norris99 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 driver å skal kjøpe ny pc, er det noen som har erfaring på hvilke webshopper som er linux vennlige ? med det mener jeg shopper som ikke tvinger på deg en windows lisens, som har litt kompetanse på linux dvs vet litt om hvorvidt forksjellig hardware funker under linux osv har bygd en del pcer selv før men føler ikke at jeg er helt oppdatert når det gjelder det siste, dvs pci express, amd 64x2 etc så tenkte å bruke en online pc bygger sak spurte i webshop forumet men ble anbefalt å spørre her Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 http://linuxbutikken.no/Default.php Hva er det egentlig du vil vite? Er vel ingen webshops som tvinger på deg windows-lisens? For å finne ut om ting funker med Linux kan du bruke google. Lenke til kommentar
norris99 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 så vidt jeg kan se kommer alle maskinene til linuxbutikken.no med windows (!!) pre-installert. nå sjekket ikke jeg alle da, bare en liten håndfull Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Selvfølgelig, det er jo produsenten som bestemmer det. Tror ikke det finnes noen som leverer ferdige desktop-PC-er med linux installert. Mener å huske at IBM hadde et slikt prosjekt, men hørte ikke stort om det. Lenke til kommentar
norris99 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 trenger ikke linux installert. trenger en tom pc uten os Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hei! Sjekk ut pc-bygger hos komplett og netshop. Der kan du velge bort Windows. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg kjøpte i deler hos komplett, var litt styr med å få allt til å passe hw-messig sammen (har aldri skrudd sammen en pc før), men det var ikke så veldig vanskelig. Skjekket med en venn som kunne. Tok ca. to timer fra jeg pakket opp delene til beistet kunne skrus på - dette var første gang jeg bygget en maskin overhodet. Delelista mi finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=549799 Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Du lærer veldig mye av å sette sammen pc'n selv, bare sørg for å sjekke med folk her at delene passer sammen før du kjøper dem, og at du har mulighet for å få hjelp av folk hvis du støter på problemer.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Ja pc-bygging er ikke vanskelig. Det tar noen timer (raskere til flinkere du blir). Som regel står det meste du trenger og vite i brukermanualen til hovedkortet. Lenke til kommentar
norris99 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 takk for svar. ja pc bygging er ikke vanskelig. det som jeg tror kan være vanskelig er å finne komponenter som er garantert å funke med linux, og ikek mist med hverandre Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 takk for svar. ja pc bygging er ikke vanskelig. det som jeg tror kan være vanskelig er å finne komponenter som er garantert å funke med linux, og ikek mist med hverandre 5868722[/snapback] Si hvor stort budsjettet ditt er, og bruksområdet ditt, så skal det la seg ordne. Lenke til kommentar
norris99 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 budsjettet mitt er ca 10-14000 max, amd64x2 tenkte jeg absolutt å ha, 2 gb ram. ja jeg vet at jeg kan få mye billigere pcer en det men det er alså busjettet, betyr ikke nødvendigvis at jeg må bruke alt bruksområde, vel, det er å drive med alt mulig rart her hjemme, inkl gaming Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Forslag (åpent for endring): CPU; AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 3150 kr (anbefales) Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs 1449 kr (anbefales) Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16 1390 kr Skjermkort: XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 520/1500Mh 2995 kr Strømforsyning: Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin 949 kr Kabinett: APLUS Case X Clio 2, Sidepanel med 250mm Vifte, (Uten Strømforsyning) 549 kr Harddisk: Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM 1150 kr DVD-brenner: NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 295 kr Totalt: 11927 kr Lenke til kommentar
norris99 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) ser ut som et knallbra forslag efikkan, takk for det. nå har jeg noe å arbeide utifra. vet du noe om hvor støysvak en slik løsning vil være? og viktigst, tror du dette vil funke med linux? eller er det mulig at hardwaren er for ny? jeg bruker trolig ubuntu dapper når jeg kjøper dette (dvs etter at skattepengene tilbake kommer i juni en gang ) og forresten hva er SLI og nforce ? (som sagt jeg er ikke helt oppdatert på nyere hardware) kan selvsagt google det.. Endret 4. april 2006 av norris99 Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg anbefaler at når det nærmer seg, tar du og legger ut et forslag her, og ber om feedback fra folk for å få vite om folk har erfaring med at delene funker i GNU/Linux eller ikke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Stort sett så kan du regne med at dersom det er intel, så funker det. Ganske lite som ikke funker nå for tiden uansett... Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 nForce er brikkesettet. Altså en brikke fra Nvida som holder kontroll på komponetene på hovedkortet, busser osv. SLI er noe Nivida har tatt ibruk de siste årene, en gammel teknologi fra Voodoo tror jeg, som gjør at man kan koble to, evnt fire, grafikkprosessorer sammen. Gir en pen ytelsesøkning der det er støttet, men koster mye, siden det kreves to grafikkort. ATI sin løsning heter Crossfire. Ellers er det oppsettet over her veldig bra. Eneste er vel at noen kanskje vil si at Mist 600W er en bedre PSU, jeg har en tidlgere verson av Hiper'n, og syns den er helt grei. Burde nok heller ikke by på altfor store problemer med den hardwaren i linux. Stort sett så kan du regne med at dersom det er intel, så funker det. Nå kommer ikke noe av dette fra intel, men dette er vanlig x86(-64) prosessor, og all hardware kommer fra kjente store merker. Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 om du ikke har bestemt deg for bygging kan du ta en titt på multicom.no. der jeg kjøpte min laptop. kravene mine gikk stor sett på lett og stille, men de har mye. min e556 fungerer topp i linux, eneste svake punkt er ATI-kortet. de selger uten win. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå