elisabeta Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Kjære meg for et nybegynnerspørsmål dette er, men hvordan i alle dager får man på LCD skjermen på 350D? Kan det meste av funskjonene, innstillingene og alt det der, men kan jeg å få på skjermen? Neeei! Når jeg går ut av menyen blir alt bare sort. Etter at dere er ferdige med å rulle rundt i latter hadde jeg satt stor pris på et svar Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 elisabeta skrev: Kjære meg for et nybegynnerspørsmål dette er, men hvordan i alle dager får man på LCD skjermen på 350D? Kan det meste av funskjonene, innstillingene og alt det der, men kan jeg å få på skjermen? Neeei! Når jeg går ut av menyen blir alt bare sort. Etter at dere er ferdige med å rulle rundt i latter hadde jeg satt stor pris på et svar 5873310[/snapback] *rulle, rulle, rulle* Regner at du vil fram til hvordan du skal kunne se bildet du er i ferd med å ta... Det kan du ikke med Digital speilrefleks. Bildebrikken ligger i mørke fram til du trykker på utløserknappen. Først da kommer lyset inn. Dette er en fordel for bildekvaliteten. En bildebrikke som får lys på seg hele tiden "går varm" og gir ikke like bra bilder som fra en brikke som ligger å hviler i mørket. Så du må nok bruke søkeren når du tar bilder. Å se bildene etter at de er tatt går selvfølgelig helt fint Lenke til kommentar
elisabeta Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Rivers skrev: *rulle, rulle, rulle* Regner at du vil fram til hvordan du skal kunne se bildet du er i ferd med å ta... Det kan du ikke med Digital speilrefleks. Bildebrikken ligger i mørke fram til du trykker på utløserknappen. Først da kommer lyset inn. Dette er en fordel for bildekvaliteten. En bildebrikke som får lys på seg hele tiden "går varm" og gir ikke like bra bilder som fra en brikke som ligger å hviler i mørket. Så du må nok bruke søkeren når du tar bilder. Å se bildene etter at de er tatt går selvfølgelig helt fint Jah.. nå føler jeg med ikke dum i det hele tatt :!: Men uffameg. Har gjort meg avhengig av å se motivet på skjermen. Ihvertfall for å vite hvor jeg ligger med innstillingene. Ut å øve tenker jeg Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Lykke til Et lite tips: Bruk histogrammet (når du er i visningsmodus trykk på info-knappen til du får opp 2 ruter. En med bildet og en med en kurve / fjelltopp) Kurven bør flate ut akkurat ved kanten av rammen. Hvis "fjellkjeden" stopper brått på høyre siden så er bildet for lyst. Hvis det kuttes på venstre siden er det for mørkt. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Gled deg over at du har kjøpt et skikkelig kamera og nyt speilrefleksens vidunderlige verden. Trøst deg med at samboeren min lurte på det samme som du spør om Lenke til kommentar
BMP Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Men du?.....det finns håp hvis du vil betale litt da. Med denne Sigviewen kommer du kansje et stykke. Jeg vet ikke om noen som har den og jeg tror ikke jeg skal ha meg en slik men den har vært oppe her i forumet før. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Når du får brukt den optiske søkeren/kikkehullet så kommer du ikke til å savne LCD skjermen. Det er bare at i det gamle kameraet ditt er søkeren mye mye dårligere. BAre et spørsmål om tid før du ikke vil ha skjermen:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Ikke ta dette som ondsinnet kritikk, elisabeta, men dette er enda et eksempel på at mange kjøper DSLR for å følge strømmen og fordi de tror det er så mye bedre til sitt bruk. Jeg mener... har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at skjermen ikke kan brukes som søker, så har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at DSLR kanskje ikke er tingen... ihvertfall ikke ennå? Er også mange her som klager over at de får så uskarpe bilder på DSLR i forhold til sitt kompaktkamera... synes man det, så bør man selge sitt DSLR og ta frem sitt gamle kompaktkamera, for da er dette det beste til disse personenes bruk. Eneste DSLR som kan bruke skjermen som søker, er nye Olympus E330. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Nå syns jeg du er slem Afseth... Du har mye rett i det du sier om at folk ikke undersøker nok, men noe tar man også som en selvfølge. Digital SLR har ikke før nå begynt å bli allemannseie, noe kompaktkamera har vært lenge. Mange tror automatisk at skjermen kan brukes som søker på SLR også. Jeg tror at dette er en av de tingene man tar som en selvfølge, og faktisk ikke sjekker opp. Et SLR er noe man må lære å bruke, og når man har kommet igang vil det bli så utrolig mye bedre. Lykke til med din 350 Lenke til kommentar
elisabeta Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Afseth skrev: Ikke ta dette som ondsinnet kritikk, elisabeta, men dette er enda et eksempel på at mange kjøper DSLR for å følge strømmen og fordi de tror det er så mye bedre til sitt bruk. Jeg mener... har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at skjermen ikke kan brukes som søker, så har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at DSLR kanskje ikke er tingen... ihvertfall ikke ennå? Er også mange her som klager over at de får så uskarpe bilder på DSLR i forhold til sitt kompaktkamera... synes man det, så bør man selge sitt DSLR og ta frem sitt gamle kompaktkamera, for da er dette det beste til disse personenes bruk. Eneste DSLR som kan bruke skjermen som søker, er nye Olympus E330. 5873854[/snapback] Så hvis jeg har undersøkt alt annet, sammenlignet flere kameraer, gått igjennom all teknisk info og nesten lært meg alt om dette merket, men ikke fått med meg det om skjermen (noe jeg, som Cirrus sa, bare tok som en selvfølge uten å tenke mere over det), så har jeg kjøpt dette kameraet for å "følge strømmen" og ikke fordi jeg har behov for det? Til dere andre: Takk for tips og råd! Histogrammet er jo en kjempegod hjelp, og dessuten merker jeg at jeg begynner å bli vant til søkeren allerede etter en kvelds testing. Tror dette kommer til å bli finfint Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 elisabeta skrev: Afseth skrev: Ikke ta dette som ondsinnet kritikk, elisabeta, men dette er enda et eksempel på at mange kjøper DSLR for å følge strømmen og fordi de tror det er så mye bedre til sitt bruk. Jeg mener... har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at skjermen ikke kan brukes som søker, så har man ikke gjort nok undersøkelser til å vite at DSLR kanskje ikke er tingen... ihvertfall ikke ennå? Er også mange her som klager over at de får så uskarpe bilder på DSLR i forhold til sitt kompaktkamera... synes man det, så bør man selge sitt DSLR og ta frem sitt gamle kompaktkamera, for da er dette det beste til disse personenes bruk. Eneste DSLR som kan bruke skjermen som søker, er nye Olympus E330. 5873854[/snapback] Så hvis jeg har undersøkt alt annet, sammenlignet flere kameraer, gått igjennom all teknisk info og nesten lært meg alt om dette merket, men ikke fått med meg det om skjermen (noe jeg, som Cirrus sa, bare tok som en selvfølge uten å tenke mere over det), så har jeg kjøpt dette kameraet for å "følge strømmen" og ikke fordi jeg har behov for det? Ja, det var det han sa... Lenke til kommentar
