Gå til innhold

Kjøle ned en Socket-A CPU

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en gammel AMD Athlon XP3200 på et ASUS A7N8X-E hovedkort, og sliter med at CPU'en har en temperatur rundt 60 grader hvis den står idle, og kommer lett opp i 70 grader når jeg spiller spill.

Var på Datakjeden, men de hadde selvfølgelig ingen socket-A vifter på lager, men jeg tok ihvertfall en ny runde med kjølepasta, og fikk den ned til idle temp på 57 grader.

Vil det hjelpe å kjøpe ny vifte/kjøleribbe (hvis jeg klarer å få tak i en)? I så tilfelle, noen som har tips om en bra vifte. (Ikke så nøye om den bråker litt)

Er det andre ting jeg kan gjøre for å få ned temperaturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen kabinettvifter da? Det hjelper litt med en vifte foran som suger luft inn og en vifte bak som blåser luft ut. Det hjelper for å få inn ny kaldt luft, og blåse ut den gamle varme. Luftsirkulasjon er en bra ting ;)

Ellers hjelper det nok å få en ny kjøleribbe med vifte til prosessoren ja. Kobber er bra på kjøleribber, og store vifter er gode for å flytte masse luft.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke gidder bråket til ekstra kabinettvifter går det også ann på bare åpne kabinettdøra :thumbup:

5871297[/snapback]

bråk er ikke noe problem, siden PC'en står i kjellern og jeg sitter stort sett med hodetelefoner. Men kabinettvifter, det har jeg ikke. Eneste kjøing jeg har er strømforsyningsvifta, CPU-vifta og vifte til skjermkortet.

Kassa mi er vel av typen ATX, tror jeg (eller var det AT?). Ihvertfall et standard medium-tower for en 3-4 år siden. Finns det noen standarisert løsning for kabinettvifter, eller må jeg frem med stålbor, vinkelsliper og sveiseaperat for å få montert disse viftene på en tilfredstillende måte?

Jeg vet at jeg har minst ett ekstra uttak for ekstra vifte, muligens flere. (husker bare at jeg så én da jeg smurte på ny kjølepasta)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke gidder bråket til ekstra kabinettvifter går det også ann på bare åpne kabinettdøra :thumbup:

5871297[/snapback]

Tja, det gir jo ikke alltid god luftsirkulasjon inni kabinettet ...

Personlig ville jeg ha valgt et par stillegående kabinettvifter - joda, de finnes -, og plassert den ene slik at den trekker luft inn gjennom frontgrillen og blåser den over harddisken(e) og mot grafikkortet. Den andre ville jeg montert som uttrekksvifte på bakveggen.

Vel, nå er det jo ikke alle kabinetter og konfigurasjoner som tillater dette, da, men som prinsipp er det ikke helt borte vekk.

Husk også at 12cm vifter generelt sett bråker mindre enn 8cm vifter.

Lenke til kommentar

5871297[/snapback]

Tja, det gir jo ikke alltid god luftsirkulasjon inni kabinettet ...

Personlig ville jeg ha valgt et par stillegående kabinettvifter - joda, de finnes -, og plassert den ene slik at den trekker luft inn gjennom frontgrillen og blåser den over harddisken(e) og mot grafikkortet. Den andre ville jeg montert som uttrekksvifte på bakveggen.

Vel, nå er det jo ikke alle kabinetter og konfigurasjoner som tillater dette, da, men som prinsipp er det ikke helt borte vekk.

Husk også at 12cm vifter generelt sett bråker mindre enn 8cm vifter.

5871376[/snapback]

Nei, for da trenger du ikke luftsirkulasjon med tanke på CPU temp, siden kjøleren drar inn luft fra rommet ;)

Men å ha en vifte til HDDen(e) er aldri dumt!

Tror de fleste er klar over at det finnes stille vifter, både papst og SilenX har knallgode og svært stille vifter, og om de ikke er stille nok så har man jo alltids muligheten for viftestyring :thumbup:

Til trådstarter; Ja kabinettvifter er standardisert ja! Om du har ATX, BTX eller noe annet kommer på et fett med tanke på vifter :thumbup: De er 25mm tykke og de mest brukte størrelsene på kabinettifter er 80mm og 120mm! På gamle kabinett så var 80mm slageren, mens i dag er det nokså vanlig med 120mm vifter! Microplex.no har et godt utvalg i vifter, men hvis du vil ha ultrastille SilenX vifter må du ta deg en tur innom Vendur.no (men det sier du jo ikke er viktig så...).

Lenke til kommentar

takk for mange fine svar folkens :)

Jeg tok en lettvint variant, og dro innom Datakjeden, kjøpte meg et nytt kabinett med hele 4 braketter for feste av kabinettvifter. I tillegg kjøpte jeg da 4 kabinettvifter, 2 i front og 2 bak, hvor den ene i front primært skal kjøle ned mine 2 harddisker.

Gleder meg til å få skrudd sammen dette når jeg kommer hjem. :)

Får se an litt, muligens jeg i tilleggg bytter ut kjøleribba og vifta til CPU'en hvis jeg ser det blir behov.

Lenke til kommentar
Når du allikevel har alt ute kan det være lurt å rengjøre kjøleribbene for støv. Kanskje også drive en generell støvjakt. Dumt å ta med seg gammelt støv...

5871939[/snapback]

Takker for tips, og det gjorde jeg allerede igår, var ganske skremmende å se hvor mye støv som samler seg opp der for å si det mildt :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...