Gå til innhold

Litt om norrøn religion?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg driver på med et lite prosjekt om norrøn religion i dagens samfunn. Det er i forbinnelse med nyreligiøsitet, så det er ikke snakk om vikinger. Jeg kan fint lite om emnet, annet enn et par basic Guder og litt historier. Men viktigst er nok hvordan det brukes i dag.

Jeg vet at nazi'er (Vigrid) bruker norrøne symboler og litt sånn, men hvis det er noen som sitter inne med litt mer kunnskap, gjerne noen lenker til enkle lettforsåelige sider eller knyttet til nyreligiøsitet så hadde det vært knall!

Jeg synes forsåvidt også at den norrønne mytologien er ganske spennende, så kan gjerne ta en diskusjon på om den kanskje burde oppstå i dag eller lignende? :)

På forhånd takk.

-Dunderklumpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens Næringsliv eller Dagbladet Magasinet hadde en lengre artikkel om norrøn religiøsitet for noen måneder siden. Artikkelen handlet om personer som trodde på norrøn mytologi og ralla rundt i skauen og ofra lam. Du kan jo søke gjennom arkiva på nett eller sjekke ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser at generell uvitenhet rundt emnet nesten har druknet posten din, så jeg skal forsøke å gi deg litt grunnleggende informasjon fra mitt ståsted som personlig Ásatruende.

Først og fremst må jeg understreke at norrøn gudetro er en veldig individuell sak. Det finnes personer som tar steget helt og fult ut med feiringer av Sankt Hans (midtsommersfesten eller Balders Bål om du vil), Midtvinter, Fastelaven, Påske (som jo er en hedensk tid for å ønske solen (les: Odin) velkommen) og som i det hele tatt bloter (ofrer eller ærer) norrøne guder.

Ásatrua handler om å bringe frem sitt eget potensiale. Å være alt du kan være!

Mye av dagens norrøne gudetro er desverre sterkt påvirket av kristendommen da den ble nedskrevet av kristne munker. Likevel får vi et bilde av hvordan livet før og under vikingetiden var for den enkelte nordboer. En tid da ære og stolthet var i høysetet og der feider ble løst med makt.

Som jeg tidligere sa, så dreier Ásatrua seg om (for meg) å bringe frem sitt eget potensiale. Dette kan du gjøre ved å se på guder som Odin, Tor eller Frøya som eksempler på "det perfekte mennesket" og prøve å ta etter de. Jeg kan begjære Odins visdom og klokhet, Tors styrke eller Frøyas kjærlighet.

Som i enhver tro finnes det fanatikere. I den norrøne troen kan du ganske enkelt legge merke til disse ved at de tror at Tor flyr over skyene i vogna si og kaster hammeren sin etter jotner :thumbdown:.. Dette er også veldig likt kristne som ser Jesus i skyene eller lignende saker.

Heltediktningen i Edda-kvadene forteller oss om idealet på den tiden, som helt klart reflekterer gudetroen. Igjen handler det om å forsøke å gjøre gudene glade ved å ta etter de, eller å forsøke så godt du kan å vinne deres gunst med offer.

Enhver etnisk nordmann kan bli Ásatruende, da han/hun fra fødselen av er en sønn/datter av Odin. Desverre kan ikke rasefremmede ta del i den norrøne troen da denne er forbeholdt det nordiske folk. Vi (troende) har stor respekt for andre religioner og utelukker ikke at det kan finnes andre guder enn våre egne, men mener at det finnes guder for alle folkeslag. Eksempelvis er kristendommen for jøder, islam for irakere og wicca for tomsinger (spøk :p).

Voluspå forteller oss litt om skapelsesberettningen i den norrøne tro, som igjen minner farlig mye om den kristne tro (derfor er denne litt i gråsonen som fakta, men la gå - det er religion):

Voluspå begynner med at Oðin går til volven for å få henne til å spå om fremtiden. Før hun begynner sin spådom, rekapitulerer hun historien fra skapelsen og frem til nåtiden (tiden Voluspå ble skrevet). Etter dette spår hun om hva som vil komme; i skremmede bilder beskriver hun hvordan verden går under i Ragnarok og gudene faller. Like før verdens ende utkjemper Tor, som siste gjenlevende gud, et siste slag med Midgardsormen. Slaget ender med at solen slukner og verden synker i havet. I de siste strofene beskriver hun hvordan jorden igjen stiger opp av havet og en ny verden oppstår. (-kilde Wikipedia)

Det er for øvrig sent på kveld i skrivende stund, så jeg beklager usammenhengende tekst. Du kan jo ta kontakt om du har spørsmål?

