Gå til innhold

Nødvendig å teste nytt Canon EF 24-105mm f/4,0L?

Anbefalte innlegg

Har i dag endelig mottatt mitt nye Canon EF 24-105mm f/4,0L IS USM etter lang tids sikling og skal, skal ikke. Dette er min første ordentlige investering i et kvalitetsobjektiv til mitt EOS 350D. Fra før har jeg "bare" kitlinsa og et 70 - 300 Tamron objektiv. I den forbindelse lurer jeg på om det er nødvendig for meg å utføre noen spesielle tester for å kontrollere at objektivet fungerer som det skal før angrefristen utløper?

Hvis så er tilfelle, hvordan vil jeg på en helst så enkel måte som mulig kunne teste at mitt objektiv fungerer optimalt?

Setter stor pris på gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding så langt! Er selvfølgelig åpen for flere meninger rundt temaet samt evt flere tester. Skal ta en titt på nevnte test nå.

EDIT: Ser at nevnte test omhandler "vanlig" speilrefleks, regner med at det ikke har noe å si (?)

Endret av FaMe
Lenke til kommentar
Å hei!

Om du ser feil på bildene dine er det noe galt, hvis ikke må du slutte å tenke på utstyret å heller ta bilder!

5869244[/snapback]

Så sant som det er sagt ...

Kos deg. Denne er drit bra! Har samme selv (selvfølgelig) og den tar topp bilder, så lenge deg ikke er jeg som roter det til da ...

Lenke til kommentar
Å hei!

Om du ser feil på bildene dine er det noe galt, hvis ikke må du slutte å tenke på utstyret å heller ta bilder!

5869244[/snapback]

Nei. Det er ingenting i veien med å sikre seg at nytt utstyr fungerer som det skal. Eller teste utstyr som du lurer på å kjøpe. Og det er definitivt forskjeller på eksemplarer.

Ta testbilder på stativ av et eller annet motiv med litt detaljer i fokusplanet. Jeg har det som et krav at objektivet skal fungere høvelig selv vidåpent, så jeg hadde tatt bilder på f/4 og f/5.6 og f/8 for sammenligning. Ta gjerne de samme bildene med et annet objektiv du eier for referanse. Gå gjennom prosedyren både på den vide enden og teleenden.

"Tamron-eksempelet" mitt, der mitt første Tamron 28-75mm f/2.8 var ubrukelig på teleenden:

calcutta_tamron28-75at75.jpg

75mm, 2.8, 1/500s om jeg ikke tar helt feil. 100% crop.

Denne ble sendt tilbake, og jeg kjøpte et eksemplar lokalt etter å ha tatt prøvebilder med det på butikken og sjekket resultatene hjemme.

calcutta_ny_tamron28-75at75.jpg

Et litt annet utsnitt, men resultatene var konsekvente. 100% crop, samme eksponering.

På samme måte vurderte jeg å oppgradere min aldrende Sigma 70-210mm f/2.8 til en av to brukte Nikon AFS 80-200mm f/2.8 som de har (hadde?) på Ur og Foto i Bergen (fotovideo), men etter tester viste det seg at begge eksemplarene var mindre skarp enn Sigmaen, og det andre hadde i tillegg veldige problemer med kontrasten. Disse var riktignok herjet med av BA, men jeg hadde insistert på å få teste objektivet før kjøp uansett.

Men når du er fornøyd med testresultatet er det bare å pakke vekk testoppsettet og gå ut og fotografere.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
I den forbindelse lurer jeg på om det er nødvendig for meg å utføre noen spesielle tester for å kontrollere at objektivet fungerer som det skal før angrefristen utløper?

Hvis så er tilfelle, hvordan vil jeg på en helst så enkel måte som mulig kunne teste at mitt objektiv fungerer optimalt?

Sjekk objektivet slik som beskrevet i linken fra ragamuffin.

Sjekk mitt første eksemplar her: Fokustest

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Har alt klart til å kjøre testen som Ragamuffin viste til. Har blitt satt litt tilbake av influensa, men satser på å få kjørt testen i løpet av dagen eller morgendagen.

Pingla's testresultater ble en god motivasjon for å gjennomføre testen.

Ellers reagerer jeg på at noen synes det er helt undøvendig å utføre slik tester. Dette er tross alt et objektiv til over 9k. Å avdekke feil på objektivet innenfor angrefristens utløp vil kunne spare meg (og andre) for mye ekstra bryderi.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri testet 350D, men har lest at det huset har større fokusproblemer enn 20D. Har lest opp og ned om fokusproblemer fra 350D-eiere, men jeg har selv aldri opplevd dem med min 20D. Har testet noen L-zoomer, samt et par EF-S, og min egen Sigma + 50mm. Har ikke registrert noen fokusproblemer. Er det noen som vet noe om det er et spesifikt 350D-problem, eller om jeg har vært heldig med min 20D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...