haakonts Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg følger kun akam forumene så min kommentar gjelder kun disse forumene. Det utføres etter mitt syn altfor streng moderering i disse forumene. Det er forsåvidt greit at man har regler og er en tråd helt på jordet eller "off topic" så er det greit at man stenger eller sletter. Men, gitt det lave volumet på disse forumene er det ganske håpløst å stenge helt fornuftige tråder fordi trådstarter ikke har fulgt "treordsregelen". Man skal være ganske sær hvis man ikke forstår hva en tråd som har topic "Stativ?" i forumet for 'Objektiver, filtre, blits og utstyr' handler om. Diskusjonen kom godt igang og det var etter mitt syn helt greie innlegg. Så bom, blir tråden stengt av en moderator. Det er ikke alltid man har tid å lese forumene så ofte, noen ganger kan det ta en uke mellom hver gang jeg går inn (delvis fordi volumet er veldig lavt), så da er det jo idiotisk å stenge fornuftige tråder med kort varsel. Hadde trådstarteren skrevet "Hvilket stativ skal jeg velge?" så hadde det vært greit? Jeg tråler en del forumer rundt fotografi. Mange har trafikk som er hinsides det akam.no sine har og jeg har aldri sett noe lignende form for moderering. Nå kan man selvfølgelig hevde at noen steder går det for langt andre veien, men det må da gå an å havne på en gjennomførbar fornuftig middelvei? Sånn som det er nå så tror jeg mange kvier seg for å poste fordi man er redd for å havne i moderatorpolitiets klør og har man gjort det så poster man vel neppe igjen. Dagens hjertesukk over Håkon Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Enig i det med treordsregelen. Få den bort. F.eks "Molekylærbiologisemesteroppgaveskrivehjelp?" vil være enn fullgod ettordsemnetittel. "Tre ords regelen" oppforder også til orddelingsfeil (Det skal være treordsregelen), noe jeg synes man skal prøve å unngå. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Så dere synes "Stativ?" er en god og beskrivende emnetittel? Eller "Sigma?" for den saks skyld...? Grunnen til at treordsregelen er i "live", er pga alle emnetitlene som "lol!!!" og "WTF? HJELP!" osv. Det kan sikkert virke strengt for noen, men er man konsekvent og i det minste PRØVER å lage en emnetittel som faktisk beskriver problemet / problemstillingen, skal det litt til før den blir stengt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Så dere synes "Stativ?" er en god og beskrivende emnetittel? Eller "Sigma?" for den saks skyld...? Grunnen til at treordsregelen er i "live", er pga alle emnetitlene som "lol!" og "WTF? HJELP!" osv. Det kan sikkert virke strengt for noen, men er man konsekvent og i det minste PRØVER å lage en emnetittel som faktisk beskriver problemet / problemstillingen, skal det litt til før den blir stengt. 5874495[/snapback] Eksemplene du beskriver er ok for terminering, og eksemplet som trådstarter sukker over er like greit for "go" . Kanskje potensial for bedre skjønn før terminering er mulig? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hadde du skrevet kun "moderering" i emnetittelen, så kunne det vært så mangt. Hadde trådstarteren skrevet "Hvilket stativ skal jeg velge?" så hadde det ikke vært noen tvil om hva trådstarter egentlig ønsket med tråden sin. "Stativ !" kunne vært: - Hvilket stativ anbefales. - Feil på stativ. - Tilleggsutstyr til stativ. - Hvordan bruke ett stativ effektivt. - etc., etc....... Hvorfor skal det være så himla vanskelig å skrive det man mener eller ønsker svar på i emnetittelen? I tillegg ikke ta oppfordringen fra en moderator til å endre emnetittelen når det blir påpekt. Nei, modereringen på Akam-delen er helt grei for min del. --- Hvis du har problemer med mobilen din, ringer du kundeservice og kun sier "telefon"? