Gå til innhold

styre digital dekoder fra pcen ?

Anbefalte innlegg

Er det none som vet om det finnes none måte styre en digital dekoder ( tv) fra pc-en eller fra anne enhet . for eks en dvdoptaker .

den dekoderen som vi har her hjemme kan ikke programeres til å skifte kanal automatisk. det gikk ann med den anloge.

dekoderener fra den tiden da canal digital la om til digitale signaler men før det var inebyget harddisk.

jeg går ut fra at de nye dekoderene kan programeres til å skite kanler automatisk.

men kan det gjøres fra pcen og tvkortet.

Det er litt for tidlig å kjøpe en stuepc enda.

jeg har ikke tvkort selv men lurte på om det var mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger med ir-øyer til MCE fjernkontrollen, disse kan brukes til å styre enheter.

I tillegg kan styring av tuneren være med med rs-232 såfremt tuneren har en rs-232 port (jeg husker ikke om CD tuneren har dette)

Lenke til kommentar

Det var nevnt i dokumetesjon til den gamle digitale dekoderen vi bruker i stuen at den kunne kobles til en pc men hvilke programvere eller hvorden de skulle gjøres stod det ikke none ting om. Det var en mulihet som var planlag å komme senere.

tror det var via rs-232 port.

Det følger med ir-øyer til MCE fjernkontrollen, disse kan brukes til å styre enheter.

hva mener du med det ?

skal de kobles på bak på en dekoder ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Det var nevnt  i dokumetesjon  til den  gamle  digitale  dekoderen  vi bruker  i stuen at den  kunne  kobles til en  pc men hvilke programvere eller hvorden de skulle gjøres  stod  det ikke none ting om. Det var en mulihet  som var planlag å komme  senere.

tror  det var via rs-232 port.

hva mener du med det ?

skal de kobles på bak på en dekoder ?

5868979[/snapback]

Nei... Pc'en sender ut ir signaler (tilsvarende ir signalene fra fjernkontrollen til tuneren) via ir øyet. Ir øyet klebes forann/ved ir-mottakeren på tuneren

Lenke til kommentar

horfor trenger men dette IR -øyet hvis MCE fjernkontrollen ( eller pcen) sender ut irsingnaler til en tv-dekoder ?

Dekoderen har jo en ir motaker fra før.

jeg skulle hjelpen en med en unversal fj.kont. den måter programeres for å støtte akkura det rette tven eller videmaskina.

Her var det ca 5 koder for hver av boksene å velge mellom.

Det er en masse forskjelige koder å holde orden på både fra model til model og produsen til produsent.

Da skulle jeg tro at det er litt styr å få lagt inn de rette kodene i f.eks MCE -Pc (stuepc) eller fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
horfor  trenger  men dette IR -øyet  hvis  MCE fjernkontrollen  ( eller pcen) sender  ut  irsingnaler til en  tv-dekoder ?

Dekoderen har  jo en  ir motaker fra før.

jeg skulle hjelpen en  med  en  unversal fj.kont.  den måter programeres for  å støtte akkura det rette tven  eller videmaskina.

Her var det ca 5 koder for  hver av  boksene å velge  mellom.

Det er en masse forskjelige koder  å holde orden på  både fra model til model  og  produsen til produsent.

Da skulle  jeg  tro at  det  er  litt styr  å få lagt inn de  rette kodene i f.eks  MCE -Pc (stuepc) eller fjernkontrollen.

5874162[/snapback]

Ir øyet du monterer på tuneren er en sender, ikke en mottaker. Dette må monteres i nærheten av tuneren slik at du er sikker på at tuneren får de rette ir kommandoene. Det vil være pc'en som sender ut kommandoene via ir øyet slik at pc'en kan sette tuneren på rett kanal ved feks opptak.

Det er ikke så mye styr å holde orden på kodene til tuneren din. pc'en lærer disse fra orginal fjernkontrollen... og det er jo bare kanal skifting, samt av og på som er aktuellt, så det er ikke store problemet å få lært opp

Lenke til kommentar

Dete øyet er vel også trådløst ( med baterier ) slik at ma slipper ledniger fra pcen ?

hvordan vil dette virke med den orginale fjernkontrollen ?

noen liker jo å ha begge mulihetene.

hvis jeg skal kjøpe meg en ny videoptaker så ønsker jeg at den skal ta opp fra flere kanale samtidig.

selv om jeg bare har tv2 og NRK vi vanlig antenen så hender det at programen jeg ønsker å se på går samtidig. da blir man med dagens optakere gansk nød til å se på de ene kanalen mens man tar opp på den andre, eller vent til reprisen. nrk er lit sære på repriesene sine

foresten så trenger man jo også en dekoder som sender ut flere kanaler samdidig også

Lenke til kommentar
Dete øyet  er vel også trådløst ( med  baterier ) slik at  ma slipper ledniger  fra pcen ?

hvordan vil dette virke  med  den  orginale  fjernkontrollen ?

noen liker jo å ha begge mulihetene.

hvis jeg skal  kjøpe meg  en  ny videoptaker så ønsker jeg  at  den  skal ta opp fra flere kanale  samtidig.

selv  om jeg  bare har  tv2 og  NRK vi vanlig  antenen så hender  det  at  programen  jeg  ønsker å se på går  samtidig. da blir man med  dagens optakere gansk nød til å se på de ene kanalen mens  man tar opp på den andre, eller vent  til reprisen. nrk er lit  sære på repriesene  sine

foresten  så trenger man jo også en dekoder som sender ut flere kanaler  samdidig  også

5874467[/snapback]

Øyet er ikke trødløst nei, hvorfor skulle det være det? Media center pc'en er jo beregnet til å stå sammen med resten av stereo komponentene dine.

Så lenge du du bruker analoge signal, er det jo ikke noe problem med flere mottakere (tv kort med to mottakere, benytte mottaker i video til opptak mottaker i tv til tv titting osv...) ... så jeg forstår ikke hva du mener med at du må se på det samme som du tar opp, såfrem det er analogt signal.

Den orginale fjernkontrollen vil nok helt sikkert fungere som før, men det kan hende mce pc'en blir forvirret når ikke tuneren står på kanalen som den forventer (hvorfor vil du forresten ha kaos på salongbordet med mange fjernkontroller?)

Her ser du forresten hva som er med i fjernkontroll-bundelen.

Technical data sheet

Lenke til kommentar

jeg tok utgangspunt i den digitale dekodere som vi har i stua.

Det er faren min som bruker den.

problemet er å kunne ta opp et program på video samtidig som man ser på ett annet. den dekoderen kam nemlig bare sende ut en kanal til tv eller video. hvis det skall fungere slik jeg ønsker må vi ha 2 stk dekodere. en for tven og en for videoen.

Dette er som du sier ikke noe problem da sendingen er analoge.

alle singnalen fra ( i hverfall) nrk og tv2 skal bli digitale om noen år.

Da blir jeg selv nødt til å skaffe meg en dekoder for å få inn disse kanalene.

når man følger med på bl.a, hotel cæsar ,scrødingers katt , forbrukerinspektørene, autofil ( på nrk) smtidig har tv2 noen programmer på samme tid.

da blir det et lite puslespill å få al med seg .

Det er foresten ingen vits i å diskutere når de forskjelige tvselakapen skal sende de forskjelige programmen. Det vil altid vere noen som ikke er ening med meg.

edit:

huff ! måtte rette noen skriveleifer.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
jeg tok utgangspunt i den digitale dekodere som vi har  i stua.

Det er faren min som bruker den.

problemet er å kunne ta opp et program på video samtidig som man ser på ett anet. den  dekoderen kam namlig  bare  sende  ut  en  kanal til tv  eller video. hvi det akall fungere  slik jeg  ønsker  meå vi ha 2 stk  dekodere. en for  tven og  en  for  videoen.

Dette er som du sier ikke noe problem då lange  sendingen  er  analoge.

alle singnalen fra ( i hverfall) nrk og  tv2 skal bli digitale  om noen  år.

Da blir  jeg  selv  nødt ril å skaffe  meg  en  dekoder  for  å få inn disse  knalen.

når  man følger  med  på bl.a, hotel cæsar ,scrødingers katt , forbrukerinspektørene, autofil ( på nrk) smtidig  har  tv2 noen programmer på samme  tid.

da blir  det  et  lite puslespill å få al med seg .

Det er foresten  ingen vits i å diskutere  når  de forskjelige  tvselakapen  skal sende de  forskjelige  programmen. Det  vil altid vere noen som ikke er  ening  med  meg.

5879915[/snapback]

Flere tunere vil du trenge (det trenger du jo allerede idag). Når (og jeg tror ikke det blir om et par år) dvb-t blir innført, så vil det nok komme en god del utstyr med riktig tuner, slik som det er nå med analoge tunere. Problemet vil derfor ikke bli aktuellt, det som vil kanskje kan bli en utfordring er å ha nok programkort.

Eneste problemet er om NTV satser på noe utrolig sært, slik at de store tv og video produsentene ikke velger å ha med en tuner som passer for det norske marked.

Lenke til kommentar

tro hvordan canal digital takler det hvis oss brukere forlanger å ha mulighten til å motat minst to kanaler samtidig. ( en til tven og en til videon) uten å ha flere abonemanger .

det er vitstnok noen hardiskoptakere som kan ta opp på flere kanaler samtidig.

hvorfor er det ikke noen som lager løsninger for pcen som lar oss få se canal digital direkte på pcen via tvkortet ( tilkoblet parabolen) ?

hvordan takler MCE canal digital ? CD like sære som Telenor.

Lenke til kommentar
tro hvordan canal digital takler det hvis oss brukere forlanger å ha mulighten til å motat minst  to kanaler samtidig. ( en til tven og  en til videon) uten å ha flere abonemanger .

det er vitstnok noen hardiskoptakere som kan ta opp på flere  kanaler  samtidig.

hvorfor er det ikke noen  som lager  løsninger for  pcen  som lar  oss få se  canal digital direkte  på pcen via tvkortet ( tilkoblet  parabolen) ?

hvordan takler MCE canal digital ? CD  like sære  som Telenor.

5885045[/snapback]

Nå føler jeg du har sprut om det samme en del ganger, men vi kan ta det igjen. MCE kan styre tuneren via ir øye. Ev. kan du kjøre på med dvb-s kort til pc'en, samt en conax cam.

CD takler det å ha muligheten for å motta to kanaler samtidig utmerket. Hvis du ser på siden dems, så tilbyr de pakker med hoder, ekstra diseq samt eget abb. for slikt bruk.

CD er Telenor ;) (eller i alle fall så har Telenor eier-interesser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...