qdos Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg har lenge trodd at mindre piratkopiering burde gitt billigere musikk og spill, men etter å ha sammenlignet prisene på Xbox og Xbox 360 begynner jeg å lure på om det i det hele tatt er en sammenheng. Det er jo som kjent en smal sak å modifisere Xbox til å kunne kjøre piratkopierte spill, mens Xbox 360 enda ikke kan modifiseres slik at de som ønsker spill til denne må kjøpe spillene. Nye spill til Xbox er imidlertid langt billigere enn nye spill til Xbox 360, og da møter argumentasjonen fra bransjen seg selv i døra. Her hadde de en sjanse til å vise at ingen piratkopiering ville gi billigere spill, og på den måten vise et godt argument for å bekjempe piratkopiering. Jeg vet ikke hvorfor nye spill til Xbox er så mye billigere, men det er nærliggende å tro at dette er for å konkurrere med piratkopierte spill. Hvis dette stemmer, betyr det at piratkopiering faktisk gir billigere spill for oss som ønsker å kjøpe de - og at et fravær av piratkopiering faktisk gjør spillene dyrere. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Det er vel ikke helt sant, grunnen til at Xbox360 spill er dyrere er jo fordi de har mye høyere utviklingskostnader. Man har jo visst lenge at 360 kom til å bli dyrere enn forrige generasjon, nettopp pga grafikkhorene! :-) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Microsoft tjener penger på å lisensavgift på xbox spill, er derfor de klarer å sponse hver xbox enhet med et viss antall kroner. Er nok derfro de koster så mye, og ang den gamle xbox så er spillene billig pga microsoft vil at folk skal emigrere til den nye xbox Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Et bedre eksempel på det samme er vel hvor dyre de gamle NES-spilla var. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Det er vel ikke helt sant, grunnen til at Xbox360 spill er dyrere er jo fordi de har mye høyere utviklingskostnader.Man har jo visst lenge at 360 kom til å bli dyrere enn forrige generasjon, nettopp pga grafikkhorene! :-) 5873694[/snapback] Det er et argument jeg har hørt flere ganger, uten at jeg er sikker på at det blir mer sant av den grunn. I Norge koster Oblivion til PC 399,- mens samme spill til 360 koster 599,-. Utviklingen skjedde bare en gang, og den eneste forskjellen er at PC-versjonen kan piratkopieres, mens 360-versjonen må kjøpes... Lenke til kommentar
qdos Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Er nok derfro de koster så mye, og ang den gamle xbox så er spillene billig pga microsoft vil at folk skal emigrere til den nye xbox 5873718[/snapback] Det er spillselskapene som selger spillene, og ikke Microsoft. Microsoft lager selvfølgelig også spill, men på langt nær alle som blir gitt ut til Xbox. Dyre NES-spill ble også nevnt, og jeg er forsåvidt enig. SNES og N64 hadde også veldig dyre spill, men de hadde også en høyere kostnad med å legge selve spillene på cartridge. I tillegg var det faktisk mulig å kopiere cartridge-spill også, selv om dette ikke var veldig utbredt i Norge. Super Magicom til SNES var et tilbehør som bransjen ikke helt likte, ettersom man kunne ta backup og kjøre spill fra en vanlig floppy koblet til SNESen... Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Det er vel ikke helt sant, grunnen til at Xbox360 spill er dyrere er jo fordi de har mye høyere utviklingskostnader.Man har jo visst lenge at 360 kom til å bli dyrere enn forrige generasjon, nettopp pga grafikkhorene! :-) 5873694[/snapback] Det er et argument jeg har hørt flere ganger, uten at jeg er sikker på at det blir mer sant av den grunn. I Norge koster Oblivion til PC 399,- mens samme spill til 360 koster 599,-. Utviklingen skjedde bare en gang, og den eneste forskjellen er at PC-versjonen kan piratkopieres, mens 360-versjonen må kjøpes... 5873738[/snapback] Godt eksempel, der vet vi at begge versjonene var planlagt og delte kostnadene. Noe av de 200 går nok som lisens til microsoft, regner også med at utvikeren, butikken og andre tar høyere marginer siden konsoll spill vanligvis har vært priset høyere og at konsollen er ny. Utviklings kostnadene er høyere ja, men er usikker hvor mye dyrere det er å lage spill med bedre grafikk. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Godt eksempel, der vet vi at begge versjonene var planlagt og delte kostnadene.Noe av de 200 går nok som lisens til microsoft, regner også med at utvikeren, butikken og andre tar høyere marginer siden konsoll spill vanligvis har vært priset høyere og at konsollen er ny. Utviklings kostnadene er høyere ja, men er usikker hvor mye dyrere det er å lage spill med bedre grafikk. 5873992[/snapback] Et annet eksempel er Quake 4, som koster 649,- på 360 og 499 på PC Ettersom Microsoft eier både operativsystemet (som forsåvidt også kan piratkopieres) en PC må bruke for å kjøre Oblivion og Quake 4 og Xbox 360, og hvis Microsoft ønsker å få folk over på en platform hvor programvaren ikke kan piratkopieres, virker det rart at de samtidig krever en lisens som gjør at spillene blir dyrere på 360. Det virker som om utviklerne utnytter at en konsoll ikke kan kjøre piratkopiert programvare, mens de setter ned prisen der hvor platformen kan bruke piratkopiert programvare. Jeg skjønner selvfølgelig at de vil tjene så mye som mulig, men hvis de vil fortsette å bruke argumentet med at et fravær av piratkopiering vil gi oss billigere programvare bør de vise oss dette i praksis også. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Er nok derfro de koster så mye, og ang den gamle xbox så er spillene billig pga microsoft vil at folk skal emigrere til den nye xbox 5873718[/snapback] Det er spillselskapene som selger spillene, og ikke Microsoft. Microsoft lager selvfølgelig også spill, men på langt nær alle som blir gitt ut til Xbox. Dyre NES-spill ble også nevnt, og jeg er forsåvidt enig. SNES og N64 hadde også veldig dyre spill, men de hadde også en høyere kostnad med å legge selve spillene på cartridge. I tillegg var det faktisk mulig å kopiere cartridge-spill også, selv om dette ikke var veldig utbredt i Norge. Super Magicom til SNES var et tilbehør som bransjen ikke helt likte, ettersom man kunne ta backup og kjøre spill fra en vanlig floppy koblet til SNESen... 5873793[/snapback] Både NES og SNES hang etter PC, så prisen var ikke særlig koselig. Edit: Pokémon Stadium kostet 798 kr da det var nytt, kun fordi at Nintendo ikke ville gå over til CD-er. Endret 6. april 2006 av superseven Lenke til kommentar
asia_hills Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 "Både NES og SNES hang etter PC, så prisen var ikke særlig koselig. Edit: Pokémon Stadium kostet 798 kr da det var nytt, kun fordi at Nintendo ikke ville gå over til CD-er." husker når jeg måtte paye over 1000 spenn for perfect dark + expansion (som jeg bare fikk bruk for i ett spill: perfect dark) Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Det enkleste må være at man må være online for å spille. Da må man sitte med en unik nøkkel. Da blir det ikke mulig å kopiere nøkler for å spille Lenke til kommentar
qdos Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Det enkleste må være at man må være online for å spille. Da må man sitte med en unik nøkkel. Da blir det ikke mulig å kopiere nøkler for å spille 5898326[/snapback] Tråden handler ikke om HVORDAN man skal unngå piratkopiering, men HVA som skjer med prisen når man har laget et system som hindrer piratkopiering. Min påstand er at bransjen utnytter dette ved å sette opp prisen, mens de i kampen mot piratkopiering mener at programmene kunne vært billigere dersom ingen hadde piratkopiert. Lenke til kommentar
Mr. Bridger Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Mulig du har litt rett i at spillene blir dyrere når det ikke er mulighet for priatkopiering, men det er jo også nevnt tidligere i denne tråden et par andre grunner: utviklingskostnader og lisens til Microsoft (eller Sony og Nintendo for de andre konsollene) Det er jo klart at så lenge piratkopiering ikke er mulig kan utgiverne bare si: vil du ha det vi selger så host opp penga. Men dette setter jo høyere krav til kvaliteten på spillet. Hvis folk ikke føler at prisen står i stil til spillene så vil de jo bare slutte å kjøpe spill til den konsollen. Men hvor får du spill prisene dine fra? Tar du den høyeste Xbox360 prisen mot den laveste PC prisen? Er fult mulig å kjøpe Xbox360 spill billigere enn de prisene du bruker. F.eks. på Elkjøp. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Men hvor får du spill prisene dine fra? Tar du den høyeste Xbox360 prisen mot den laveste PC prisen? Er fult mulig å kjøpe Xbox360 spill billigere enn de prisene du bruker. F.eks. på Elkjøp. 5898491[/snapback] Jeg tok for meg prisene på samme spill til 360 og PC fra Komplett. Sjekket ikke prisene fra andre nettbutikker, eller om det gikk an å finne en dyrere eller billigere variant fra andre butikker, men jeg har sett at prisene konsekvent er høyere til 360. Det er helt sikkert andre steder hvor differansen er større eller mindre, men jeg tar gjerne imot et eksempel på en PC-tittel som er billigere enn samme 360-tittel. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 om du tar turen til elkjøp får du Quake 4 til 399,- (til Xbox360) Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Nå koster vel Quake4 for PC kun 139,- hvis du først tar deg turen innom Elkjøp... Elkjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå