Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fotball - Tema til muntlig matte!

Anbefalte innlegg

Ok, fikk vite at jeg skal komme opp i muntlig matte(jeg og 2 andre). Vi fikk en oppgave om "hobby/sport", og i mangel på bedre forslag valgte vi fotball ( :roll: ). Det første jeg tenkte var: Hva har dette med matte å gjøre, og hvordan skal jeg prate i 45min om det?? Så nå trenger jeg stor hjelp til hvordan jeg skal gjøre det her. Foreløpig har jeg kun klart å skrape sammen litt barneskolematte, men jeg trenger noe mer komplisert. Jeg går i tiende klasse, og kunne tenkt meg noe mer avansert. Jeg ligger ann til å få 6 i standpunkt, men foreløpig ser denne muntlige prøven ut til å ende på 3 :no: . Jeg er derfor desperat etter å få skrapt sammen noe klokt jeg kan si. Jeg setter pris på all hjelp! :yes:

EDIT: Det er i morgen tidlig, så jeg må få svar i dag...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arealet av en fotballbane, areal av midtsirkel, finne korteste lengde fra straffemerket til tverrliggeren (har avstand til streken og høyde til tverrliggeren fra streken, og bruker pytagoras), osv.

Uendelige muligheter med litt fantasi. Se for deg at keeperen er langt unna mål, og han må løpe for å nå ballen som holder på å trille inn. Da kan du jo regne ut hvor fort han må løpe f. eks.

Nå husker jeg riktignok ikke så mye av ungdomsskolematta, så jeg vet ikke hva som er avansert.

Lenke til kommentar
Arealet av en fotballbane, areal av midtsirkel, finne korteste lengde fra straffemerket til tverrliggeren (har avstand til streken og høyde til tverrliggeren fra streken, og bruker pytagoras), osv.

Uendelige muligheter med litt fantasi. Se for deg at keeperen er langt unna mål, og han må løpe for å nå ballen som holder på å trille inn. Da kan du jo regne ut hvor fort han må løpe f. eks.

Nå husker jeg riktignok ikke så mye av ungdomsskolematta, så jeg vet ikke hva som er avansert.

5872518[/snapback]

God idè det med keeperen :) . Jeg kunne tenkt meg noe algebra, ligninger, pytagoras og lignende ( :p ), men det er vel helt umulig å få til ligninger og algebra? Men hva mener du med det her:

finne korteste lengde fra straffemerket til tverrliggeren (har avstand til streken og høyde til tverrliggeren fra streken, og bruker pytagoras), osv.

Jeg er ikke helt utlært når det gjelder fotball :blush:

Lenke til kommentar
kan jo pøve og lage noen formler om hvor fort ballen går og hvor du må stå. hvis du skjønner?

5873722[/snapback]

Eg tog han ikkje heilt... Du gidder ikke å slenge ut et eksempel eller to da? :innocent: Men da må man vel kanskje ta hensyn til at ballen går fortest i starten også senkes farten etter noen meter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...