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hvis du har problemer med mobilen din, ringer du kundeservice og kun sier "telefon"? Så mye som man betaler for telefonen/bruk burde det egentlig være nok! Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Så dere synes "Stativ?" er en god og beskrivende emnetittel? Eller "Sigma?" for den saks skyld...? Jepp, gitt at det er i et relevant forum. I det nevnte forum ('Objektiver..') ville emnetittel Sigma? være helt ok for meg. Grunnen til at treordsregelen er i "live", er pga alle emnetitlene som "lol!" og "WTF? HJELP!" osv. Her er jo problemet at det er et idiotisk emnetittel ikke at det er tre ord eller mindre. Skal man ta treordregelen kan man jo bare skrive "Hjelp med wow?, lol!!", det er neppe bedre. Det kan sikkert virke strengt for noen, men er man konsekvent og i det minste PRØVER å lage en emnetittel som faktisk beskriver problemet / problemstillingen, skal det litt til før den blir stengt. 5874495[/snapback] Jeg er selvfølgelig enig at det er bedre med beskrivende tittel enn en litt uklar en, men det går da an å bruke litt sunn fornuft? Det er etter min mening unødvendig og dumt å stenge en tråd med et litt uklart emne når tråden ellers er ok. Er det helt på jorde er det en annen sak. Skriver du "Sigma?" i emne i "Objektiver..." så er det jo ganske klart hva det handler om og en stenging er klar overreaksjon etter mitt syn. Skriver du "Sigma?" i "Bildekritikk" så er det mer på kanten, og det kan være grunn til ihvertfall flytte tråden hvis det er et spørsmål relatert til objektiver, men selv her ville ikke jeg stengt. Kanske jeg bare er for snill? Håkon Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Håkon du er akkurat passelig snill! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Skriver du "Sigma?" i emne i "Objektiver..." så er det jo ganske klart hva det handler om 5874656[/snapback] Slett ikke. Hvis 20 stykker lurer på 20 forskjellige ting om produkter fra Sigma, er ikke 'Sigma' spesiellt beskrivende emnetittel, nei. Se for deg en hel side på forumet der alle trådene heter 'Sigma'. Enkelt å finne frem da? Nei. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Sigma som emnetittel er ingen god tittel: sjølv om den ligg i objektiver: Liten kikk på www.sigma-photo.com viser at dei har 7 forskjellige kategorier for linser. og 47 forskjellige linser, og så har sigma 5 forskjellige blitzer i tillegg. dermed kan det berre ver 54 forskjellige produkt det er snakk om. Og så var det kva ein ville med tråden: Kjøpsanbefaling, feilsøking, kompabililitet.... Då har ein plutseleg ikkje mykje peiling på kva tråden eigentleg handler om. Og konsekvensen kan vere at den som har svaret på spørsmålet ikkje går inn i tråden for å svare. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Setter man seg ned for å lage en thread så er det viktig å tenke ut en god emnetittel andre kan søke etter. En god emnetittel er et must når man skal bedrive søk på forumet, båte dette og andre forumer på internett. La oss si at jeg leter etter Koss UR-40 på internett via søkemotoren google og jeg ikke kan så mye med hvordan man skal bruke en søkemotor Jeg vil da taste inn Koss UR-40 og få opp en del webshop som selger dette produktet og kanskje ikke det jeg ville ha, som var reviews av Koss UR-40. Med en god emnetittel så kan man finne det man søke etter. Leter jeg her på forumet etter Koss UR-40 så er det ikke sikkert jeg finner noen som har noen gode meninger om dette headsettet. Eller man søker på noe enda mere vanlig, en AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte for å vite om teknologien som den bruker og slike ting. Vil en bra tittel da være AMD Athlon 64 X2 3800+? Nei for da vil jeg aldri kunne klare å skille ut denne artikkelen i en oversiktliste over treff i søkemotoren over alle de andre threads som har AMD Athlon 64 X2.... i emnet sitt. Man får ikke fram at det er reviews man vil ha. Derfor er det så viktig å ha en god emnetittel så andre kan ta ibruk det du har problemer med og kan ta nytte i å finne løsninger på problemer igjenna andre som har hatt dette problemet. Og på grunn av dette har 3-ords reglen blitt innført på forumet, for å gjøre det lettere for de som søker løsning eller bare er nyskjerrig på et eller annet slik at de kan finne det de trenger. Slik at forumet kan være en form for oppslagsbok som folk kan lete etter svar hvis de ønsker det. Og, derfor har det også blitt innført en 14-tegns regel på forumet så folk må beskrive det de søker etter så godt som du kan slik at man kan kan søke på ting her på forumet. Da forhindrer man threads som dette der emnetittelen er: "AMD 64 X2 3800+" og "noe bra" som innhold i selve threaden. Hovedtanken med dette forumet, meningen med forumet er nettopp det å hjelpe andre. Å lære andre ting som man ikke kan eller delvis kan og har et ønske om å kunne sette seg ned og fordype seg selv i i hvilken grad man selv ville ønsket. Jeg går utifra det er en av hovedtankene som ble dannet da hardware.no ble opprettet. Og, man ønsker vel å hjelpe folk gjør man ikke? Offtopic, ble dette innlegget surrete så har det med søvnmangel..serriøs søvnmangel Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Skriver du "Sigma?" i emne i "Objektiver..." så er det jo ganske klart hva det handler om 5874656[/snapback] Slett ikke. Hvis 20 stykker lurer på 20 forskjellige ting om produkter fra Sigma, er ikke 'Sigma' spesiellt beskrivende emnetittel, nei. Se for deg en hel side på forumet der alle trådene heter 'Sigma'. Enkelt å finne frem da? Nei. 5875188[/snapback] Sukk.... Med det volumet som er på disse forumene er dette irrelevant etter mitt syn. Førstesiden på det nevnte forum dekker to uker bakover i tid. Da er det så lite poster der at det er rett og slett ikke relevat å moderere på det nivået som det gjøres her. Det er som sagt synd, siden jeg antar disse sidene er opprettet litt for brukernes del også, og ikke bare som et bannerleveringssystem? Håkon Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hovedtanken med dette forumet, meningen med forumet er nettopp det å hjelpe andre. Å lære andre ting som man ikke kan eller delvis kan og har et ønske om å kunne sette seg ned og fordype seg selv i i hvilken grad man selv ville ønsket. Jeg går utifra det er en av hovedtankene som ble dannet da hardware.no ble opprettet. Og, man ønsker vel å hjelpe folk gjør man ikke? Skjønner!, kanskje jeg er litt ustrukturert, og blir ikke så frustrert når jeg treffer likesinnede. En viss struktur kreves vel hvis strukturerte skal finne forumet som et hjelpemiddel. Når det er sagt mener jeg at det opprettes endel fornøyelige (litt ustrukturerte) tråder på eks. OT forumet som blir slått ned på med begrunnelsen om at de ikke er seriøse nok. Det kan kanskje gis litt slakkere tøyler på tråder som ikke er lagd for å hjelpe konkret, men heller for å utfordre/utvikle humorevner. Jeg forlanger å bli tatt seriøst, når jeg er useriøs! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Denne traaden irriterte meg, og det tok altfor lang tid foer den ble stengt. Ettords-titler er dritt, enkelt og greit. Det er ikke mye trafikk/volum i den delen av forumet, men "sigma", "stativ", "canon", "nikon", "hjelp", "pc", "vannkjoeling", "prosessor" etc. er idiotisk. Det tar dere 5 sekunder aa tenke ut en ny emnetittel, hvorfor gjoere ting vanskeligere enn det er? "Molekylærbiologisemesteroppgaveskrivehjelp?" kan du skrive om til "Hjelp til aa skrive semesteroppgave i molekylaerbiologi". Andre tittelen er mye mer lesbar (men begge er altfor lange. Heldigvis har nok studenter i molekylaebiologi bedre steder aa soeke hjelp her) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg