Gå til innhold

Reinstallert windows, stasjons bokstaver byttet...

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier har jeg nettop reinstallert windows.

Jeg har endel partisjoner på denne harddisken, men kun to av de som er i bruk i windows, og er NTFS.

Før reinstallasjonen hadde jeg bokstavene "C" og "D", hvor "C" var partisjonen med windows installert på (20gb) og "D" var partisjonen med alt annet på...

Men når jeg skulle installere, og windows viste liste over partisjoner, var den partisjonen med alt på vist som "C", mens den med windows på var vist som "D".

Nå etter installasjonen er windows partisjonen kalt "D", og den andre "C".

Noen som vet hvordan jeg lett kan bytte om disse to?

Takk for all hjelp :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja...

Jeg prøvde med partitionmagic, men det endte til at windows ikke finner system mappa når den skal boote...

Noen andre forslag?

Mulig å velge bokstaver i windows installeringa?

Rart at "d" disken vises som "c" i installeringa egentlig...

Eller har det noe med at den kanskje ligger først på disken?

Lenke til kommentar

Har selv hatt det problemet der et par ganger og det er like jævli hver gang, for det er alltid noe viktig på den partisjonen som plutselig blir C: :(

Dette problemet har som regel kommet etter at jeg har brukt Image programmer som jeg booter fra cd/diskett.

Lenke til kommentar

Du kan bytte stasjonsbokstav ved å høyreklikke på Min Datamaskin - Behandle. Så velger du diskbehandler (eller no sånt). Men du kan ikke bytte stasjonsbokstav på Windows eller hvor noe er installert. Det vil ikke fungere lengre. Du må nok reinstallere.

Lenke til kommentar

Har reinstallert flere ganger nå!

Men når jeg skal velge partisjon i installasjonen, er den partisjonen jeg vil at skal hete "d" (skal ikke slettes), står som "c", så blir den nye partisjonen jeg skal installere windows på kalt d ...

Ikke noen program som lar meg bytte dette på win partisjon?

Lenke til kommentar

Nå du er in i diskbehandlingen, kan du se om D:\ , partition er merket som aktiv?

I tillegg anable for vis skjulte filer og operativesystem filer og se da i C:\ og D:\,

om hvor systemfiler er.

At det D: blir C: når du kommer til å velge partition er ikke unormalt.

Hvordan du har partitionert eventuelt hvilket verktøy du brukte betyr agså en del.

Men husk at på det nivå hvor du prøver å installere så er det agså bios i bilde når det gjelder detection av primary partition.

Så en mulighet vil væra å deactivere den partitionen , alså D:\.

Allikevel du må kontrollere før du formatere om hva er hva ellers du kan risikere å slette det som du tror at det er det, men er ikke, det allikevel.

Lenke til kommentar

Hmm...

ble litt surrete her med c og d nå...:p

Nå er windows partisjonen (20gb) "d"

og den andre partisjonen som jeg skal beholde filene på (ca. 150gb) "c"...

Skal jeg boote opp windows, og så deaktivere partisjonen på 150gb?

Og så reinstallere windows igjen på 20gb partisjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...