte.

tror du har det i box, eneste jeg kan si om sli, er evt, pass på å få et hovedkort med pcie x16 ganger 2, ellers vil x16 bli x8 ganger 2, da blir det dobbel pris. jeg vet ikke om det er nødvendig iallefall ikke med 7600gs kansje med 7900gtx ville det vært nødvendig ellers skal de kortene ligge på 850 kr. ram 1200-1400 kr cl3 dual channel value ram . hra du ram fra før av?

en 3800 og en bedre kjøler hvis du vill tweake den opp mot 2.4ghz

5874997[/snapback]

Jeg forsto ikke alt du sa der (spes. mht dette med dobbel pris på pcie...) Hvordan er det med det kortet jeg har i tankene, har det pcie x16 ganger 2??

Er det vanskelig å sette på ekstern vifte på dette grafikkortet?

Den Ram'en jeg har er følgende: Geil 1 GB (2x512MB) DDR PC 3500433Mhz ULD CL2.5

Hvilke kjøler vil du anbefale til 3800'en da?

tusen takk for svar!! :!:

Lenke til kommentar

sporet litt av der.

et hovedkort har PCI-E til skjermkort på hastighet følgende: x16

AGP hadde hastighet følgende :X8

hastighet 8 og hastighet 16

et SLI HOVEDKORT forutsatt 2 PCI-E skjermkort i, vill på de fleste rimeligere alternativene kjøre 2 skjermkort i PCI-E x8 ganger 2, ikke--- 2xskjermkort PCI-E x16 ganger 2.

de nyeste SLI hovedkort kjører PCI_E x16 ganger 2 uansett, forutsatt 2 skjermkort.

uansett vil et vanlig SLI HOVEDKORT kjøre x16 hastighet på enkelt kort og x8 på to kort.

dyrt SLI HOVEDKORT x16 på enkel kort og x16 på to kort.

spørs hvor du skal handle.

zalman, thermalright. vapochill. NINJA scythe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...