Ozelot Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 La oss si jeg bestiller en vare for 1000,-. Litt etterpå får jeg en ordrebekreftelse om at varen er bestilt og at de takker for bestillingen(med pris på vare i mailen). Hvis de velger å sete opp prisen til 1200,- før de pakker\sender varen til meg, må jeg da betale 1200,- for varen, eller kan jeg nekte og si at "jammen, jeg fikk jo ordrebekreftelse jo!". Prøvde å søke for å se om ordrebekreftelse var en garanti for at jeg fikk varen til den prisen, men fant bare en håndfull tråder. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Spørs om det er feilprising eller om det er ukas oppjustering. Hvis siste så skal bekreftelsen gjelde. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 ...så hvis det er feilprising så gjelder det ikke altså ? Er det sånn også hvis jeg har betalt med kort ? Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 ...så hvis det er feilprising så gjelder det ikke altså ? Er det sånn også hvis jeg har betalt med kort ? 5870393[/snapback] Når du har bestilt varen, og fått bekreftet dette fra selger, så er det de betingelsene dere har blitt enige om som gjelder. Selger kan ikke øke prisen etter at han har bekreftet ditt bestilling! Dette gjelder naturligvis ikke dersom prisen åpenbart er feil (skjermkort til 0,280 kr...), og da så åpenbart at du visste eller burde ha visst at dette var en feil... Wintel Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Riktig som Wintel sier. Om prisen er klart feil, så kan selger stanse eller rette pris etter å ha informert kjøper. Kjøpe bør da også kunne kansellere ordren om han/henne da ikke ønsker å gjennomfør handelen. Om derimot prisen er riktig og du har fått ordrebekreftelse så er det den prisen som gjelder. F.eks si at man bestiller minnebrikker idag på tilbudspris 999kr, men de har blitt utsolgt for disse minnebrikkene. Så går det 2-3 uker og brikkene kommer inn på lager og fullpris er 1099kr. Du skal da få dem for 999kr om du la inn ordre når det var tilbud. Samme gjelder for ikke tilbudsvarer også. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Problemmet kan være når det ikke nødvenigvis er opplagt at en pris er feil. Da kan det være vanskelig å vite om det er et godt tilbud eller feil pris. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Selger kan jo kansellere kjøpet når som helst frem til varen er sendt. Om varen allerede er sendt og prisdifferansen er "liten" så tror jeg at du har det meste på det gode. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Det står vel også ofte på bekreftelsen at "selger beholder retten til å ta forbehold om prisendringer og blablabla.." Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Så hvis jeg har fått ordrebekreftelse på varen jeg har kjøpt vil ikke hjelpe i det hele tatt ? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Joda, du kan uansett kansellere ordren før den blir sendt, for så å legge inn en ny hos en konkurrent. Eller ringe og spørre om du ikke får produktet til gammel pris. Med forbehold selvsagt, har ram-prisene fordoblet seg over natta, må du nok forvente å betale det som det koster, men er det en hundrelapp bør du få gammel pris. Endret 5. april 2006 av gorber Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Joda, du kan uansett kansellere ordren før den blir sendt, for så å legge inn en ny hos en konkurrent. Eller ringe og spørre om du ikke får produktet til gammel pris. 5870708[/snapback] Men kan butikk kansellere ordren\endre pris på produkt etter at jeg har mottatt ordrebekreftelse ? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Ja, det er det de tar forbehold om, en de gjør det sjelden på små forskjeller. Det er mest for å unngå tap ved særskilte situasjoner,hvis for eksempel RAM-markedet går fullstendig sidelengs. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 ...så hvis det er feilprising så gjelder det ikke altså ? Er det sånn også hvis jeg har betalt med kort ? 5870393[/snapback] Når du har bestilt varen, og fått bekreftet dette fra selger, så er det de betingelsene dere har blitt enige om som gjelder. Selger kan ikke øke prisen etter at han har bekreftet ditt bestilling! Dette gjelder naturligvis ikke dersom prisen åpenbart er feil (skjermkort til 0,280 kr...), og da så åpenbart at du visste eller burde ha visst at dette var en feil... Wintel 5870400[/snapback] Dette er den fulle og hele sannheten, så jeg siterer bare dette innlegg for å hindre mer diskusjon. Hør på det wintel sier, det er nemlig det korrekte . Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Har fått telefon fra de det gjelder og overaskende nok fått avslag.... Lenke til kommentar
royerling Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hva sa butikken om prisøkningen da, hva var grunnen til at den kom? Høres merkelig at prisen stiger, i alle fall når du allerede du har bestilt produktet. Men da kan det jo som sagt tidligere her være snakk om et feilpriset produkt. BUtikken har nok sitt på det rene når det gjelder forbehold mot prisfeil osv, så de har vel mulighet til å nekte deg produktet til denne prisen. Likefullt som du har rett til å nekte å kjøpe produktet når avtalen er endret uten ditt samtykke. Så saken er vel forsåvidt over fra disse synspunktene. Dog kan man jo ta en annen diskusjon om misvisende reklame osv, det er jo slettes ikke lov å reklamere for lave priser i den hensikt å lokke til seg kunder, for så å prøve å selge dem dyrere varer. Men dette blir vel vanskelig å bevise. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 De sa det var pga. den nye nettsiden deres eller noe sånt. Feilen skjedde først Tirsdag kl 3 sa de. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Hei. Folk er nok litt for snille med butikkene her. Har ennå til gode å se at de forbeholder seg retten til å endre på en ordrebekreftelse iom at denne er å betrakte som en avtale/kontrakt. Ville du godkjent en kontrakt eller avtale hvor det står at motparten vil ha retten til å endre avtalen som han vil. Jeg ville ikke gjort det. Man kan ikke gå tilbake på en avtale, kjør hårda linjen her og send mail hvor du ikke aksepterer at avtalen mellom deg og butikken blir brudt. Kontakt først forbrukerrådet og hør hva de sier, men vet at de sier de samme som meg, i samme mailen til nettbutikken så skriver du at du anbefaler de å kontakte advokat med spesialfelt på avtalerett, slik at de får greie på hvordan de skal forholde seg til avtaler. Skriv og at du forholder deg til det som står i ordrebekreftelsen og at hvis ikke du mottar varen til avtalt pris innen normal leveringstid så vil du bestille varen fra en annen nettbutikk og sende regning på prisdifferansen. Kjør hardt med en gang og ikke virk usikker på om du har rett, for det har du. Sålenge prisen ikke var så lav at du burde skjønt det var noe feil. Lenke til kommentar
sls Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Er prisene som er oppgitt reelle? 1000 kr i oppgitt pris og 200 kr i påslag over natten? Har man fått en ordrebekreftelse er dette en skriftlig avtale mellom kjøper og selger. Når det gjelder feilprising, er dette en skjønnssak, men her vil jeg si at 20% gjelder som normalt tilbud og ikke en grov feilprising av et produkt. Forhandler kan på sin side kansellere ordren, om jeg har forstått lovverket rett, men han kan ikke øke prisen eller på annen måte gjøre en inngått avtale mer ugunstig for den andre part. Her trenger han kjøpers/trådstarters samtykke! Samtidig kan han ikke gjøre det mer gunstig - f.eks. gi et bedre produkt enn bestilt og avtalt, uten kjøpers samtykke. (F.eks. når Apple oppdaterer sine produkter må de be om samtykke til å endre bestillingen) Det skal strengt tatt være unødvendig å ringe forbrukerrådet i denne saken - ikke bruk for mye energi på denne saken. Det er forhandler som må "punge" ut eller på annen måte ordne opp. Endret 6. april 2006 av sls Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Det gjaldt et skjermkort som jeg fant til 2400,- ca , og som nå er listet til ca 4779,-. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Da er prisen så åpenbart feil at butikk har rett til å gå fra avtalen, de trenger ikke å levere deg noe kort, og har du betalt noe kan de overføre dette tilbake til deg. Dette som følge av en paragraf i avtaleloven om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå