Holters Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hei og hopp dere! I det siste har jeg opplevd masse internettproblemer og to feilmeldinger ser ut til å dukke opp om og om igjen. 1) IP-konflikt med en annen enhet på nettverket 2) At routeren skal sjekkes om den er koblet i henhold til skjema (den er riktig koblet). Hva kan jeg gjøre for å finne hva som er årsaken til dette problemet? Hvordan sporer jeg en IP-konflikt på nettverket? Internett ser ut til å fungerer smertefritt når det først fungerer, men så sier det pang og alt forsvinner momentant. Det kan gå noen sekunder og nettet er oppe igjen. Andre ganger kan det ta minutter og noen ganger låser det seg helt. Da må strømmen tas på routeren/switchen. Jeg bor i et bofelleskap og det er i alt 12-16 maskiner koblet opp mot en switch som er koblet mot en router fra nexgentel. Hvor bør jeg begynne med feilsøking og hva mer av informasjon trenger dere? Det rare er at nettlinjen har blitt oppgradert og er vesentlig raskere enn hva den var før jul, men da hadde vi ingen slike problemer. I tillegg har routeren blitt byttet ut to ganger. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 IP-konflikt kan bety at to eller flere maskiner bruker samme IP-adresse. Bør settes opp til at alle mottar IP-adresse automatisk fra router. Lenke til kommentar
Gatekeeper Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Ville bare gjøre deg obs på at du har postet i feil kategori først...her er en egen kategori for Netterverk. 1. Med så mange maskiner og kun ett subnet, er det viktig at ALLE eller INGEN pc`er får tildelt ip fra router via DHCP! Det jeg mener er at, om en pc får IP addresse tildelt fra router må alle andre få det fra DHCP også, og ikke ha fast IP addresse. 2. Dersom noen har satt fast IP addresse på sin pc, (LAN IP-addresse) bør alle ha fast IP addresse. I ditt tilfelle vil jeg påstå at noen har fast IP addresse og noen har det ikke, og får utdelt fra DHCP i routeren, noe som fører til addresse konflikter, da routeren ikke klarer å holde kontroll på hvilke addresser som er i bruk og ikke. Gå i start---->kjør----> skriv inn "cmd" og trykk enter.....du kommer nå til ledetekst.... skriv så inn: " ipconfig /all " .....du får opp noe sånt... : EKSEMPEL 1: Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-0a-74-C4-0E-66 DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Nei <------ ER DHCP AV ELLER PÅ ? I dette tilfellet er den av IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2 <--------- Fast IP addresse Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1 <------ IP addresse til router. DNS-servere. . . . . . . . . . . : 213.186.213.1 EKSEMPEL 2: Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling 2: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Realtek Wireless 11g LAN (Mini-)P CI NIC Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-0E-F1-14-47-67 DHCP aktivert. . . . . . . . . . : JA <----------- DHCP er PÅ ! IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.1.9 <----------- Automatisk tildelt IP addresse. Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1 <-------- IP Addresse til Router DNS-servere. . . . . . . . . . . : 213.186.213.1 <---------DNS ADDRESSER. 213.186.213.2 Det du må gjøre er å høre med "ALLE" som er tilkoblet routeren, om man skal ha fast eller automatisk addresse til sin pc. Det ordner man for eksempel slik: 1. Gå i start menyen og velg kontroll panel. 2. Dobbelklikk på Nettverkstilkoblinger for og åpne den. 3. Høyre klikk med musen på din aktive tilkobling.....heter som regel: Lokal tilkobling eller Trådløs tilkobling om du har det...mulig der står "Lokal tilkobling 2" (tilkoblet med brannmur) 4. Bla ned med scroll i midten av vinduet, velg " Internett-Protokoll " (TCP/IP) , og klikk på egenskaper. Hake av i ruten for " Motta IP addresse Automatisk" og du vil få tildelt IP fra DHCP i routeren. Merk: Alle Må gjøre dette. Om man må legge inn manuelle addresser, så må man vite gateway og DNS addresser også. Se Eksempel 1. Du kan ikke bruke addressene som er oppgitt her....det er kun addressene for din bredbånds leverandør som teller. Du må bruke verdiene som du selv får oppgitt når du skriver ipconfig /all i ledetekst. Eksempel på ip addresser: Om gateway / IP til routeren er: 192.168.1.1 så skal hver enkelt pc ha stigende addresser: PC1: 192.168.1.2 PC2: 192.168.1.3 PC3: 192.168.1.4 osv osv.....legg merke til at det er det siste tallet i rekken som øker for hver pc / klient. Er addressen til routeren eller modemet på et annet subnet eks: 192.168.2.1....blir det slik: PC1: 192.168.2.2 PC3: 192.168.2.3 PC4: 192.168.2.4 PC5: 192.168.2.5 osv...osv.... Håper dette var til nytte. MVH: GateKeeper Endret 4. april 2006 av Gatekeeper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå