tbend Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hei. Jeg sitter med en følelse at har man headset / høytalere som er av laber kvalitet og man har knall headset / høytalere som spiller fantastisk fint, så skader det dårlige headsettet / høytalerne hørene siden de spiller urent og ukontrollert. Alle vet jo at etter ei hard natt på fest der noen 8toms jalla mekk spiller på full jeip,, kanksje uten diskant også,, høres i ørene dagen etter, mens jeg var på fest hos en kompis som har høytalere i 40000 klassen, som spiller krystallklart og sinnsykt høyt, men hadde ingen problemer med ørene dagen etter. Så er det da slik at høytalere som er mest mulig naturtro er mest skånsom mot hørselen? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Kanskje det generelt sett gikk litt hardere for seg på 8-tommers festen enn på 40.000-kronersfesten? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Kanskje det generelt sett gikk litt hardere for seg på 8-tommers festen enn på 40.000-kronersfesten? 5891894[/snapback] Tja, kan vel hende, vet ikke om noen andre har merket noe lignende Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Det kommer an på opptakskvaliteten. Skikkelig gode høyttalere med tilhørende utstyr, vil jo avsløre opptaket glatt. Dvs. at visse ulyder faktisk kan komme, fordi det dyre anlegget klarer å gjengi riktig. Jo mer digitalisert og kvassere lyden er, jo mer tror jeg den vil plage ørene. "Firkantede" lydbølger treffer trommehinnen med større slagkraft i kantene, og særlig lavoppløst MP3 er jo tortur for ørene... Endret 15. april 2006 av neitakk Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Det kommer an på opptakskvaliteten. Skikkelig gode høyttalere med tilhørende utstyr, vil jo avsløre opptaket glatt. Dvs. at visse ulyder faktisk kan komme, fordi det dyre anlegget klarer å gjengi riktig. Jo mer digitalisert og kvassere lyden er, jo mer tror jeg den vil plage ørene. "Firkantede" lydbølger treffer trommehinnen med større slagkraft i kantene, og særlig lavoppløst MP3 er jo tortur for ørene... 5923160[/snapback] Takker, det var egentlig det svaret jeg var ute etter Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det kommer an på opptakskvaliteten. Skikkelig gode høyttalere med tilhørende utstyr, vil jo avsløre opptaket glatt. Dvs. at visse ulyder faktisk kan komme, fordi det dyre anlegget klarer å gjengi riktig. Jo mer digitalisert og kvassere lyden er, jo mer tror jeg den vil plage ørene. "Firkantede" lydbølger treffer trommehinnen med større slagkraft i kantene, og særlig lavoppløst MP3 er jo tortur for ørene... 5923160[/snapback] Nå vil vel heller (ifl. det jeg har lært om kompresjon av lyd, hadde et mini-kurs hvor vi blant annet kodet et enkelt lydkodek i "MAT-INF 1100" (link: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT-INF1100/ )) en komprimert digital lyd være "glattere" enn en ukomprimert - rett og slett ved at høye frekvenser og "ujevnheter" i signalet utslettes (eller skjeldne/svake ved fourier-baserte kompresjoner - men dette er utenfor mitt kunnskapsområde rent matematisk). En annen ting er vel at bedre cd-spillere vil vel bruke bedre måter å interpolere mellom sample-punktene - en skikkelig drittbillig en spiller kansje bare samplene, mens en litt bedre legger et førstegradspoynom (rett linje) fra sample til sample, en ennå bedre bruker tre og tre samples og bruker et 3'e gradspolynom, en ennå bedre gjør kansje noen triks for å runde av "overgangene" mellom polynomene etc. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Nå må vi ikke glemme at lyd som høres "bra" eller "dårlig" ut ikke er annet enn forskjellige lydbølger. Det at du merket det i ørene fra 8-tommers festen kan jo ha noe med å gjøre at det ikke låt like bra. Forskjell på lydbølger fra et bra og et dårlig anlegg er ikke så stor. De hamrer like hardt på trommehinnene.. Ville ikke tro at forskjellen i "ujevnheter" i lydbølgene på et bra kontra et dårlig anlegg ville være skyld i at du får vondt i øra. Men dette er bare antagelser gjort fra min begrensede kunnskap om lyd og ører. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Under forrige forelesning i FYS-MEK 1110, ble vi vist et lite aparat som enkelt forklart var en sinus-oscilator koplet til en forsterker, koplet til et osciloskop. Denne viste tydelig at dersom du skrudde den opp "for høyt", så fikk man forstyrrelser i form av doblede eller halverte (opptil flere ganger, men osciloskopet ble etterhvert vanskelig å stille inn sånn at bølgene ikke "scrollet" langt av gåre (trigger?)) bølger - dvs. at man fikk flalske overtoner en eller flere oktaver over eller under. Det er den elektroniske biten. Hva en dårlig konstruert resonanskasse eller høytalerelement kan gjøre, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Det heter seg at ørene ikke tar så mye skade av musikk/lyder man liker å høre. Altså, en som liker slipknot vil få mindre hørselsskade av en slipknotkonsert enn en som ikke kan fordra bandet. Tror dette dog er noe forskere har sett en tendens til. Videre tar man hovedsaklig skade (øresus) av høyfrekvent lyd, siden den innerste delen av basilarmembranet tar opp disse frekvensene først. (sensoren inni sneglehuset). På enkelte fester er det kanskje horndiskant på høytalerne, ergo veldig kraftig diskant (høytoner). Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 (endret) Det er påvist at lydbølger som er for lave/høye til at vi hører dem faktisk også påvirker oss. Derfor vil som regel høytalere i høyere prisklasser føles mer behagelig å høre på også fordet de uhørlige tonene er høyere.. Har selv kjøpt anlegg til 18.000 og er 15 år. Dette er relativt mye penger, men du hører forskjell! Har aldri opplevd å ta meg selv med tårer i øyekroken under en dårlig jentefilm men gjett hva som skjedde når jeg så filmen med høytalerne mine på? *Pinlig* Må nesten legge til at jeg selvfølgelig så filmen med søstern da.. Joda. Både hørbar og uhørbar lyd påvirker oss. Kjenner jeg ofte blir stressa av å høre på musikk på dårlig høytalere. Går sikkert på det samme. Edit: Dessuten. Kjøp cd'er. Da får du aldri problemer med dårlig kvalitet. Endret 18. juni 2006 av ett Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Billig horndiskant "ødelegger" hodet ødelegger hodet vesentlig mer enn skikkelige og balanserte diskantelementer. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Billig horndiskant "ødelegger" hodet ødelegger hodet vesentlig mer enn skikkelige og balanserte diskantelementer. 6330284[/snapback] Du har altså hørt på mye billig horndiskant? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Kanskje han bare var på fest dagen før. Han skrev jo innlegget på en søndag.. kanskje en fyllesjukesøndag vel og merke.. Endret 19. juni 2006 av skag1 Lenke til kommentar
tbend Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Kanskje han bare var på fest dagen før. Han skrev jo innlegget på en søndag.. kanskje en fyllesjukesøndag vel og merke.. 6341496[/snapback] Var på fest dagen før ja Lurer egentlig enda på det dær kanskje æ sku rive i høytalera tel 40k å finne det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå