Gå til innhold

Hjelp videre med CSS.

Anbefalte innlegg

Kan godt hende HTML'en ser rar ut, den første siden jeg har lagd kun med å skrive kode og ikke WYSIWYG-editor.

-Den <li> delen lager en dott foran teksten som jeg ikke vil ha...

-Har ikke undermenyer. Menyen er liksom bare delt opp i flere deler nedover med spaceren.

-Har ikke lagt ut siden enda... :p

Satte </div> under menyen men da be det sånn:

post-86298-1146304355_thumb.png

6008317[/snapback]

Du kan fjerne eller bruke noe annet istedet for den dotten. (mere info på http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#list )

Og igjen, er vanskelig å se hva som er feil med at den kommer under uten at du paster noe kode, har du float: left|right; på meny og innhold div'ene? hvis du har, kan det være at width: ##px; på innhold er for stor, så den hopper ned fordi det rett og slett ikke er plass. Eller så er det som jeg også nevnt kanskje at du har "clear: both|left|right; et sted i CSS'n på menyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dreamweaver har hovedsaklig to valg, layers eller tables (kan også bruke divs, men det har jeg ikke prøvd). Layers fungere slik at du bestemmer en verdi, for eksempel 20 piksler, som indikerer hvor langt et gitt element skal være fra toppen eller fra venstre marg på siden.

"Layers" i Dreamweaver er div-element stilisert med eit stilark.

5974834[/snapback]

Som betyr at?

5974981[/snapback]

At "layers" og "divs" er akkurat det samme.

Peika eigentleg tilbake på Wizendraw sitt svar ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker <h1> og <h2> rett under hverandre uten noe <br> eller padding, men likevel så blir det et stort åpentrom mellom de to linjene med tekst... Hvordan får jeg de to linjene til å stå rett under hverandre uten noe åpentrom?

Lenke til kommentar

På grunn av at h1 og h2 tagger har "innebygd" padding/margin. Hvis du setter dette først i CSS filen vil du fjerne alt slikt:

* {
margin: 0px;
padding: 0px;
}

Eller hvis du kun vil ha det på "h" elementene gjør du slikt:

h1, h2 {
margin: 0px;
padding: 0px;
}

Lenke til kommentar

Jobber med bakgrunnen o hovedfeltet på siden min. Dette skal være bakgrunnstoppen:

post-86298-1146392777_thumb.png

Dette skal være selve bakgrunnen:

post-86298-1146392805_thumb.png

Hvordan kan jeg lage bakgrunnen slik? Altså at det første bildet er på toppen og at det andre bildet er selve bakgrunnen?

Lenke til kommentar
Jobber med bakgrunnen o hovedfeltet på siden min. Dette skal være bakgrunnstoppen:

post-86298-1146392777_thumb.png

Dette skal være selve bakgrunnen:

post-86298-1146392805_thumb.png

Hvordan kan jeg lage bakgrunnen slik? Altså at det første bildet er på toppen og at det andre bildet er selve bakgrunnen?

6014200[/snapback]

Om du har <h#> rett under <div>'n du skal ha bakgrunnen på, kan du sette den repterende bakgrunnen på <div>'n, og den øverste på <h#> elementet (om du har padding på div'n, kan man også bruke "margin: -14px;" om man vil på <h#>'n :)

Lenke til kommentar
Det skjønte jeg ikke helt... :(

6014516[/snapback]

Eksempel:

<div id="box"><h3>En Fin header</h3>
<p>Masse fint innhold</p>
</div>

CSS:

#box h3 { background: url(topp.png) no-repeat; }
#box { 
 height: 100px;
 width: 100px;
 background: url(repeterende.png) repeat-y;
}

(tror den fungerer :p)

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg det sånn at tekst kan komme på siden av et bilde? Hadde bildet og tekst i en <p> Men da jeg brukte en <br> så kom teksten etter under bildet og ikke bare en linje under...

EDIT: Løst :)

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

Etter en del om og men så har jeg nå funnet ut at jeg virkelig trenger en liten side-meny. Problemet er at jeg aldri har fått to diver til å stå ved siden av hverandre skikkelig... Må lirke og lirke med margin-greia og når det itl slutt funker i Opera så ser det helt på trynet ut i Mozilla og IE. Kan noen fortelle meg hvordan jeg setter to diver ved siden av hverandre på en skikkelig måte og som funker i Opera, FF og IE?

Lenke til kommentar

venstre {
   width: 200px;
   margin: 10px;
   border: 2px;
   float: left;
   display: block!important;
   display: inline;
}

hoyre {
   width: 200px;
   margin: 10px;
   border: 2px;
   float: left;
   display: block!important;
   display: inline;
}

<div id="venstre">
   <ul>
       <li>tamdidam</li>
       <li>damdididam</li>
      <li>trallalalalala</li>
   </ul>
</div>
<div id="hoyre">
   <p>Dette er den venstre div'en. Her kommer masse innhold og sånn</p>
</div>

Skal fungere. Den er skrevet "on-the-fly" så regn med noen skrivefeil her og der. Det nederste med display kan evt. sløyfes. Det er til en bug-fix i IE. Som du sikkert vet måler IE margin feil på floatede elementer, men med denne "hacken" gjør den ikke det.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

OK, nå har jeg fått til de to div'ene. Men tror du ikke at teksten i den nye div'en ikke vises i IE?! Hva i alle dager er galt nå??

EDIT: Glem det :p var ikke noe galt... Bare jeg som rotet litt. Har ikke sovet på 1 1/2 døgn...

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

Får ikke til linkene som jeg vil...

Detter er det jeg har i CSS:

div#menu a:hover {
color: #e8580a;
text-decoration: none;
}

div#menu a:link {
color: #095ca3;
}

div#menu a:active {
color: #e8580a;
}

div#menu a:visited {
color: #095ca3;
}

problemet er at den a:link greia på en måte legger seg over alle de andre. jeg vil ikke ha den standar lilla-fargen på linker så jeg må legge til en farge i a:link men problemet er at den fargen da er på linkene uansett, slik at jeg ikke får den fargen som jeg vil på hover...

Vet noen hva som er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...