Gå til innhold

Kjøre lokalt program via php

Anbefalte innlegg

Prøver å starte et hvilket som helst program som ligger på maskinen via et php script.

<?php

system("(start /usr/bin/konqueror) >nul");

?>

Så at dette eksempelet ble brukt i forbindelse med windows et eller annet sted, men istedet for /usr/bin/konqueror var f.eks banen c:/somefile.exe

For de som ikke er klar over det, er /usr/bin/konqueror executable.

Noen måte å få dette til på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart at ingen vil se noe i nettleseren, tingen er at jeg ønsker å koble meg til siden via mobiltelefonen min over gprs, åpne php filen, slik at den executer en kommando på maskinenen. Vil bruke telefonen som fjernkontroll når jeg er i rommet. Bare for å se om det funker liksom.

Hvordan kjøre en executable?

Lenke til kommentar
Klart at ingen vil se noe i nettleseren, tingen er at jeg ønsker å koble meg til siden via mobiltelefonen min  over gprs, åpne php filen, slik at den executer en kommando på maskinenen. Vil bruke telefonen som fjernkontroll når jeg er i rommet. Bare for å se om det funker liksom.

5874447[/snapback]

Hvis du tenker på å fjernstyre maskina grafisk nytter det ikke. Webserver kjøres på egen brukerkonto, og selv om du logger deg på den kontoen så vil du være logget på i en annen "session" enn det webserveren er.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Eneste fornuftige måten å få til noe lignende på, vil være å lage executable script på en maskin som utfører diverse kommandoer i allerede kjørende programmer på maskinen, også deretter kjøre scriptene med passthru:

<?php
$kommando = passthru("/sti/til/script");
echo $kommando;
?>

Men dette kan fort bli en vanskelig oppgave avhengig av type program i type operativsystem.

Lenke til kommentar
Klart at ingen vil se noe i nettleseren, tingen er at jeg ønsker å koble meg til siden via mobiltelefonen min  over gprs, åpne php filen, slik at den executer en kommando på maskinenen. Vil bruke telefonen som fjernkontroll når jeg er i rommet. Bare for å se om det funker liksom.

5874447[/snapback]

Hvis du tenker på å fjernstyre maskina grafisk nytter det ikke. Webserver kjøres på egen brukerkonto, og selv om du logger deg på den kontoen så vil du være logget på i en annen "session" enn det webserveren er.

5874598[/snapback]

Dude, les hva jeg spør etter :roll:

Trenger ikke kjøre noe som helst grafisk, webserveren kjører på min konto.

Alt jeg vil er å åpne ei php fil gjennom en nettleser, slik at den php filen kjører en kommando på maskina som hoster php filen, altså webserveren. (Har sett det blitt gjort på et IPTV show, så det skal funke fint, forskjellen er at de brukte windows)

edit:

Ellers har jeg enda ikke fått det til

<?php
$kommando = exec("/usr/bin/vlc '/media/200a/  --intf=http");
echo $kommando;
?>

Det skal da fungere like fint i Linux som i windows?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Huff og huff. Nei, det gjør ikke det, og du virker ikke som du vil forstå det. Forklaringen quotet du btw.

Bare så det er sagt: Det at det funker i Windows kommer av at man i Windows kan kjøre webserver som den man er logget inn som.

Edit: Bare for å gjøre ting krystallklart her.

Ja, det er fult mulig å kjøre programmer i Linux.

Ja, du kan få output fra programmer du kjører (forutsatt at man kjører et console-app).

Ja, du kan kjøre grafiske programmer, men nei du vil aldri se noe til det programmet noe sted verken i nettleser (ganske åpenbart) eller på maskina (unntatt resurssforbruket da ...). Med andre ord er det unødvendig bruk av resursser siden man som regel kan bruke en console-app. i stedet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Huff og huff. Nei, det gjør ikke det, og du virker ikke som du vil forstå det. Forklaringen quotet du btw.

Bare så det er sagt: Det at det funker i Windows kommer av at man i Windows kan kjøre webserver som den man er logget inn som.

Edit: Bare for å gjøre ting krystallklart her.

Ja, det er fult mulig å kjøre programmer i Linux.

Ja, du kan få output fra programmer du kjører (forutsatt at man kjører et console-app).

Ja, du kan kjøre grafiske programmer, men nei du vil aldri se noe til det programmet noe sted verken i nettleser (ganske åpenbart) eller på maskina (unntatt resurssforbruket da ...). Med andre ord er det unødvendig bruk av resursser siden man som regel kan bruke en console-app. i stedet.

5876397[/snapback]

Ok, du vet sikkert hva du snakker om, jeg er ganske fersk, så jeg har lite jeg skulle sagt, beklager hvis du føler deg fornærmet.

Videre hadde jeg satt pris på om vi kunne droppe den spydige tonen, på begge parter, men om dette ikke er noe du kan gå med på, setter jeg pris på om du rett og slett kan slutte å svare på innlegget mitt. Takk.

Når det gjelder bat filer trodde jeg ikke de fungerte i linux? (kan hende jeg tar veeedlig feil nå)

Lenke til kommentar

Det virker som en stor jobb du skal prøve deg på her. Har jeg forstått det korrekt om du skal kjøre opera elns på mobilen og laste siden der? Nå skal jeg si jeg aldri har prøvd å kjøre en php-fil på mobiltelefonen da, så det er jo enklere sagt enn gjort. Når det kommer til programstyring så kan du ja sende kommandoer til serveren, men du vil aldri få en respons vha output med noe annet enn tekst.

Ja, du kan kjøre ".bat"-filer i linux siden det egentlig ikke betyr så mye hva den heter. det er innholdet som betyr noe hva du kan gjøre med fila di. Dog høres dette ut som et alt for avansert prosjekt. Du bør kunne en del scripting hvis du skal aksessere noen strømrelayer elns.

Lenke til kommentar
Det virker som en stor jobb du skal prøve deg på her. Har jeg forstått det korrekt om du skal kjøre opera elns på mobilen og laste siden der? Nå skal jeg si jeg aldri har prøvd å kjøre en php-fil på mobiltelefonen da, så det er jo enklere sagt enn gjort. Når det kommer til programstyring så kan du ja sende kommandoer til serveren, men du vil aldri få en respons vha output med noe annet enn tekst.

Ja, du kan kjøre ".bat"-filer i linux siden det egentlig ikke betyr så mye hva den heter. det er innholdet som betyr noe hva du kan gjøre med fila di. Dog høres dette ut som et alt for avansert prosjekt. Du bør kunne en del scripting hvis du skal aksessere noen strømrelayer elns.

5877365[/snapback]

Vet ikke helt om du forstår meg korrekt eller ikke :whistle: Jeg skal kunne kjøre et enkelt script på mobilen, som aktiverer en kommando på selve maskinen scriptet ligger på.

Men f.eks, hvis jeg skal lage en "bat" fil i linux, går jeg utifra at jeg bare må gjøre den executable, men hva skriver jeg i den for f.eks å starte et program?

Lenke til kommentar

5877365[/snapback]

Vet ikke helt om du forstår meg korrekt eller ikke :whistle: Jeg skal kunne kjøre et enkelt script på mobilen, som aktiverer en kommando på selve maskinen scriptet ligger på.

Men f.eks, hvis jeg skal lage en "bat" fil i linux, går jeg utifra at jeg bare må gjøre den executable, men hva skriver jeg i den for f.eks å starte et program?

5877586[/snapback]

Hvis du skal kjøre den må du gi den rettigheter til det (vanlig chmod). kan kjøre et f.eks shellscript ved å skrive sh ./script.sh

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...