Mistar Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei, har et mini problem (som sikkert er lett å fikse). Har en tabell, Meny. I den har jeg laget en attribut, type. Type kan være Middag, Lunsj, Nattmat etc etc. Når jeg benytter SELECT type FROM meny; får jeg opp middag, middag, middag,lunsj etc avhengig av hvor mange entreer i tabellen. Hvordan får jeg ut de ulike typene kun en gang? (ie. Middag,Lunsj, Nattmat) Lar det seg gjøre med en spørring eller må jeg kode det etterpå? takker for svar Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 prøv med select desc. Dette burde ungå duplikater i outputten. Lenke til kommentar
Mistar Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 prøv med select desc. Dette burde ungå duplikater i outputten. 5871288[/snapback] takk for rask respons! Prøvde og det funka som ei kula Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
roac Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) prøv med select desc. Dette burde ungå duplikater i outputten. 5871288[/snapback] Skal du gjøre dette noenlunde standardisert så er syntaksen: select distinct kolonne from tabell Det er best å få seg gode vaner med en gang. Referanse: SQL92 standarden, seksjon 6.5 Endret 5. april 2006 av roac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå