tiiim Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei! Har aldri installert en S-ATA disk. Så trenger litt hjelp til følgende... Har jo nettopp funent ut at S-ATA kabel ikke følger med, så stikker til clas ohlsson å shopper en strax Men hvor begynner jeg? Har en annen S-ATA disk i PC'en, men den er helt proppa full, så skaffet meg en til. Må jeg ha windows cd'en for å installere disken?! eller er det bare pug'n'play?! Har Windows installert på den gamle disken, og der skal det fortsatt være. Hvordan velger jeg filsystem osv?! Håper på seriøse svar, spar dere dere som syns jeg er "teit" og "dum" etc. Trenger virkelig hjelp! PS. Ser at det var noen andre tråder her også ang. emnet, men fant ikke helt svar på det jeg lurte på, da dette ikke skal være "hoved-disken".. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Du velger hvilken disk som skal være master i BIOS. Er som regel plug'n'play ja. Når du har satt inn disken høyreklikker du på min datamaskin, velger behandle, og velger diskbehandling. Der kan du formatere. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Du velger hvilken disk som skal være master i BIOS.Er som regel plug'n'play ja. Når du har satt inn disken høyreklikker du på min datamaskin, velger behandle, og velger diskbehandling. Der kan du formatere. 5871997[/snapback] Så da velger jeg "Second SATA Master"? First er jo opptatt av hovedisken, og den skal vel stå der... Bør jeg bruke det samme filsystemet som hovedisken?! Er helt grønn på dette, beklager Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Enten second master eller primary slave kan du vel velge ja. Om du bruker XP er nok NTFS det beste valget. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 S-ata diskene står alene på en port til s-ata kontrolleren. Du trenger ikke tenke på master/slave problematikk. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Woooj.. takk for megaraske svar Trenger jeg ikke velge?? er bare pluggen inn disken og starte windows da og formatere derifra? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Man trenger ikke bry seg om hvor man kobler de i nei, men man kan ofte velge master slave i enkelte BIOS-er. Hvis ikke setter du den bare sist i boot. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Har sett i BIOS og der ligger disken på S-ATA nr 2... men i windows finner jeg den ikke?!?!? hvor er harddisken ?? ikke i "min datamaskin" hvertfall... EDIT: Ingen som kan hjelpe?!? ser at disken eksisterer, men hvordan gjør jeg den synlig og hvordan formaterer jeg?! Endret 6. april 2006 av tiiim Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Disken vises ikke i "Min datamaskin" før den er formatert. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Disken vises ikke i "Min datamaskin" før den er formatert. 5877940[/snapback] Men hvor formaterer jeg?! Lenke til kommentar
Patz Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Når du har satt inn disken høyreklikker du på min datamaskin, velger behandle, og velger diskbehandling. Der kan du formatere. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Når du har satt inn disken høyreklikker du på min datamaskin, velger behandle, og velger diskbehandling. Der kan du formatere. 5877969[/snapback] Men det gikk ikke.. Har ikke "behandle" i høyreklikk-meny'n som popper opp... Trykker jeg "Manage" får jeg feilbeskjeden "Ingen tilgang".... ?!?!? EDIT: KLARTE DET!!! Åssen partisjontype skal jeg velge? Primær eller "Utvidet partisjon"?!?!?!? Endret 6. april 2006 av tiiim Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Du må være administrator. 5878120[/snapback] Veit.. men det gikk ... tusen mega takk.. Men hva er forskjellen på Primærpartisjon og Utvidet partisjon?! jeg må ta et valg der før jeg kan formatere EDIT: sjangser og velger primær jeg... takk for hjelpen Patz Endret 6. april 2006 av tiiim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå