The_man Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hei eh har to maskiner her som eg skal sette opp i et nettverk men så har eg aldri gjort dette før så eg trenger hjelp, noen som kan si meg hva slags instillinger eg skal bruke eller en side med en bra guide Lenke til kommentar
Laka Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Vær så snill, bruk søke-funksjonen. Lenke til kommentar
The_man Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 Etter hva da Lenke til kommentar
hodesleng Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Det har blitt et økende problem med folk som sier bare "bruk søk`rn"........den stinker.... Er ikke sikker på hvordan nettverk du skal sette opp, men her har du noen linker: http://www.hardware.no/guider/ http://www.pcworld.no/nettverksskolen/ Lenke til kommentar
tosken Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Søkefunksjonene suger! Og det er utrolig kjiipt å få slengt den der i trynet når du faktisk trenger hjelp! For å koble 2 peseer opp i nettverk trengs en krysset tp kabel og nettverkskort i begge maskinene! hvis du ikke har gjort noe spesielt med nettverks innstillingen på noen av pesene, og alt står som deafault hender det seg at det fungerer! et greit verktøy for å finne ut hvorvidt nettverket mellom maskinene fungerer er ping, en dos kaommando du kan bruke for å teste om det kan sendes pakker mellom maskinene! er du kjent med dette og ip-adresser? Lenke til kommentar
mWind Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Du burde legge in IPX protokoll og sette faste IP'er på begge pc'ene som har de tre første tallgruppene like. Lenke til kommentar
The_man Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 jeg er veldig nybeggyner så hvordan gjør jeg det? Hvordan finner jeg ut om vi er oppkoblet? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Kjøp deg en kryssa TP kabel og to nettverkskort hvis ikke du har det fra før av, fra http://www.psdata.no. Plugg nettverkskabelen i begge maskinene (altså, i nettverkskortet). Hvis du har Windows 95, 98 eller ME: Høyreklikk på "Andre Maskiner" og velg "Egenskaper" Dobbelklikk på "Internett Protokoll (TCP/IP) og velg "Motta IP automatisk". Hvis du har Windows 2000 eller XP: Klikk Start -> Innstillinger -> Kontrollpanel. Dobbelklikk på "Nettverktilkoblinger". Høyreklikk på "Lokal tilkobling" og velg "Egenskaper". Dobbelklikk på "Internett Protokoll (TCP/IP) og velg "Motta IP automatisk". Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-28 00:06, skrev mWind:Du burde legge in IPX protokoll og sette faste IP'er på begge pc'ene som har de tre første tallgruppene like. IPX? Hallo... dette er en utdøende protokoll. Hva i granskauen skal man med den? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hvis du vil finne ut hvordan nettverket funker kan du klikke på: Start - > Kjør Skriv: cmd Et dos lignende vindu dukker frem. Skriv: ping "maskin" // erstatt "maskin" med den andre maskinen sitt navn, feks. Shorty :smile: For å komme inn på maskinen kan du åpne feks. Min Datamaskin eller Internet Explorer og skrive inn følgende i adresselinja: Shorty // erstatt Shorty med maskinens navn :wink: håper dette hjelper osv.. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 IPX trenger man aldeles ikke for å få et nettverk til å fungere. Til spill, kanskje. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Nettverksinnføring: 1. Begynner på det fysiske lag (kabling etc.) a. Flere enn 2 maskiner: HUB el. Switch b. 2 maskiner: Krysset TP kabel (kabel der kabel 1 er krysset med kable 3 og kabel 2 er krysset med kabel 6) 2. MAC (Media Access Controll) Måten du kobler deg til det fysiske, ergo: Nettverkskort 3. Nettverk: Instillingene i Windows a. Avgjør hva du vil bruke nettverket til: - Spilling krever ofte IPX - Andre ting holder det med TCP/IP! - IPX er grei i konfigureringen, den "slipper" du å gjøre noe med - TCP/IP må du angi en IP adresse (Win2k og XP gjør dette for deg om du ikke stiller på det, men det kan være en fordel å legge inne en adresse selv) - Legg inn en IP adresse som går mellom disse ip adresse områdene [*]Klasse A (Private): 10.0.0.1 - 10.255.255.254 bruk subnetmaske: 255.0.0.0 [*]Klasse B (Private): 172.16.0.1 - 172.31.255.254 bruk subnetmaske: 255.255.0.0 [*]Klasse C (Private): 192.168.0.1 - 192.168.255.254 bruk subnetmaske: 255.255.255.0 4. Navngi din maskin, og gi den en arbeidsgruppe, PC navnet må være forskjellig på alle maskinene, og arbeidsgrupper bør være den samme! 