SmoPe Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei. Jeg har to ark i en excel fil, ark1 inneholder masse data. Når kolonne C i ark1 inneholder A skal den kopiere innholdet i kolonne B til Ark2 Dette er greit med denne formelen =HVIS(Ark1!C1="A";HVIS(Ark1!B1="";"";Ark1!B1);"") som jeg kopierer nedover men ved å gjøre det på denne måten blir det mange tomrom i Ark2. Jeg trenger ett smart hode som kan finne ut hvordan de cellene som inneholder A skal komme rett under hverandre i ark2. Håper at det går an med enkel formel, for hvis jeg må gjøre det i VB eller makro så må jeg loses gjennom heile sulamitten pga jeg aldri har gjort det før. Håper det er rette plassen å spørre om dette! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Det lar seg ikke løse med en enkel formel nei. En komplisert matriseformel kan nok gjøre det, litt for komplisert til at jeg rister den ut av ermet. i så fall Og kanskje er det overkill også. Om du forklarer hva dette er godt for, kanskje er det alternative løsninger til det samme. HTH. beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ohb Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Her har du en makro som gjør jobben. Den er ikke veldig brukervennlig, men den fungerer. Sub CopyText() ' 'Velg de cellene som inneholder verdiene du skal teste på (kolonne C) 'Kjør Macro CopyColumn = 1 'Kolonne du skal kopiere til CopyRow = 1 'Rad du skal kopiere til (Denne økes fortløpende) SheetName = "Sheet2" 'Navn på arket du kopierer til For Each c In Selection If (c.Value = "A") Then 'Hvis cellen inneholder "A" CopyVAlue = Cells(c.Row, c.Column - 1).Value 'Kopier verdien fra kolonnen til venstre (-1) 'Sheets("Sheet2").Select 'Velg arket det skal kopieres til Worksheets(SheetName).Cells(CopyRow, CopyColumn).Value = CopyVAlue 'Paste CopyRow = CopyRow + 1 'Tell opp til neste rad End If Next End Sub Velg Tools->Macro->Macros i Excel og skriv inn et navn på makroen øverst. Velg Create Kopier makroen over inn i VB. NB! Pass på at du ikke kopierer "Sub" og "End Sub" linjene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19873487 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Hei Det er en god stund siden det var noen som skrev her, men håper noen fortsatt kan hjelpe til med noe. Jeg fant denne posten og den hjelper på en måte meg.. Det eneste er at jeg vil at den skal kopiere hele raden som har en celle som inneholder feks "A". Noen som kan vise en måte man kan endre den eksisterende koden til å gjøre dette? Spør gjerne om det er noe mer du må vite. På forhånd takk Ben Endret 17. oktober 2006 av Slettet+19873487 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå