Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 La oss nå ikke krangle om det. Vi har vel allerede svart på det trådstarter lurte på. Men må si at jeg holder med fasekjøleren Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det Dvergiske Kaffebord, jeg har vært med på et uhell med fasekjøler. Synes det er 100x mindre skummelt med vannlekkasje da. Dog, tviler på at sånt skjer med en fasekjøler som ikke er hjemmelaget, hehe. Skummelt var det uansett. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Her er forrsten en fin video med flytende nitrogen i bruk: http://www.cyd.liu.se/users/~robki498/ln2.rar Her er noe bilder: Bare si i fra hvis dere føler at bildene ikke har noen plass her. Men jeg syntes iallfall at slike bilder kan sees gang på gang. Endret 4. april 2006 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 De fleste moderne fasekjølere går på 230V ac. Klarer du -40 på load med peltier da? (evap temp). 5867378[/snapback] Hehe, du kan jo ikke få noe evap-temp med et peltierelement. Men begge deler vil nok klare fra 0 til -15 on-die avhengig av prosessoren etc. Og fasekjølerene har vel bare innebygd PSU, sender vel ikke 230V rett inn i kompressoren? På kjernen ja. 5867418[/snapback] Syns ikke dere skal være bastante når dere ikke har alle fakta.... En kompressor i en fasekjøler bruker 230V. Du kan koble kompressoren rett i stikkontakten. En fasekjøler har mye høyere virkningsgrad enn et system med peltierelement vil ha. Sikkert 2-4 ganger. Så hvis du skal tenke på strømprisen så blir et løsning med peltierelement bli veldig mye dyrere. Dessuten skulle jeg likt å se det peltierelementet som klarer å komme ned mot -40-50C. En god waterchiller er vel den beste løsningen hvis du skal vannkjøle maskinen. Da slipper du alle radiatorene og den ekstra PSUen, og så kan du kjøle både GPU og CPU. Når det kommer til støynivå så er det vel ingen hemmelighet at en fasekjøler kan bråke litt. En waterchiller bråker kanskje litt mindre. Støynivået er vel langt ifra så avskremmende som en skulle tro. Men det blir uansett støy hva du enn bruker. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Dessuten skulle jeg likt å se det peltierelementet som klarer å komme ned mot -40-50C. En god waterchiller er vel den beste løsningen hvis du skal vannkjøle maskinen. 5870596[/snapback] Da kan du jo vise meg en stadard ettstegs fasekjøler som klarer -50 on-die. Går fint an å ha et viteløst vannkjølingssystem, og en pumpe trenger ikke bråke all verden. Og det om det var en egen, innebygget PSU i kompressoren var et spørsmål fra min side, den gangen jeg holdt på med slikt brukte jeg eksterne PSU-er til kompressoren, hva annet som finnes vet jeg ikke stort om. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Ser ingen strømforsyning inne i min kjøler vertfall. Men dette burde Overklokk vite, om han stikker innom tråden vertfall, som har bygd den. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Da kan du jo vise meg en stadard ettstegs fasekjøler som klarer -50 on-die. 5871001[/snapback] http://www.overklokk.no/singel.html ”Overklokk” CPU /GPU kjøler i enkel stålkasse med Dimas evap. Denne uniten har en 10ccm kompressor og kjøler ned til ca -50c uten load. Dette er også den billigste enheten. Mangahead kan kanskje si noe om den dyrere enheten da han etter hva jeg husker eier en slik. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Det er evap-temp. On-die blir noe helt annet.. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Men fasekjølingen er uansett kaldere enn peltier on-die. Hvis man kjører uten IHS så burde jo evap-temp og on-die temperatur være ganske lik (?) PS. Om dette skal diskuteres videre så tror jeg det er bedre å lage en egen tråd, slik at vi ikke sklir helt utenfor tema. Trådstarter lurte tross alt på nitrogenkjøling. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Jeg har ikke forsket nok til å uttale meg om hvor stor forskjellen er, men den kan fort komme opp i 10-15-20 grader avhengig av cpu (load). Og denne forskjellen blir større jo kaldere evap er, tror jeg. Du må gjerne opprette en tråd om dette, så kanskje overklokk el. noen andre med mer kunnskap stikker innom og forklarer Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Ok, jeg har betalt litt under 1000 kr for et peltier system, inkludert vannblokk, pumpe, PSU, radiator, vanntank og elementet. Med dette har jeg on-die temp på rundt 0 grader, ca. -7 idle og +5 load. Med en vanlig singlestager får du vel rundt -25 load ofte. Så fase banker peltier, men koster jo mye mer. Og, det er stor forskjell på evap temp og tempen på selve CPUen (on-die temp). Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Kaffebord, de bildene dine ser ut som et skummelt eksperiment utført av en gal professor, slik som man så på barne-TV. Men jeg savner glasskolber hvor det ryker ifra med forskjellige farger Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Ok, jeg har betalt litt under 1000 kr for et peltier system, inkludert vannblokk, pumpe, PSU, radiator, vanntank og elementet. Med dette har jeg on-die temp på rundt 0 grader, ca. -7 idle og +5 load. Med en vanlig singlestager får du vel rundt -25 load ofte. Så fase banker peltier, men koster jo mye mer. Og, det er stor forskjell på evap temp og tempen på selve CPUen (on-die temp). 5891931[/snapback] Har vel betalt noe det samme selv for vannkjølinga mi, jeg har nå 3 gpu-blokker (den ene med 80W tec), 2, cpu-blokker og en chipset-blokk, 2 radiatorer, 2 vannpumper og en del m. slange.. (2 av blokkene er kjøpt, resten er hjemmelaget) Mens fasekjøleren kostet ca. 4 ganger så mye.. Idle med fase så hadde jeg -30 på venice, har ikke sjekket etter at jeg satte inn X2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå