Gå til innhold

Rengjøre objektiv med eddik?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk idag ett tips om å fjerne fettflekker med eddik... må innrømme at dette er helt nytt for meg og lurer derfor på om dette er ett godt eller dårlig tips?

 

Har lest litt at eddik blant annet brukes til rengjøring av briller, men ikke hvis du har plastglass.

Endret av kak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i hvertfall ikke brukt microfiberklut da microfiberkluter lager microskopiske riper i glassoverflater. Det beste er å kjøpe linsepapir fåes kjøpt i de fleste fotobutikker, man må ha spesial papir da selv vanlig kjøkkenpapir kan ripe opp linsa. Linsepapir alene er vanligvis mer en nok til å pusse vekk alle flekker som kommer på linsen, og hvis det er noe som sitter veldig godt fast går det an å veldig forsiktig puste på linseelementet før man pusser. Alt som heter kjemikalier og microfiber skal i hverfall holdes langt unna mine linser.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke skal bruke edikk paa plast-briller burde det vel ikke brukes paa ytterste linse paa objektiv heller. Jeg vet ikke med andre objektiv, men paa mitt sigma 24mm er multicoatingen noe som minner stygt om plast. Ikke glass i alle fall :)

5867280[/snapback]

Multicoating har ingenting med materialet i linsen p gjøre, men derimot belegget på linsen. Multicoating betyr at det er flere lag med belegg på linsen. Gal nruk av rensemiddel skader selvsagt belegget.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt kritisk til bruk av eddik. Selv om det er naturlig, vild det skade belegget fordi det har oppløsende egenskaper, og da tenker jeg ikke bare på fett. Husk at all veske kan trenge inn rundt linsa, og på sikt skade objektivet. Det gjelder også bruk av profesjonell eller forbruker "lenscleaner".

Microfiber er misforstått. Rensen foregår av at et meget fint materiale løfter støv og skitt vekk fra overflaten ved hjelp stoffets tiltrekkende egenskaper. Holder en microfiber-kluten fri for støv (vaskbar) er den for tiden det beste alternativet.

Et alltid rent alternativ er myk bomull (medisinsk) original ren bomull som en river av fra posen etter behov

Profesjonelle (paper-clean) må ofte brukes i forbindelse med "lenscleaner" og er derfor et dårlig alternativ.

For å komme til en konklusjon så vil jeg foretrekke:

Ren trykkluft, deretter microfiber hvis fett, eller hvis ikke ren myk medisinsk bomull.

Det går også an å bruke utvannet lunken zalo på microfiberen i vanskelige tilfeller, men helst ikke rundt kanten av objektivet. Men ta aldri på linsa, så blir det aldri behov for seriøs vask. All coating blir uskadet,med både mild utvannet zalo og microfiber noe som ikke alltid er tilfellet med "lenscleaner" og lenspaper kombinasjonen.

Anbefaler altså trykkluft og myk medisinsk bomull i pose.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Jeg fikk idag ett tips om å fjerne fettflekker med eddik... må innrømme at dette er helt nytt for meg og lurer derfor på om dette er ett godt eller dårlig tips?

 

Det lyder ikke som noe godt råd. Til å fjerne fett bruker du alkaliske løsnings-/rengjøringsmidler, ikke syreholdige. Alkohol (rødsprit, propanol, etanol, metanol) er heller ikke å anbefale da de er sterke løsningsmidler som teoretisk kan skade limet som brukes mellom linser i et objektiv eller mellom linsene og tubusen. Det siste avhenger av kvaliteten på dette limet, men det er ingen grunn til å løpe den risikoen det er å gå løs på dyr optikk med løsningsmidler. Jeg vil si et vanlig oppvaskmiddel fortynnet i vann er best hvis du ikke bruker spesielle linserengjøringsvæsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...