Gå til innhold

Farger i Rawshooter Premium

Anbefalte innlegg

For all del. slippe photoshop er det greieste, men jeg liker å få vært eneste bildet akkurat slik jeg har tenkt. for meg blir det feil å ta mange bilder unfer ett. Jeg ser på det som en del av sjarmen.

5875486[/snapback]

Hvis det er nødvendig å "flisespikke" på hvert bilde, så er det greit nok, men som regel er det en del endringer som er felles for alle bildene, og så kan du gjøre de småendringene som må gjøres på hvert enkelt bilde, uten å måtte begynne fra scratch.

Som sagt, Photoshop virker for meg tungvint når det kommer til RAW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det blir bedre med Adobe Lightroom. Det virker lovende. Har ikke prøvd selv, da jeg bruker pc.

Jeg liker flisespikking. Jeg mekker heller ti skikkelige enn 30 halvskikkelige bilder.

Jeg er ikke enig i at mange av bildene trenger samme justeringer. Da er min påstand at man tar kjedelige og ensformige bilder :tease: eller ikke?

Lenke til kommentar
Jeg liker flisespikking. Jeg mekker heller ti skikkelige enn 30 halvskikkelige bilder.

Jeg er ikke enig i at mange av bildene trenger samme justeringer. Da er min påstand at man tar kjedelige og ensformige bilder :tease: eller ikke?

5875509[/snapback]

Du tar med andre ord kun ett og ett bilde under de samme lysforholdene?

Eller er det slik at du har så lite kontroll over sluttresultatet med kameraet at du må flisespikke på hvert eneste bilde?

Endret av kak
Lenke til kommentar

Prøvde å ta dette på PM, mot kaks vilje...

Mer enn et bilde på samme lysforhold blir for mye bilder. Det blir kjedelig opg aldri fremkaldt til papir. Om man er på konsert, endrer lyset seg hele tiden. Om man er i skogen, flytter man på seg og man er på skitur, endrer det meste seg hele tiden.

Kvalitet fremfor kvantitet. Jeg kjenner altfor mange som tar masse bilder, og ikke gjør noe med dem. Ikke blir de sett på og ikke blir de printet.

Hva er da poenget med fotograferingen? Da tar jeg heller et bilde, og fjør det skikkelig. fremkaller raw fil og printer det.

*

Jeg har god kontroll på kameraet, men jeg liker og synes det er kjekt å mekke hvert bilde. Under vanskelige forhold kan en del rettes opp gjennom digital foto også. På samme måte som mange likte å bruke kveldene sine i et kaldt mørkerom, liker jeg å bruke en del av tiden min på å få til noe som ser bra fint og eller kult ut.

Endret av engekri
Lenke til kommentar

hehe, eller var det jeg som ikke kom noen vei med deg :whistle:

Jeg vet hva jeg vil og liker, ingenitng å gjøre med meg, dermed basta. Det gjelder som regel selv om min måte er vanskeligt og tar lengst tid.

Nå tar jeg offisielt natt.

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Engerkri og kak: Er det greit at jeg sier noe her, eller vildere krangle for dere selv? :tease:

Cathrine17 forteller at hun tar mye fuglebilder. Da går jeg ut fra at hun ofte kommer hjem med mange forholdsvis like bilder.

Jeg gjorde det selv i dag. Hadde sittet på stranda og tatt 80 bilder av de samme tjeldene. Motivet endrer seg stadig, selv om lyset er forholdsvis stabilt.

Da er det RSP virkelig kommer til sin rett. Først ser jeg grovt igjennom bildene, kikker på histogrammene, for å se om de er sånn nogenlunde likt eksponert. Jeg sletter og da de opplagte bomskuddene. Så velger jeg meg da et bilde som representer et slags gjennomsnitt.

Først trykker jeg Alt + E. RSP foreslår da eksponeringskompensasjon, fill light, shadow contrast og highlight contrast. Det forslaget er som regel ikke så galt, men litt småtweaking må som regel til. Så ser jeg på hvittballansen. Justerer deretter ofte "angrepspunktene" i curves. Ikke nødvendigvis helt optimal justering, mer grovjustering. Ofte justerer jeg oppskarping, støy, øker fargemetning og vibranse en anelse.

Når jeg så er fornøyd trykker jeg CTRL + C. Da får jeg opp et vindu som spør meg hvilke parametre jeg ønsker å kopiere, huker av det jeg ønsker.

Neste trinn er å merke alle bilder som jeg ønsker at skal få samme behandling. Da er det bare å trykke CTRL + V. Så er alle merkede bilder justert likt med det første.

Dette er utrolig tidsbesparende når man behandler mange "likeverdige" filer.

Når dette er gjort, går jeg eventuelt inn og kjeler med hvert enkelt bilde som engerkri har kost seg med å fortelle at han gjør.

Ok engerkri og kak. Da har jeg fortalt om mine erfaringer, da kan dere fortsette :tease:

Lenke til kommentar
Ok engerkri og kak. Da har jeg fortalt om mine erfaringer, da kan dere fortsette :tease:

5875602[/snapback]

Den siste setningen min hørtes veldig arrogant ut. Det var ikke meningen, sorry.

EDIT: For å presisere: Selve innholdet i posten er greit, det er den siste setningen som kom litt feil ut. Hørtes "ovenfra og ned" ut, det er det jeg beklager.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hmm... som sagt ønsket jeg å ta en de av dette på PM. ikke noe som heter krangling på et forum, bare litt diskutering og utveksling av erfaringer.

Mulig jeg burde endre workflow, men det gidder jeg ikke. haha!

Skolen begynner om 13 min så jeg må stikke Snart...

Lenke til kommentar

Hmmm. Kom nettop hjem og leste denne tråden. Det virker som om alle problemene er belyst, men jeg er litt forundret over at fargene virker feil i RsP. Selv bruker jeg samme program til å behandle mine filer fra 20D, og opplever sjelden at jeg må gjøre annet enn å forsterke ting litt. Det er mulig at dette skyldes at rawformatet er litt forskjellig på 350D og 20D.

Ellers gjør Cathrine17 rett i å undereksponere bilden på Canon en smule, men ikke så mye at det trenger flere trinn ettereksponering i etterkant. Det blir det samme som å presse en analog film, og da får man som kjent støy. En annen sak er at jeg har ikke merket noe særlig støy ved å bruke fill-light litt forsiktig, så kanskje hun overdriver undereksponeringen litt...? Glimrende workflow i alle fall. Fikk konvertert en proff studiofotograf til RsP de siste dagene. Han har brukt Adobe Raw frem til nå, og fant RsP adskillig mer fleksibelt. Han bruker også Canon.

Litt heftig debatt her, he he, men jeg synes ikke noen er direkte ufine. Denne debatten kommer nok til å vare evig, virker det som. Jeg gleder meg forresten også til Lightroom er tilgjengelig for pc.

Lenke til kommentar

Synes ingen av oss har vært ufine. Mulig jeg burde prøve dette her greiene deres. Virker i grunnen ganske ok?

Får sjekke det ut i påsken.

Har hørt rykter om en fotograf fra Stavanger som utvikler sitt eget verktøy til denne jobben. Har en finger med i spillt på beta-testingen av det etterhvert som programmet begynner å ta form. *glede seg*

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvorfor undereksonerer du er det første som slår meg. Om du justerer opp eksponeringen i ettertid vil dette generere støy på bildet ditt. Støy er som kjent fyfy!

Var ikke klar over at det ble mer støy når man justerer opp eksponereingen i etterkant. Kjekt å vite! Da blir det altså mer støy jo mer jeg må justere? Jeg undereksponerer for å være sikker på at jeg ikke overeksponerer (som jo er verre) + at man får kortere lukkertider og kan fryse bevegelse og minske kamerarystelse ved store brennvidder/dårlig lys. Det er fort gjort at man overeksponerer små hvite parti på fugler, særlig i sterk sol.

Skal teste ut andre RAW-programmer. Eks bibble laws eller hva det nå het. Men likte brukervennligheten i Rawshooter veldig godt. Bare jeg finner en oppskrift som gjør at jeg kan bruke programmet mer effektivt. Slik det er nå må jeg justere ganske mye på hvert enkelt bilde for at farge og kontrast skal bli ok. Det må jeg ikke i programvaren fra canon.

5875457[/snapback]

Les artitkkelen "Expose to the right" hos Luminou Landscape:

http://www.luminous-landscape.com/tutorial...ose-right.shtml

Her forklares det hvorfor du bør eksponere slik at det meste ligger mest mulig opp mot høyre side i histogrammet, uten at du klipper høylysene.

Lenke til kommentar
Det er jo bedre å undereksponere enn å overeksponere. Det ligger jo mer info i skyggepartiene enn i høylyset..

Ja det blant annet derfor jeg undereksponerer ganske ofte. Korrekt eksponering er selvsagt å foretrekke, men det er ikke alltid at den hvite måken i det sterke sollyset blir riktig eksponert...

Og som det skrives i artikkelen som roy36 henviser til: "If you are hand-holding the camera, or shooting moving objects, the tradeoff may not be worth the reduced noise level."

Jeg skyter bevegelige objekt...

Lenke til kommentar
Har prøvd ut rawshooter Premium 2006 med colour engine og synes programmet virker lovende sammenlignet med det som fulgte med kameraet Canon EOS 350D. Sistnevnte program (Digital Photo professional) er helt tragisk.

Men fargene i RSP (når jeg ikke har gjort noen justeringer) er ikke like bra som på Canon sitt eget program. Skal det være slik. Måtte justere på fargetemp., "Tint" og "shadow contrast" for å få det til å ligne sånn høvelig. Men da følte jeg at det ble mer støy i bildet.

Er det ikke mulig å slå av den automatiske oppskarpingen som skjer i prewiev delen i RSP?

5874052[/snapback]

Hei.

Jeg undres over at jeg ikke har sett denne tråden før nå, men svarer likevel...

Hvis du klikker på den lille trekanten ved ?-ikonet og velger processing parameters kan du sette "bias" for en rekke ting, bl.a. oppskarping.

For "standard" farger kan du gjøre livet ditt mye enklere med Appearances. Jeg har laget meg sikkert 20 ulike for forskjellige situasjoner. Dette gjør at du kan få et mye greiere utgangspunkt for finjustering når du åpner et bilde. Appearances lagrer ikke hvitbalanse, så det må du uansett justere selv (jeg justerer alltid hvitbalanse selv, uansett motiv).

"Alt" annet (inkludert oppskarping) lagres. Jeg liker å trekke ned oppskarping til -10 til -25 og trekke opp detail extraction til 10-20 eller noe. Oppskarping gjøres bedre med unsharp mask i et annet bilderedigeringsprogram.

Husk å teste de forskjellige profilene også. Det finnes en "normal" og en LO profil i colour engine. LO er "low saturation". Avhengig av bilde kan faktisk den interne profilen også være å foretrekke, så det må påregnes litt prøving og feiling.

Ellers anbefaler jeg at du leser manualen, Pixmantec forums og den uoffisielle wikien. Disse har hjulpet meg masse...

Lykke til med rawshooter :)

Mvh Helge

Endret av Helolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...