5. Testing: - For å finne ut om du har komunikasjon imellom to maskiner, kan det være greit å pinge! * Ping fra DOS (Win9x): >Start>Kjør>Command ->Enter -->Skriv ping "ip-adressen til den andre maskinen" og trykk enter * Ping fra DOS (NT,2K,XP): >Start>Kjør>CMD -resten er som under Win9x) *raskere "kjør" = Windowstast+R Det var "core" utdanning!! Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Tror han har fått mer enn nok hjelp nå ass :smile: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-28 00:15, skrev Shorty^^:Hvis du har Windows 95, 98 eller ME:Høyreklikk på "Andre Maskiner" og velg "Egenskaper"Dobbelklikk på "Internett Protokoll (TCP/IP) og velg "Motta IP automatisk".Hvis du har Windows 2000 eller XP:Klikk Start -> Innstillinger -> Kontrollpanel.Dobbelklikk på "Nettverktilkoblinger".Høyreklikk på "Lokal tilkobling" og velg "Egenskaper".Dobbelklikk på "Internett Protokoll (TCP/IP) og velg "Motta IP automatisk". Sorry men jeg trodde vi ville at dette skulle fungere jeg!! Hmm... Motta IP automatisk krever en DHCP server!! Noe jeg tør vedde skinka mi på at klienten ikke har! I Windows 2000 og eller XP leter maskinen etter DHCP og genererer en IP adresse automatisk etter at den har gitt opp søket!! I Windows 95 og 98 gjør den ikke det! Da får du feilmelding om at det ikke finnes noe DHCP server!! Nettverket fungerer ikke og du er like langt!! Legg bare inn en adresse som jeg forklarte over!! Fremgangsmåten er grei!! Men ikke trykk motta automatisk, men skriv inn en IP adresse og en nettverskmaske! Tenkt scenario: PC1 (din PC): IP adresse: 10.0.0.1 maske: 255.0.0.0 PC2 IP adresse: 10.0.0.2 maske: 255.0.0.0 Og når det gjelder IPX og om det er en utdødd protokoll så kan jeg herved avkrefte det! Novell er faktisk mest utbredt!! De fleste større bedrefter kjører Novell! Og for nettverksnewbier så er Novell de som har blandt annet IPX/SPX protokollene! Lenke til kommentar
oceana Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 uansett skulle det vel greie seg med TCP/IP for å få det til å fungere...IPX / SPX er vel forbeholdt spill? stemmer at mota ip fungerer dårlig under 98....sette opp en DHCP server på den ene maskina da vettu, så får man litt trening i det også....2k har vel en option for DHCP server et sted tror jeg...:smile: don't blame me vis noe er galt, jeg kan svært lite... Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Skal man sette opp DHCP må man for det første ha et OS som støtter det, for det andre, så må maskinen som kjører DHCP ha statisk IP (fast IP adresse). Ettersom det er snakk om 2 maskiner og man må sette statisk IP på minst en av dem, så ser jeg ikke helt poenget med DHCP! Blir bare mye ekstraarbeid og prossesseringskraft! Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Sorry Chief :wink: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 :smile: Shorty -Alle kan ta litt feil- --Vi er da mennesker!-- Rom vart ikke bygget på en dag!! Lenke til kommentar
Johan Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Angående 172.16.0.0 osv, skal subnetmasken 255.255.240.00 brukes. Det er kanskje ikke det mest relevante for denne saken, men gjør man ikke det vil man ikke få kontakt med alle PC'ene i nettverket(Hvis man utnytter alle IP'ene). Og det er jo så ergelig å måtte slite med feilsøking grunnet en sånn liten fillefeil. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Sorry att jeg henger meg på denne tråden, men er IPX/SPX brukt i spill? For ved bruk av IPX/SPX må man fremdeles legge opp ett nettverk med en nettverks addresse som er 4 byte lang som f.eks FEDCBA98 1A2B3C5D7E9F. Hvorav FEDCBA98 er nettverket og 1A2B3C5D7E9F er node nummeret. Jeg spiller ikke så mye (ikke i det hele tatt) i nettverk men det er greit å vite. PS: Jeg ville ha hørt på Chef, han/hun har greie på hva han/hun snakker om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå