Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen med 10mbit?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-29 21:44, skrev arne12:

Hvorfor er det bare i Trondheim??

Kunne tenkt meg noe sånt her i Bergen...


 

finnes bredbånd i alle sib sine hybler/leiligheter. veit ikke hva hastigheten er her på fantoft, men for mitt bruk er det helt greit :grin: nå er nettverkskortet mitt bare 10mbit/s såååå...

menmen, bedre det enn 64kbit/s isdn hjemme ,)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Killer_DT skrev (2002-10-01 15:36):

Jeg er koblet rett på Uninett, og det går ganske kjapt. Vet ikke sikker tom det er bare 100mbit eller om det er mer... (tror det er mer)


Jeg er koblet rett på NIX :grin: hehe

 

høgskolen i Ålesund sine hybler har 150Mbps faktisk. En på jobben bor der, skryter av DC'n sin hele tiden :sad:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke internett hjemme... Men det gjør ikke så mye siden jeg har 100Mbit på egen PC'n på NTNU. (Har til og med eget kontor.. :smile: )

 

spidometeret på itavisen funker ikke siden det sikkert bare ligger på en 10mbit server eller 100mbit som deles med veldig mange. Kommer skjelden over 8Mbit der. Lastet forresten ned en fil på 800MB på 2 min fra DC i sted. (Tok bare 40% av kapasiteten, men harddisken er liten, treg og ganske full så det var flaskehalsen)

 

Av og til er man heldig og finner en 100mbit server. som F.eks hos microsoft.no, uio.no, m.fl.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 15:39, skrev olsen:

Quote:


Killer_DT skrev (2002-10-01 15:36):

Jeg er koblet rett på Uninett, og det går ganske kjapt. Vet ikke sikker tom det er bare 100mbit eller om det er mer... (tror det er mer)


Jeg er koblet rett på NIX hehe

høgskolen i Ålesund sine hybler har 150Mbps faktisk. En på jobben bor der, skryter av DC'n sin hele tiden

Sjekk private meldinger olsen..

 

[ Denne Melding var redigert av: twarr på 2002-10-01 18:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 19:24, skrev twarr:

Quote:


Den 2002-10-01 18:45, skrev Sargent Fire:

Oslo Lan kommer til å ha 1gbit linje

slå den!


Mvh,


Stian a.k.a Sargent Fire (Going to Oslo-Lan :smile:)

Bli med!





Greit nokk det, men det er delt på maaaange da! Dette er snakk om å ha for seg selv!

 

Du har ikke for deg selv på hybelhus heller... 100 mbits linja blir delt på alle på hele skolen !

Lenke til kommentar

Yoshy: du tar nok feil..

 

100Mbit/s på hybelhus (i hvertfall i her Trondheim) er egne dedikerte linjer. De kobles sammen på 1Gbit/s-switsjer. f.eks 24 stk 100Mbit-linjer på en 1Gbit-switsj. Siden alle ikke laster ned på full guffe samtidig så er det alltid 100Mbit/s ledig kapasitet til hver bruker hvis man skulle trenge det.

 

Disse 1Gbit/s switsjene går til ca 10 større knutepunkter (ca 1 for hver studentby) Disse knutepunktene er koblet sammen og deler en superlinje som er koblet til UIO og NIX i oslo. Jeg vet ikke hvor kjapp denne superlinja er nå men i 1995 var den 32Gbit/s. De har sikkert oppgradert siden da.

 

Er det forresten noen som vet hvor kjapp linja fra NIX til NTNU er? Eller fra NIX til Telenor sitt hovedknutepunkt? Eller fra NIX og ut i verden?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 20:35, skrev Simen1:


Disse 1Gbit/s switsjene går til ca 10 større knutepunkter (ca 1 for hver studentby) Disse knutepunktene er koblet sammen og deler en superlinje som er koblet til UIO og NIX i oslo. Jeg vet ikke hvor kjapp denne superlinja er nå men i 1995 var den 32Gbit/s. De har sikkert oppgradert siden da.


Er det forresten noen som vet hvor kjapp linja fra NIX til NTNU er? Eller fra NIX til Telenor sitt hovedknutepunkt? Eller fra NIX og ut i verden?


 

32Gigabit i 1995, hehe. studerte du kjemi du eller og fikk i deg noe du ikke burde ?

I dag år 2002 så går det en 2,4Gigabit mellom oslo og tr.heim. denne kapasiteten blir også brukt til resten av midt og nord norge. Hva telenor har av kapasitet mot nix vet jeg ikke. og nix har vel ikke stort av kapasitet ut i verden vil jeg tro. nix er IKKE en isp. nix er kun for sammenkobling av norske isp'er.

Lenke til kommentar

Quote:


staagri skrev (2002-10-02 23:48):

Endelig!!!!

Flyttet i ny leilighet med 10Mbit fra bredbandsfabrikken i dag, det var noe annet en det sure kabelmodemet. Ligger på ca. 900KB/s det er greit nok det.....:smile:


[ Denne Melding var redigert av: staagri på 2002-10-03 00:10 ]


 

Det er en deilig følelse å vite at man ikke kan gjøre noe for å bruke opp all båndbredden sin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...