Åsmund Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei og hå. Jeg har ett gammalt tastatur jeg vil gjøre om til ett mindre ett. Ett veldig lite ett. Jeg har til nå funnet ut at jeg vil skanne inn eller ta bilde av 3 deler av tastaturet. 1.tastene 2.øverste kretslaget 3 nederste kretslaget Dette er for å kunne legge det inn i photoshop og enklere finne ut kombinasjonene av kretslag 1 og 2. Når jeg vet kombinasjonene vil jeg lodde på ledninger direkte på kretskortet som er på tastaturet. Antagelig vil jeg ikke bruke alle tastene. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lage brytere. Jeg kan finne de rundt om, men å finne så mange lie er ikke så lett tror jeg. Det jeg funderer på nå er hvordan jeg kan gjøre noe enklere enn å finne mange brytere av samme slag. Er det mulig å lage ett kretskort på en eller anen måte og deretter noe i mjuk plast jeg legger oppå som jeg kan trykke på? Lenke til kommentar
spyro Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Du kan lage et kretskort og kjøpe impulsbrytere laget for kretskort (veldig lave) og legge en duk oppå ja Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Eller du kan ringe Keytouch og høre om de kan lage et til deg. Trenger ikke bli så veldig dyrt, men veldig proft... Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) takker for svar skal undersøke om jeg får det til først. edit: hvor kan jeg kjøpe impulsbrytere? Endret 6. april 2006 av Åsmund Lenke til kommentar
spyro Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Elfa og electrade har for printkort, men clas olhson har sånne andre. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Husk at et tastatur ikke har 108 brytere, men er bygget opp som en matrise med dekoder Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Har kikka på elfa.se no og syns det var litt dyrt med brytere. Viste ikke om den andre butikken, men skal kikke der. Fant ut at jeg kunne bruke telefonbrytere, så jeg har delt de opp littegrann og lagd hull i ett 5:25 deksel og satt de inn der. Ja er klar over at det er en dekoder i tastaturet Blir jo ikke ett fult tastatur, men ialefall en del knapper. Nok til mange ventrillobrukere som også var hovedsaken i begynelsen. Sluttproduktet skal være en boks med "tastatur" høyttaler og mikrofon som jeg kan henge på veggen/bygge inn i veggen. Jeg vet ikke helt hvordan det blir å legge en slags duk over enda, men jeg får se. Bak disse knappene skal da det selvlagde kretskortet være som igjen skal kobles til dekoder saken. Endret 6. april 2006 av Åsmund Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 ser på electrade at de har etsesett for PRINTPLATEFREMSTILLING. (ctrl-c) er dette alt jeg trenger for å starte? Får jeg da ett arkt jeg putter i skriveren legger oppå en plate og etser? Lenke til kommentar
spyro Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Nei. Du får et printkort du tegner på med en sprittusj og legger det i etsevekse. Så venter du ca 2 timer og det er ferdig. Har laget et par slike kort selv Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 (endret) Hva anbefaler du at jeg kjøper? Hva er forskjellen på clasohlson sitt og electrade sitt? begge setta koster det samme. Formålet er jo ganske enkelt. Bak disse "bryterene" så er det noe som leder strøm. Så kretskortet skal jo bare vare streker med kutt i der bryteren lager bro mellom kutta. Så ingen komponenter osv. Endret 7. april 2006 av Åsmund Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 8. april 2006 Del Skrevet 8. april 2006 Det settet er alt annet enn komplett. Jeg vil annbefale deg å kjøpe det meste nytt, slik at du kan lage printbildet på pcen. Fremmkaller: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=162270.htm Printkortlamminat: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...&dok=162045.htm En eller annen form for uv-lys. Natriumhydroxid fulgte med i settet ditt, så dette trenger du ikke. (PS: Ikke brukt tusjen din på dette printkort laminatet) #1. Jeg vil annbefale deg å lage printkortbildet i photshop eller lignende programmer, slik at det ligner nogenlunde på dette. Et kretskort på 100x160mm har en størelse på 330x600pixler, så du ikke lager bildet for stort #2. Print bildet ut på et transparent ark. Nå trenger du en form for UV lys. Katoder gjør susen, men lysstoff rør er det beste. Dra av den blå filmen på printkortet, og legg det transparente arket med printbildet på, over laminatet. Ha lyset så nærme laminatet som mulig. Nå er det viktig at rommet er totalt mørkt(til en viss grad), før du setter på uv-lysene i 3-4 minutter. Det er også utrolig viktig at du ikke påvirker prosessen ved å skyve på laminatet eller arket. #3. Bland ut fremmkaller væsken og hell et 5-6mm tykt lag opp i en isboks. legg lamminatet oppi, og lag små "bølger" i vannet, eller en annen form for rotasjon(foruten å bruke fingrene). Du skal etter kort tid se en haug med kobbertråder som tyter ut av laminatet. Når alle disse er borte, er prosessen ferdig. Vask kortet godt i kaldt vann, helt du du kjenner at kortet ikke er slimete lenger. 4#. Bland ut natriumhydroxiden. Dette er det vite pulvere du fikk med i det oppprinnelige settet ditt. Temperaturen bør være 45-55 grader. legg så laminatet oppi denne væsken, og vent til du ser at alt kobberet er borte foruten kretsbanene dine. 2 timer som spyro sier, er ALT for mye. Da vil mest sannsylig alt være etset bort. 30 min pleier å holdt, men ikke forhold deg til tiden. Når alt kobberet er borte foruten kretsbanene, så er printet ferdig. 5#. Vask kortet med whitesprit, rødsprit eller en eller annen form for sprit(ikke mor og far sin) Ferdig! Sikkehet: Under denne prosessen behandler du to kjemikalier, som begge kan gi deg ganske u-kule opplevelser. Sørg for at du ikke svelger eller får væskene i øyet. Får du det i øyet løper du i dusjen og lar strålen spyle øyet ditt i 30 min før du ringer lege. Vært sekund kan redde synet ditt. Om du skulle prestere å svelge syren, må du prøve å nøytralisere den. For all del, ikke prøv å kast opp! Da blir alt værre. Dette står også beskrevet i syrene sitt datablad. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 Takk, dette var en flott guide Da bestiller jeg deler i dag. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Hei igjen. Nå har jeg kobla på ledninger på kretskortet til tastaturet. Det jeg ikke skjønner meg på er hvorfor det er så ustabilt. Prøver jeg en kombinasjon så skjer flere ting på en gang. Hvor er forskjellen på de plastik kretsene og mine ledninger? Tenkte at det å knisse ledningene intil hverandre kunne lage ujamne spenninger men det hjalp ikke å koble på en bryter. Pørvde også å teipe fast den "ekstra ledningen /jord elns" til metallplata som var i tastaturet før. Før jeg lodda fast ledningene så tok jeg en enkelt ledning og tok de intill to poler for å få en kombinasjon. Da også klikka det,,,Likevel fortsatte jeg med prosjektet. En kombinasjon kan fks være,, 14ry osv,, plutselig slår piltastene inn. Helt i begynelsen av dette prosjektet så lodda jeg på ledninger direkte på plastikkretsene der tastaturknappen var. Da gikk det fint. Så hva kan være forskjellen? Jeg syns det er rart om det er noe slags kortslutning fordi jeg hører ikke noe piping eller noe annet som om jeg skulle holde flere knapper inne samtidig elns. Til onsdagen kommer broren min som skal prøve å hjelpe meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå