Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksempler på kjønnsbundet og dominant arv. 6!

Anbefalte innlegg

Denne gangen VIL og SKAL jeg ha sekser så jeg fordyper meg skikkelig i alt vi kan få spørsmål om og jeg trenger noen eksempler på dominant og kjønnsbundet arv. Læreren vår gir oss som regel ett poeng per eksempel vi nevner så små ting gir mange poeng. (idiotiskt nok)

Prøva er i morgen og trenger forslag så fort som mulig. :)

Har noen men det er ikke mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fenotype egenskapen å ha brune øyne er styrt av et dominant gen.

Derfor dominerer brune øyne over blå, grå, grønne øyne.

Mørkt hår genet dominerer over lyst, blondt og rødt hår.

Krøllete hår over rett hår.

Fregner over ikke fregner.

Langsynhet over normalt syn.

Normalt syn over nærsynhet,

Hemofili er kjønnsbundet fordi ei jente måtte hatt to defekte X-krom for å kunne fått det, mens en mann bare måtte hatt sitt ene X-krom defekt. (en mann har bare ett X-krom, kvinnen har to, så det som er defekt på det ene hos kvinnen har hun i det andre kromosomet.)

Håper dette hjelper litt :)

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Joda, jeg føler den gikk bra iallefall. Det som er så ergelig er at om jeg ikke tenker helt det samme som læreren så får jeg ikke poengene jeg skulle hatt. Har hatt en skikkelig bra feeling før, syns jeg har svart bra på det meste men allikevel fått fire. :hm:

Lenke til kommentar

Hehe, skjønner. Er dette allmennfag GK pensum, eller humanbiologi på Helse og Sosial?

Har vært så heldig at de fleste prøver jeg har hatt i humanbiologi så har vi kunnet skrive ekstra ting man husker utfra pensum i det aktuelle kapittel, så har dratt inn endel poeng på det og som regel bare fått 6ere og 5ere.. :)

dog, det er litt å sette seg inn i, men hvis man synes det er interessant så går det bra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...