Gå til innhold

linux vennlig webshop ?

Anbefalte innlegg

driver å skal kjøpe ny pc, er det noen som har erfaring på hvilke webshopper som er linux vennlige ? med det mener jeg shopper som ikke tvinger på deg en windows lisens, som har litt kompetanse på linux dvs vet litt om hvorvidt forksjellig hardware funker under linux osv

har bygd en del pcer selv før men føler ikke at jeg er helt oppdatert når det gjelder det siste, dvs pci express, amd 64x2 etc så tenkte å bruke en online pc bygger sak

spurte i webshop forumet men ble anbefalt å spørre her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte i deler hos komplett, var litt styr med å få allt til å passe hw-messig sammen (har aldri skrudd sammen en pc før), men det var ikke så veldig vanskelig. Skjekket med en venn som kunne.

Tok ca. to timer fra jeg pakket opp delene til beistet kunne skrus på - dette var første gang jeg bygget en maskin overhodet.

Delelista mi finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=549799

Lenke til kommentar
takk for svar. ja pc bygging er ikke vanskelig. det som jeg tror kan være vanskelig er å finne komponenter som er garantert å funke med linux, og ikek mist med hverandre

5868722[/snapback]

Si hvor stort budsjettet ditt er, og bruksområdet ditt, så skal det la seg ordne.
Lenke til kommentar

budsjettet mitt er ca 10-14000 max, amd64x2 tenkte jeg absolutt å ha, 2 gb ram. ja jeg vet at jeg kan få mye billigere pcer en det men det er alså busjettet, betyr ikke nødvendigvis at jeg må bruke alt

bruksområde, vel, det er å drive med alt mulig rart her hjemme, inkl gaming

Lenke til kommentar

ser ut som et knallbra forslag efikkan, takk for det. nå har jeg noe å arbeide utifra. vet du noe om hvor støysvak en slik løsning vil være?

og viktigst, tror du dette vil funke med linux? eller er det mulig at hardwaren er for ny? jeg bruker trolig ubuntu dapper når jeg kjøper dette (dvs etter at skattepengene tilbake kommer i juni en gang ;))

og forresten hva er SLI og nforce ? (som sagt jeg er ikke helt oppdatert på nyere hardware) kan selvsagt google det..

Endret av norris99
Lenke til kommentar

nForce er brikkesettet. Altså en brikke fra Nvida som holder kontroll på komponetene på hovedkortet, busser osv. SLI er noe Nivida har tatt ibruk de siste årene, en gammel teknologi fra Voodoo tror jeg, som gjør at man kan koble to, evnt fire, grafikkprosessorer sammen. Gir en pen ytelsesøkning der det er støttet, men koster mye, siden det kreves to grafikkort. ATI sin løsning heter Crossfire.

Ellers er det oppsettet over her veldig bra. Eneste er vel at noen kanskje vil si at Mist 600W er en bedre PSU, jeg har en tidlgere verson av Hiper'n, og syns den er helt grei. Burde nok heller ikke by på altfor store problemer med den hardwaren i linux.

Stort sett så kan du regne med at dersom det er intel, så funker det.

Nå kommer ikke noe av dette fra intel, men dette er vanlig x86(-64) prosessor, og all hardware kommer fra kjente store merker.

Lenke til kommentar

om du ikke har bestemt deg for bygging kan du ta en titt på multicom.no. der jeg kjøpte min laptop. kravene mine gikk stor sett på lett og stille, men de har mye. min e556 fungerer topp i linux, eneste svake punkt er ATI-kortet. de selger uten win.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...