Kilder:

http://www.arild-hauge.com/

http://www.vikinganswerlady.com/

http://no.wikipedia.org/wiki/Edda

http://www.vigrid.net/

http://www.heimskringla.no/

http://www.burzum.org/

Lenke til kommentar

Folk skal kunne tro på hva de vil. For all del. Jeg har heller ingenting i mot Åsatruere. De er som regel hyggelige folk. Poenget er at det i denne religionen dukker opp en del ekstremister som henger seg på det norrøne lasset. Disse vil de "ekte" åsatruerne bli kvitt. At du linker til sider som Vigrid og Burzum synes jeg er rart da du påstår du er en normal åsatruer. Ingen av de jeg kjenner ville gjort noe slikt. De forkaster Vigrids syn på den norrøne mytologi.

Lenke til kommentar

Jeg forkaster ikke Vigrids syn på ting, men det er ikke dermed sagt at jeg er imot det de gjør.

Varg Vikernes er en reell god kilde på norrøn og germansk mytologi, og selv om det er noe omstridt det som står på Vigrid, så det fortsatt en av kildene for informasjon. Følte det var riktig å informere om alle, men jeg kan jo bare linke til www.google.com i ettertid dersom folk føler seg støtt.

-Jan Fenris

Lenke til kommentar

Varg Vikernes er ikke er god kilde. Han er forkastet av alle normale åsatruere, det samme er Vigrid. Det er synd at folk skal få et slikt bilde av åsatruen, for den er i utgangspunktet ok. Vigrids tekster er gjennomsyret av antisemittisk propaganda og konspiratorisk vrøvl, noe som ikke hører hjemme i den norrøne troen. Dette hersker det liten tvil om i "the real world".

EDIT: dessuten er denne tråden gammel og kjedelig :thumbup:

Endret av Snusi
Lenke til kommentar
Enhver etnisk nordmann kan bli Ásatruende, da han/hun fra fødselen av er en sønn/datter av Odin. Desverre kan ikke rasefremmede ta del i den norrøne troen da denne er forbeholdt det nordiske folk.

Bifrost er ikke enig:

Åsatru er ikke basert på hverken rase eller herkomst, men fundert i religiøs handling.
Lenke til kommentar

Når det gjelder Varg Vikernes så er han vel selve personifiseringen av den patetiske lille guttungen som har det fælt i livet og finner andre å skylde på (jødene) istedenfor å ta seg i nakken og ordne opp i livet sitt selv. Ikke nok med det, men han setter ansvarsfraskrivelsen over seg selv i system og lager en ideologi ut av det.

Slike mennesker er verdenshistorien full av. Enkelte av dem er dessverre ikke bare historiske parenteser.

Lenke til kommentar
Enhver etnisk nordmann kan bli Ásatruende, da han/hun fra fødselen av er en sønn/datter av Odin. Desverre kan ikke rasefremmede ta del i den norrøne troen da denne er forbeholdt det nordiske folk.
Jaha? Er ikke tro personlig, som du sier selv? Hvordan skal du forhindre ikke-nordiske å tro på norrøn mytologi? Hvilke skrifter sier troen er forbeholdt "det nordiske folk"? Hva er en etnisk nordmann? Hvordan kan du påstå du er en?
Lenke til kommentar
Jaha? Er ikke tro personlig, som du sier selv? Hvordan skal du forhindre ikke-nordiske å tro på norrøn mytologi? Hvilke skrifter sier troen er forbeholdt "det nordiske folk"? Hva er en etnisk nordmann? Hvordan kan du påstå du er en?

6218006[/snapback]

Enkelt. Kristendommen er en tro for jødene, det blir sagt i Bibelen (Jødene er Guds utvalgte folk). Du har ikke sett en negroid viking? Eller noen andre fargede skikkelser i norrøn "mytologi" som er negroide? Om man da ikke regner med jotnene som er selve ondskapen der. Eller treller som jo var slaver og ingenting mer.

Jeg kan påstå at jeg er en etnisk nordmann fordi all min slekt (12 ledd bakover så langt jeg har sjekket) er norske.

Jeg kan selvsagt ikke hindre andre å tro på det, på samme måte som jeg (desverre) ikke kan hindre folk å tro på kristendommen. Det er ikke dermed sagt at de som tror er laget for den.

-Jan Fenris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...