Black Star Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hadde bare EVF søkerne vært bra nok... det er de ikke. Jeg har ikke brukt SLR spesielt lenge, men å kvitte meg med den optiske søkeren ser jeg på som totalt uaktuelt. Jeg forsøkte også å holde mitt SLR (Nikon F80, ikke spesielt tungt) et stykke fra hodet nylig for å sjekke om det gikk å holde det like stødig... det gjorde det ikke. Det er ikke alltid man finner en vegg eller et bord akkurat i den posisjonen man vil ta bildet. Å sette seg ned på huk er heller ikke alltid ønskelig. Det er positivt at Olympus lager et DSLR med live-view på LCD skjermen. Man kan velge, og det finnes jo ikke noe negativt med det. Men personlig vil jeg tro at jeg fortsatt hadde brukt den optiske søkeren mer enn LCD skjermen... ikke fordi jeg er konservativ (fikk mitt første SLR (filmbasert) for 4 år siden), men fordi jeg ikke føler jeg holder kameraet stødig nok når jeg ikke holder det inn mot hodet. Mitt kompakte digitalkamera bruker jeg så og si aldri søkeren på... men det er fordi kameraet er lett å holde stødig på strak arm, og fordi de optiske søkerne på disse ikke er spesielt nøyaktige. Det er imidlertid søkerne på DSLR. Når det er sagt, ville jeg nok brukt LCD skjermen på et DSLR mer enn jeg bruker den optiske søkeren på mitt kompaktkamera, uten at det sier så mye Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Selv har jeg erfaring med EVF, og liker det ikke. Det vet jeg også kak har, og han hater det. Man kan ikke lage et kamera som er presist med rammesøker og zoom, så det er også uaktuellt (gr. forskjellene i paralakse på forskjellige brennvidder). En ting du ofte glemmer, bjornkn, er at dof er mye mer begrenset med sotr sensor. Det er mye mer slingringsmonn når man bruker mindre sensor, slik at behovet for raskt å bekrefte fokus (noe bare en relativt lys prisme kan gjøre) er større. Dette behovet blir i tillegg større med optikk som ikke er spesialtilpasset kamera, slik kameraer med fast zoom har. Jeg er overbevist om at man mister noe av kontrollen over fokus med elektronisk søker, i hvertfall hvis man har godt syn. EVF og lcd fungerer nok best med fast objektiv, slik som R1 og C7070. Det er ikke bare konservatisme som gjør at jeg foretrekker optisk søker, selv om jeg kunne levd relativt lykkelig med R1. Jeg mener derfor at du glemmer et par parametre som er annerledes når du insisterer på at elektronisk søker er likeverdig en optisk. Jeg synes selv den optiske søkeren på 20D ikke er god nok, og savner en skikklig lys prismesøker til mitt bruk. Man kommer ikke unna de spesielle kvalitetene som f.eks. Nikkor 105/2,5 har når det gjelder bokeh. Jeg mener ikke kvantitet av uskarphet, jeg mener mykheten i overgangen. Slik optikk (som kun er manuell fokus) vil slite med elektronisk søker, og jeg vil ikke bytte ut ekte krem med syntetisk fløte. Alle har sin fotografiske stil. I mitt tilfelle finnes det ingen fullgod erstatning for en god, optisk søker. At jeg i tillegg kunne tenke meg en liveview til spesielle vinkler, er en annen sak. Jeg som ofte fotograferer håndholdt i lys som er så svakt at AF sliter, vil slite enda mer med elektronisk søker. Den må gaines under slike forhold, og det blir slitsomt å se i. Alt til sitt bruk, altså. Foreløpig ser det ut for at de som liker EVF ikke er interessert i slr, så da blir det lite av slike produkter på markedet. Tror nok bransjen har foretett nok markedsundersøkelser til å vite hvor de vil legge pengene sine. Mht hva folk finner ut med erfaring, så stiller jeg meg tvilende til at massene er så smarte at de lærer å bruke verktøyet sitt. De vil nok holde kamera sitt på strak arm helt til armene brekker. Det er i alle fall slik det ser ut på typiske turistlocations. De fleste tar bilder et helt liv, uten å klare å ta et anstendig bilde. Mulig jeg er en smule misantropisk, men det får være. Slik er i alle fall min oppfattelse av de som knipser til familiebruk. At jeg ville brukt min pondus som kamerastativ i de fleste tilfeller, betyr ikke at folk flest vil gjøre det samme. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg tror ikke jeg sa at EVF er likeverdig med, eller bedre enn optisk søker? Poenget er at vi må alle velge en løsning, og alle løsninger innebærer kompromisser. For mitt vedkommende ville jeg ikke nølt med å velge en EVF/LCD-combo framfor en prisme/speil-søker. Og det er ikke fordi jeg tror/mener EVF nødvendigvis er bedre enn en optisk, men fordi den fjerner en god del problemer samtidig, som vil muliggjøre et lydløst, lett kamera med utskiftbar optikk. Når det gjelder DoF og stor sensor så skjønner jeg problemet, men siden 4/3 er mindre enn 5D f.eks vil problemet bli mye mindre. Jeg bruker forøvrig sjelden eller aldri manuell fokus, men låser autofokus på den avstanden jeg vil ha det skarpest. Noen ganger låser jeg autofokus til manuelt, men det er kun for panoramaer. Når det er sagt så synes det å være bred enighet om at E-330s 10x forstørrelse av skjermbildet er meget nyttig for spesielt makro-fokusering. Med EVF åpner slike muligheter seg, når man ikke lenger er bundet til å lage en optisk/mekanisk løsning. Det skulel ikke være noen tekniske hindringer for en gjennomført slik løsning på mitt "drømmekamera". På de jeg har nå er det også en forstørring på skjermen ved manuell fokus, men siden skjermen er såpass liten (1.8") og grov-oppløst er det ikke den store redningen for meg.. Men med god tid funker det OK. Det er bare det at det er så mye kjappere å bruke AF'en, som funker perfekt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Det koker nok ned til å være et spørsmål om hvilke bilder man tar. Jeg ser kameraer med lcd som søker som perfekt for de som ofte bruker stativ, spesiellt makrobrukere. Når man knipser så fort som jeg gjør, så ønsker man å få bekreftet fokus samtidig som man komponerer, for så å rushe videre til neste bilde. En EVF ville ødelagt arbeidsflyten for meg, hvis jeg var nødt til å bruke forstørrelse i søkeren for å få fokus perfekt. En annen sak er at jeg tar ofte bilder i så dårlig lys at AF svikter totalt. Eos 20D med 50mm skal være blant de kombinasjonene som gir sikrest AF. Likevel opplever jeg ofte å måtte ty til manuell fokus. Det plager meg lite, siden jeg ikke har hatt AF så lenge. Dette er selvfølgelig høyst individuelle poenger. Mitt drømmekamera er også mulig å konstruere. Problemet er bare at produsentene mener det ikke er marked for slikt. Jeg ønsker meg et målsøkerkamera med fast brennvidde og sensor i FT-størrelse. Tror desverre ikke noen kommer til å etterkomme mine ønsker, så det må jeg evt lage selv. Jeg krysser fingrene for at Leica kommer med en digital CL, men det kommer heller ikke til å skje. Dermed blir jeg henvist til kompromisser. Det er vel også ditt problem, bjornkn. I mitt tilfelle har dSLR vist seg som et noenlunde kompromiss, i ditt tilfelle semikompakt. Hvorfor jeg ha valgt mitt, og du har valgt ditt, synes tydelig i bildene vi tar. Desverre kommer brukere med spesifike krav sjelden til å få det alternativet deres bilder fortjener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå