Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva skjer med Rover?


Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe en Rover 600 TI. Men har hørt at det er så mye tull med Rover? Mens av andre har jeg hørt at Rover er samma som en Accord/Civic. Og siden det ikke akuratt er den bilen det ruller mest av på norske veier må det jo være en grunn tenker jeg?

Hvis noen kunne sagt no om Rover, og 600TI hadde det vært kjempe :thumbup:

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er basert på en Honda Accord ja. Det meste er vel likt som Honda Accord. Er litt usikker på motoren, men trodde TI motoren var fra rover, men leste at SI motoren var fra Honda. Grunnen til at det ikke er så mange kan jo være at Rover ikke er et kjent merke i norge. Kvaliteten bør vel være grei i og med at det er en Honda egentlig. Kan i hvert fall prute endel på de bilene. Kan lese noen tester av den her: http://www.bilnorge.no/vis_tester_ny.php3?...0&modell=495006

Lenke til kommentar

Jepp, har en Rover 620Ti, brukte mye tid på å vurdere bilen, og kom frem til at den var lang bedre enn jeg hadde trodd.

 

Den scorer bra på svenske bilprovningen og eugodkjenning i Norge.

 

Rover 600 serie er basert på Honda Accord fra samme periode, de har mye likt, men f.eks panser, lykter, seter osv er Rover.

 

Motor er også Rover i de "store" modellene, som TI 620SI osv. Turbo er Garret.

 

Prisen ligger på rundt 60 000 - 70 000 privat, og deng på en 10 000 flak hos forhandler.

 

Bilene er "tungsolgt", så de har ofte stått lenge, så se etter typiske feil som følger av dette:

 

- Rustne bremser

- Dårlig smurte motorer (vindhusheis, takluke osv).

- Veskenivå o.l

- Batteri o.l

 

Bilen vi kjøpte hadde rullet 220 000km, men den var veldig pent holdt. Kun en eier før. Det pleier visstnok å være en gjenganger for disse, ofte eldre menn som har rullet rundt i de.

 

Ting som trekker ned:

 

- Revers, må ofte "lure" den inn i revers, ikke noe stort problem.

- Ikke så "sensitiv" på rattet (føles ikke så direkte), igjen ikke noe stort problem

- Stiv, dette er enten en bra eller en dårlig ting, alt ettersom hva du liker.

- Litt hard clutch, pga stor motor

- Kronglete å bytte lyspærer på turboversjonen, da slanger og fjas ligger helt inntil lyktene

- Torque-steer (et generelt forhjuls "problem".)

- Sofaseter foran (De kunne godt ha hatt litt mer sidestøtte, når en slenger rundt i 200).

- Dårlig sikt ut bak (kjøp ryggealarm ! :) )

- Turboversjon bruker en del bensin, (rett under literen på mila, evnt mer hvis du liker å rævkjøre).

 

Ting som trekker opp:

 

- MYE ekstrautstyr (AC, skinn, el vindu/soltak osv.)

- Stor motor, med turbo (NAM)

- Veldig billig å forsikre

- Honda kvalitet på det meste

- Rovermotoren er bra

- Stiv (Ekstra stag og harde dempere)

- Gode seter bak

- Veldig billig i forhold til andre biler . <- punktum

 

Synes bilen er et veldig godt kjøp, om du finner en som har en del mil igjen, så tror jeg du har en både kjapp og vedlikeholdsfri bil.

 

Den er ikke særlig dyr å reparere, og det er ikke noe problem å få tak i deler.

 

Anbefaler å sjekke ut Autofil (høsten 2003-2004?) der bruktbil tester de en Rover 620TI. Genialt ;)

Lenke til kommentar

Deler er ikke noe problem, Rover har en ny fabrikk i England, og en i Kina, i tillegg så har Catepillar lagd deler til Rover siden de gikk konkurs.

 

Tja, jeg tar litt hardt i når det gjelder minusene, men gidder ikke lyve og si det er verdens beste bil. Den er ganske knall, og helt klart den bilen jeg har prøvd som har vært mest for pengene.

 

Du må nesten prøve den før du bestemmer deg :) Har sett den bilen har vært til salgs en god stund. Du bør nok kunne presse prisen en del, men den ser jo ellers fin ut.

 

Dessuten, når det gjelder deler: Du kan bruke Honda deler :)

Lenke til kommentar
Deler er ikke noe problem, Rover har en ny fabrikk i England, og en i Kina, i tillegg så har Catepillar lagd deler til Rover siden de gikk konkurs.

5878969[/snapback]

 

Men svjv lages det ingen biler lengre, kineserne har store planer men ingenting er vel annet enn luftslott så langt.

Lenke til kommentar
Jepp, har en Rover 620Ti, brukte mye tid på å vurdere bilen, og kom frem til at den var lang bedre enn jeg hadde trodd.

 

Den scorer bra på svenske bilprovningen og eugodkjenning i Norge.

 

Rover 600 serie er basert på Honda Accord fra samme periode, de har mye likt, men f.eks panser, lykter, seter osv er Rover.

 

Motor er også Rover i de "store" modellene, som TI 620SI osv. Turbo er Garret.

 

Prisen ligger på rundt 60 000 - 70 000 privat, og deng på en 10 000 flak hos forhandler.

 

Bilene er "tungsolgt", så de har ofte stått lenge, så se etter typiske feil som følger av dette:

 

- Rustne bremser

- Dårlig smurte motorer (vindhusheis, takluke osv).

- Veskenivå o.l

- Batteri o.l

 

Bilen vi kjøpte hadde rullet 220 000km, men den var veldig pent holdt. Kun en eier før. Det pleier visstnok å være en gjenganger for disse, ofte eldre menn som har rullet rundt i de.

 

Ting som trekker ned:

 

- Revers, må ofte "lure" den inn i revers, ikke noe stort problem.

- Ikke så "sensitiv" på rattet (føles ikke så direkte), igjen ikke noe stort problem

- Stiv, dette er enten en bra eller en dårlig ting, alt ettersom hva du liker.

- Litt hard clutch, pga stor motor

- Kronglete å bytte lyspærer på turboversjonen, da slanger og fjas ligger helt inntil lyktene

- Torque-steer (et generelt forhjuls "problem".)

- Sofaseter foran (De kunne godt ha hatt litt mer sidestøtte, når en slenger rundt i 200).

- Dårlig sikt ut bak (kjøp ryggealarm ! :) )

- Turboversjon bruker en del bensin, (rett under literen på mila, evnt mer hvis du liker å rævkjøre).

 

Ting som trekker opp:

 

- MYE ekstrautstyr (AC, skinn, el vindu/soltak osv.)

- Stor motor, med turbo (NAM)

- Veldig billig å forsikre

- Honda kvalitet på det meste

- Rovermotoren er bra

- Stiv (Ekstra stag og harde dempere)

- Gode seter bak

- Veldig billig i forhold til andre biler . <- punktum

 

Synes bilen er et veldig godt kjøp, om du finner en som har en del mil igjen, så tror jeg du har en både kjapp og vedlikeholdsfri bil.

 

Den er ikke særlig dyr å reparere, og det er ikke noe problem å få tak i deler.

 

Anbefaler å sjekke ut Autofil (høsten 2003-2004?) der bruktbil tester de en Rover 620TI. Genialt ;)

5876802[/snapback]

 

 

Hvordan er det med drivstoffobruket på en såpass stor motor?

 

Mvh

 

Raimo

Lenke til kommentar

Nesj, det er ikke så ille. Jeg har også en Nissan Maxima 3.0l, den bruker ca det samme.

 

Så klart, hvis du skal gå for en økonomisk bil, som du kan kjøre langt med, så ville jeg nok heller gått for en liten diesel loppe.

 

Men fy **** som den går, 0 - 100 på 7,4. Det er ganske digg til å være en skikkelig comfort cruiser.

 

Dessuten, du ville betalt hele differansen mellom en Bmw eller Audi bare i forsikring.

 

Bilen står i min far sitt navn, og han betaler forsikringa under 3000 i året, for full kasko.

 

Jeg mistenker en Audi, eller BMW hadde kosta en liten fjert mer ;)

 

Et eksempel:

 

BMW 328i 1996 - 34540 (0-100 7,3s)

Rover 620TI 1996 - 18741 (0-100 7,4s)

 

Go figures ;)

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...