Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremselyst problemmer på Toyota Hiace 1998

Anbefalte innlegg

Hei,

Skulle skifte kontakten til hengerfeste i dag. Alt virker greit, helt frem til jeg skulle sjekke det. Da klarte jeg å få bremselyset til å gå.

Jeg har nå skiftet alle bremselyspærene og sjekket alle sikringene. Men fremdeles har jeg ingen lys i bremselyset.

Under feilsøkningen har jeg også tatt bort igjen kontakten til hengerfeste og isolert disse ledninge (for å være sikker på at det ikke var her feilen ligger).

Er det noen som kan gi meg et tips i hvor feilen ligger?

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh Christoffer Ege.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mange tilhenger tilkoblinger blir det brukt strømtyver(klips) når en kobler ledningen fra kontakten.Da hender det ofte at ledningen som kommer fremme fra bremselysbryteren blir klipt inne i klipset.Da mister du alt av br-lys.Mener at mange kobler seg inn på høyre side bak hjulet på noen modeller hi-ace og da blir det bare problemer med irr i kontaktene.

Lenke til kommentar

den beste måten på hiace er å borre hull under bilen, helt bak sånn at du kommer opp i det rommet som er bak lykta, og koble deg inn der. Jeg pleier å koble med inn med sukkerbiter og spraye tectyl på etterpå, holder i årevis og lett å bytte ledningen igjen itilfelle henger kontakten skulle gå til hel****e :)

Lenke til kommentar
På mange tilhenger tilkoblinger blir det brukt strømtyver(klips) når en kobler ledningen fra kontakten.Da hender det ofte at ledningen som kommer fremme fra bremselysbryteren blir klipt inne i klipset.Da mister du alt av br-lys.Mener at mange kobler seg inn på høyre side bak hjulet på noen modeller hi-ace og da blir det bare problemer med irr i kontaktene.

5869030[/snapback]

Stemmer at det er slikt det er koblet, men dette er koblet slik av merkeverksted!

Lenke til kommentar

5869030[/snapback]

Stemmer at det er slikt det er koblet, men dette er koblet slik av merkeverksted!

5869065[/snapback]

Sjekk nøye strømmen før og etter klipset.Har reparert mange av dem.Sett noe på bremsepedalen eller få noen til å bremse for deg og mål med prøvelampe.

Lenke til kommentar

Endelig fant jeg feilen. Etter å ha skiftet koblingen bak (som deler strøm ut til hengerfeste), var det forsatt like død. Fant ut at før jeg ringer mitt Toyotaverksted får jeg sjekke sikringene en gang til. Fant en som kunne se ut som om den var gåen, men det var ikke mye enkelt å se. Skiftet denne sikringene og der hadde jeg jo også fått lys.

Så det viste seg at det var en sikring jeg hadde oversett!

Takk for all hjelp, nå er det bare igjen å koble opp kontakten igjen (som jeg fjernet som en del av feilsøkinga)!

Lenke til kommentar

Strømtyver er noe av det værste man kan sette på en ledning mener nå jeg. Selv om det virker i starten vil det etter noen år føre til dårlig kontakt og ødelagte ledninger. Dessverre så bruker verksteder dette ofte fordi det er billigere og mer tidsbesparende om man skulle lodde alle kontakter og dekke over dette igjen med en krympestrømpe.

Hvis du orker så ville jeg anbefalt deg å legge opp kontaktene skikkelig. Enten ved å lodde sammen ledningene og ta over en krympestrømpe, eller å bruke kontakter som har smeltelim rundt seg. Dette for å få kontakt punktet effektivt isolert mot overledning/ dårlig kontakt og mot fukt, møkk etc.

Har aldri likt strømtyver og kommer aldri til å like dem heller :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...