kak Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 elisabeta skrev: Til dere andre: Takk for tips og råd! Histogrammet er jo en kjempegod hjelp, og dessuten merker jeg at jeg begynner å bli vant til søkeren allerede etter en kvelds testing. Tror dette kommer til å bli finfint 5875039[/snapback] Må innrømme at jeg har brukt LCD-skjermen mye selv på prosumers, men du kommer nok ikke til å savne den noe særlig etter å ha brukt søkeren på dSLR en stund! Det er i grunn veldig sjeldent at behovet for skjermen er tilstede, og da tar du som regel bilder fra en vinkel som en fastmontert skjerm ikke hjelper deg stort uansett. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 (endret) Det eneste kameraet jeg har hatt er et gammelt kompaktkamera. Men etter at fadern for en 5 års tid siden kjøpte sitt første digitalkamera har jeg fantasert om å ha et selv. Men jeg har bare levd i drømmen, og heller brukt fadern sitt. Det har hele tiden vært en selvfølge å bruke lcd skjermen. Men da tiden for at jeg skulle kjøpe meg et kamera var moden hadde jeg først et lite kompaktkamera i sikte. Men da jeg så prisen på dSLR, var det fort et alternativ jeg kunne leve opp til. Jeg drøvtygget alt jeg kom over av informasjon om speilreflekser, og tok jo nesten som en selvfølge at man kunne bruke lcd'en som søker siden dette har vært vanlig på kompaktkameraer i vertfall i 6 år. Jeg fant ikke ut av dette egentlig før jeg leste på forumet her om folk som var i samme "uføret" som elisabeta. Det satte en støkk i meg, og jeg slo egentlig ifra meg tanken om speilrefleks. Det ble mere lesing om kompaktkameraer, men dSLR kom inn på banen igjen. Jeg bestemte meg for å akseptere at man ikke kan bruke lcd'en som søker og kjøpte et EOS 350D. Da kameraet kom hjem i posten 21. Januar 2006, og batteriet var ladet føltes det egentlig helt naturlig å putte søkeren inn til øyet, selv om jeg ikke hadde erfaring med slike kameraer. Det ville vært unaturlig, tungt og ustødig å bruke lcd'en til søker. Jeg er per dags dato en kjempefornøyd speilrefleks eier! Lykke til med kjøpet. Endret 11. april 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 elisabeta skrev: Så hvis jeg har undersøkt alt annet, sammenlignet flere kameraer, gått igjennom all teknisk info og nesten lært meg alt om dette merket, men ikke fått med meg det om skjermen (noe jeg, som Cirrus sa, bare tok som en selvfølge uten å tenke mere over det), så har jeg kjøpt dette kameraet for å "følge strømmen" og ikke fordi jeg har behov for det? Til dere andre: Takk for tips og råd! Histogrammet er jo en kjempegod hjelp, og dessuten merker jeg at jeg begynner å bli vant til søkeren allerede etter en kvelds testing. Tror dette kommer til å bli finfint 5875039[/snapback] Beklager at det ble et litt surmaget innlegg. Var ikke meningen at du spesielt følger strømmen, men at mange gjør det. Man bør sjekke ting nøye før man bruker flerfoldige tusen på et kamera, og skjermen er jo noe av det man kan finne ut ved å sjekke nøye. Men det er klart slike ting kan overses, og at du har lest og lært mye før du har kjøpt er positivt. Det hender bare jeg blir litt irritert over at kunder kommer inn der jeg jobber og sier "jeg skal ha 350D/D50/D70s" og kommer tilbake noen dager senere og kjefter meg huden full fordi jeg har solgt de et kamera som ikke virker ("skjermen er jo svart hele tiden jo"). Når de da ønsker å returnere kameraet, så blir jeg litt småsur fordi de verken ønsker å sjekke ut ting før de kjøper eller er villige til å tilpasse seg denne teknologien. Beklager nok en gang om jeg var sur og slem Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 man kunne måske lige slå "testerne" i hovedet og gøre dem klart, at for nykøbere af spejlrefleks er det IKKE generelt kendt at skærme ikke kan bruges som søger ... Alle de fine begreber og tekniske data er nok rare at vide, men af og til skal man altså "back to basis" Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2006 Del Skrevet 11. april 2006 Antarctica skrev: Det ville vært unaturlig, tungt og ustødig å bruke lcd'en til søker. Jeg er per dags dato en kjempefornøyd speilrefleks eier! 5906059[/snapback] Det er helt riktig det du skriver her. Sett bort fra hvis kamera er montert på stativ, så vil livepreview være resept på flere uskarpe bilder på slr. Det er nettopp på grunn av vekt og form. Det blir litt annerledes når kamera er lite og lett. Det at man tar det for gitt at bildet vises på lcd'en, ser jeg som et eksempel på generasjonsskifte. Eldre mennesker vil nok umiddelbart forstå de fysiske forutsetningene, siden de vet at en slr har et speil som storparten av tiden står i veien for sensor. Jeg tror kanskje dagens unge ikke har fått tafset på en onkels slr, slik vi fra den analoge juratid fikk gjøre. De siste årene har jo kompaktkameraene rådet grunnen totalt. Det har liksom ikke fantes en "onkel Frank" med et fascinerende speilrefleks som inspirerer en til å begynne med foto i den senere tid. Jeg forstår forøvrig Afseths irritasjon over slike kunder. Slike ting bør man klare å forstå logikken i. Det beviser forøvrig at dSLR er blitt et må-ha statusobjekt, som mange ukyndige kjøper ukritisk. Tror det blir en flom av brukte dSLR på markedet med tider og stunder, når statuskjøperene finner ut at de ikke bruker det dyre leketøyet de kjøpte for å imponere kompisene. Likevel var du vel litt krass i svaret ditt, Afseth. Husk at vi er den siviliserte delen av hw.no. På akam-sidene er vi snille med hverandre, og oppfører oss ikke slik de kverulerende og skadefro fjortisene som regjerer våre søsterforumer. Jeg blir skremt når jeg besøker de forumene. Ps: Afseths unnskyldning er også et bevis på at dette forumet er det mest siviliserte i familien. Det er lov å gjøre en feil, og be om unskyldning og få tilgivelse etterpå Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Her var det mye jeg var ueng i.. For det første synes jeg det er lettere å få skarpe bilder med skjermsøker. Det er lettere å finne støtte når man ikke er avhengig av at hele hodet må følge med fordi øyet må se inn i søkeren. Dette er faktisk mye lettere med vridbar skjerm enn med fast, fordi fast skjerm også setter krav til øynenens plassering, selv om kravene ikke er så strenge som ved optisk søker. Ellers synes jeg ikke det er noen logikk i at man burde forstå at man på dSLR ikke skulle kunne se søkerbldet på skjermen. Det falt meg faktisk ikke inn at de ikke hadde funnet en løsning på dette, selv om jeg har tafset mye på SLR'er opp gjennom årene - men aldri på en dSLR. Om man kjøper kamera over disk vil jo slike ting bli oppklart før man handler, men siden mange kjøper over nettet synes jeg ikke det er så rart om dette kommer som en overraskelse på mange. Det er ikke tvil om at de aller fleste sitter med følelsen av at SLR er totalt overlegent, og at det er det naturlige valget hvis man tar foto på alvor - noe som etter min meningn er helt feil når det gjelder digitalt. Ellers er jeg dypt uenig med de som påstår at man etter en tid ikke vil savne skjermen, hvis man allerede er vant til å bruke skjerm-søker. Jeg tror det er akkurat motsatt - at man ikke vil savne den optiske søkeren. Det er ihvertfall slik det fungerte for meg. Etter å ha brukt SLR siden midten av seksti-tallet har jeg ikke savnet den optiske søkeren i det hele tatt. Jeg bruker nesten aldri den optiske søkeren på kameraene mine. Hadde jeg vært nødt til å velge hadde jeg ikek vært i tvil. Jeg lurer på hvor mange av de som sverger til optiske søkere som virkelig har brukt gode kamera med vridbare skjerm-søkere? Se f.eks. på de fornøyde rapportene fra E-330-brukere. Se http://www.northcoastphotos.com/Lympa.htm som er en entusiastisk Oly/Leica-bruker som synes å ha blitt ganske avhengig av LCD-søkeren på kort tid... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 bjornkn skrev: For det første synes jeg det er lettere å få skarpe bilder med skjermsøker. Det er lettere å finne støtte når man ikke er avhengig av at hele hodet må følge med fordi øyet må se inn i søkeren. Dette er faktisk mye lettere med vridbar skjerm enn med fast, fordi fast skjerm også setter krav til øynenens plassering, selv om kravene ikke er så strenge som ved optisk søker. 5907789[/snapback] Her jeg uenig med deg på to områder. 1: De fleste uerfarne finner ikke støtte for kameraet sitt, og holder det på strak arm. Det vil de også gjøre med et adskillig tyngre slr, hvis de har muligheten. Resultatet er uskarpe bilder. At kamera får støtte fra våre tykke hoder er bedre støtte enn ingen støtte. De kameraene som har hatt vribar søker til nå, er tradisjonellt mye lettere enn slr, så problemet blir mindre på dem. Det er årsaken til at jeg heller ville valgt en C7070 enn denne bastarden. 2: Jeg kan forstå at brukere av E330 er begeistret, men det ble ikke jeg da jeg tafset på det. du vet at også jeg har sett frem til denne modellen, men kompromissene som Oly har foretatt passer ikke meg. Mursteinformen fra E300 er videreført til det ekstreme, noe som medfører dårlig ergonomi. Jeg dropper heller vridbarhet og konstant live preview, hvis det tar så stor plass. Det var rett og slett uhamslig. Lurer på hvor mange av de fornøyde brukerene som er brillebrukere. Hadde jeg vært avhengig av briller, så hadde jeg vært mer fornøyd. Personlig føler jeg at prinsippet til Panasonic (som vil gi mye lysere optisk søker) blir mer interessant. Jeg skal revurdere mine standpunkter den dagen optikeren utstyrer min nativeoptikk med ekstra fokushjelp :!: Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 1. Å holde det på strak arm er noe man gjør mye mindre hvis skjermen kan vippes/vris. Men med mere erfaring vil vel de fleste oppdage at en vegg, et bord, eller andre faste gjenstander er betydelig stødigere enn pannebrasken til de aller fleste? Det går forøvrig også fint å støtte kameraet på knærne hvis man sitter på huk, og siden de befinner seg mye nærmere bakken vil de også svaie mindre enn panna... Ellers er min 7070 mer enn tung nok med fisheyen på tuppen - den veier 600g! 2. Jeg har ikke funnet noen E-330 å tafse på ennå, men jeg skjønner godt at det er ting med det som ikke er helt perfekt ennå - det er jo første generasjon i en ny gren av kamera, med mindre alle de andre følger etter på samme grenen da... Jeg vet ikke hva som styrer Olympus, men jeg antar at de var redde for å miste semi-proff-stempelet som følger med betegnelsen SLR? Hadde det vært opp til meg hadde jeg droppet hele speilet. Da ungikk man masse ekstra og unødvendig mekanikk og elektronikk, samtidig som man kvittet seg med speilets støy og vibrasjoner. En elektronisk søker for de som absolutt vil ha kameraet klistret inn i øyet hadde gjort nytten. Det funker bra nok på video med EVF. Jeg vet jo at mange ivrige amatørfotografer, og sikkert proffer også, ikke mener dette er bra nok. Det er en stor grad av konservatisme i denne bransjen, både blant produsenter og brukere, men jeg tror veldig mange av motstanderne av LCD (og EVF) - søkere har lite eller ingen praktisk erfaring med slike selv. Hvis de i tillegg hadde laget skjermen vridbar, og ikke bare oppvippbar, hadde de vært aller først på den grenen som jeg tror og håper vil bli framtiden - det lette, speil-løse kamera med utskiftbar optikk og med EVF/vridbar LCD-søker - og med croppet billedbrikke a la 4/3. Og selvfølgelig med Olympus' automatiske støv-på-sensor-fjerner.. Lite, lett, hendig, fleksibelt og billig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå