DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Hvis det kan hjelpe så er spesifikasjonene på PSU'en: +3.3V =35A +5V = 40A +12V1 = 16A +12V2 = 18A -12V = 0.8A (hva har denne å si?) -5V = 0.5A +5VSB = 2.0A Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Det var lite på 12 V (til 550 W å være), men skulle likevel være nok i massevis hvis den leverer varene. Endret 4. april 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 At maskiner ikke starter fra kald oppstart er kjent symptom .Alle disker skal spinnes opp kondensatorer på hovekort lades opp osv. Mange merker dette at de må kanskje restarte trykke on knappen 10 ganger før det poster . Easyrider ! Systemer suger mye mere under oppstart fra kald maskin enn en restart . 5866816[/snapback] Er det muligens derfor maskinen klarer å boote med kun de mest nødvendige komponentene? (cpu, ram, skjermkort, en hdd) Fordi den har nok watt og ampere til disse, og å varme opp delene. Slik at hver gang man setter i nye deler, trenger den ikke dra like mye strøm for å få igang de delene som er "varme"? Og på den måten klarer man til slutt å restarte med alt? Men når man skrur av, og deretter på så klarer den det ikke? 5866891[/snapback] Etter en god stund lader kondensatorer seg ut (hovedkort og i psu) , og ja da blir det tyngre å dra igang igjen . Tomme kondiser trekker en god del . Problemet med dual +12v rail PSUer er at du blir sittende med "ubrukt" kapasitet for den railen som går til P4 pluggen (CPU) . Og ATX 2.0 designet er kun tillatt 20A pr. rail , for å omgå dette har man nå begynt fra enkelte produsenter med 3x +12v rails . Jeg ville anbefalt en Tagan 2force 580w . Denne har switchable single +12v rail eller dual med enten 20A + 20A eller som single rail 32A på +12v . Den er atx.2.01 og samt også bakoverkompatibel til EPS/BTX/ATX1.3 . http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310012 Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Okay, så denne vil være god nok for min del? Også hvis jeg slenger flere disker, bedre grafikk, SLI, osv på? Eller vil jeg da måtte kjøpe ny? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Og ATX 2.0 designet er kun tillatt 20A pr. rail , for å omgå dette har man nå begynt fra enkelte produsenter med 3x +12v rails . Maks 20 A per rail er tull, og dette går Intel nå også bort fra. Noen produsenter (bl.a. Seasonic) bruker også egentlig bare en rail, slik at en kan dra maks 12 V uansett konfigurasjon. Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Okay, skjønner ikke alt det dere skriver om nå, men litt... Men har dere noen konkrete PSU'er dere mener jeg burde gå for? Som gjerne skal holde et par år... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Og ATX 2.0 designet er kun tillatt 20A pr. rail , for å omgå dette har man nå begynt fra enkelte produsenter med 3x +12v rails . Maks 20 A per rail er tull, og dette går Intel nå også bort fra. Noen produsenter (bl.a. Seasonic) bruker også egentlig bare en rail, slik at en kan dra maks 12 V uansett konfigurasjon. 5867040[/snapback] Problemet er at den ene railen går explisitt til CPU . Og ved en cpu som kanskje bruker max 12A , tom ved overklokket og høynet vcore , sitter man med ubrukt effekt grunnet reguleringen. Se f.eks Tagan : isolert er det 20A pr, rail , men kombinert er det 32A (ikke40A) Enermax liberty , isolert pr. rail 22A , men kombinert 36A (ikke 44A) Epsilon , isolert 4 x 15A pr rail , uavhengige Seasonic s12 600 , finner jeg ikke data på kombinert . Snakket om dual rail , har lenge vært dual +12v rails men med ingen over 20A på hver. Singe rail +12v har jo lenge vært langt over , opptil 36A. At designguiden til formfactors er under revisjon er jo bra (det er den jo hele tiden), dual rail styret har skapt mye kluss med fordelingen +12v CPU , +12v resten . Særlig nå da 90nm og 65nm med lavere effekt forbruk er gjeldende . Seasonic s12 600w +12v1 18A , +12v2 18A . Fortron Epsilon 700w +12v1 15A , +12v2 15A , +12v3 15A , +12v4 15A Denne burde kanskje også være en god kandidat for trådstarter. Enermax liberty 620w : +12v1 22A , +12v2 22A (her har de strekt seg gitt ) (iflg enermax : Build for High-End gaming system, or heavy-duty server/workstation. Plenty power to support up to 18 HDDs for file server platform) God kandidat dette også . Disse vil nok holde en god stund Linker : FSP Epsilon http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315686 Liberty https://prisguiden.no/product.php?product_id=41152 Endret 4. april 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Dersom dere skulle velge, hvilken ville dere ha valgt av disse to da? Jeg ser at de er veldig kraftige begge to, men allikevel litt usikker... Endret 4. april 2006 av DuffyKey Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Gjort en kalkulering med eget verktøy . Satt inn Athlon FX clawhammer for å få det likest mulig P4 prescott. Endret 4. april 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Gjort en kalkulering med eget verktøy .Satt inn Athlon FX clawhammer for å få det likest mulig P4 prescott. 5867482[/snapback] Slik jeg leser det vil det fungere akkurat med to 12V rails med 22Ampere på hver? Eller, den ene vil nesten ikke bli brukt, mens den andre vil bli kjørt hardt. Den Enermax'en hadde vel to rails på 22Amps, eller 36 samlet. Betyr det da at den vil overføre slik at man har 36 totalt, eller vil den kjøre 22 på hver og ikke "blande"? Fortron'en med 4 rails vil vel fordele den ene til prosessoren og de tre andre til andre komponenter? Eller tar jeg helt feil her? Tusen takk for mye bra informasjon om temaet. Er 99% sikker på at det er PSU'en, har forsøkt å boote med alt mange ganger uten hell. Men med en gang jeg prøvde med kun det mest nødvendige har den bootet 5 ganger uten noen problemer... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Problemet er at den ene railen går explisitt til CPU .Og ved en cpu som kanskje bruker max 12A , tom ved overklokket og høynet vcore , sitter man med ubrukt effekt grunnet reguleringen. Dette skal ikke være tilfelle ved Seasonic sine PSUer. Se f.eksTagan : isolert er det 20A pr, rail , men kombinert er det 32A (ikke40A) Enermax liberty , isolert pr. rail 22A , men kombinert 36A (ikke 44A) Epsilon , isolert 4 x 15A pr rail , uavhengige Seasonic s12 600 , finner jeg ikke data på kombinert . S12 12V rails. 430: 14 A, 15 A, kombinert 348 W (29 A) Denne har jeg selv, tallene står på den. 500: 17 A, 16 A, kombinert 396 W (33 A) 600: 18 A, 18 A, kombinert 432 W (36 A) Fant ikke noe offisielt dokument, men rimelig sikker på disse stemmer. Endret 4. april 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Var en feil i forrige , Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Det er normal drift watt på harddiskene . Men du ligger under 70% belastning med alt på full pupp (høyre kolonne) , så det skal være nok reserve til det økte kaldstart/spinup forbruket . Hvis du ser under PSU load target med en instilling på ikke belaste PSU over 80% får du at du vil trenge fortrinnsvis en PSU som minumum kan levere kontinuerlig +3.3v 25A +5v 23A +12v kombinert 29A Epsilon vil jeg ha valgt , den har 4 x uavhengige +12v . Endret 4. april 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Det er normal drift watt på harddiskene .Men du ligger under 70% belastning med alt på full pupp (høyre kolonne) , så det skal være nok reserve til det økte kaldstart/spinup forbruket . Hvis du ser under PSU load target med en instilling på ikke belaste PSU over 80% får du at du vil trenge fortrinnsvis en PSU som minumum kan levere kontinuerlig +3.3v 25A +5v 23A +12v kombinert 29A Epsilon vil jeg ha valgt , den har 4 x uavhengige +12v . 5867833[/snapback] Det er det jeg har tenkt på også, den er også billigere enn Enermax'en... Ikke det at det har noe å si med 300kr, men greit allikevel. Regner med at jeg da vil ha nok kraft til å kjøpe en disk eller to til og et bedre grafikk-kort osv etterhvert... Da slipper jeg å tenke på PSU på en stund ihvertfall... Takk for alle svar! Det har virkelig vært informativt, i forhold til hva jeg skjønte for 5 timer siden kan jeg nesten kalles ekspert nå... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Slik jeg leser det vil det fungere akkurat med to 12V rails med 22Ampere på hver? Eller, den ene vil nesten ikke bli brukt, mens den andre vil bli kjørt hardt. Den Enermax'en hadde vel to rails på 22Amps, eller 36 samlet. Betyr det da at den vil overføre slik at man har 36 totalt, eller vil den kjøre 22 på hver og ikke "blande"? Ikke godt å si. Du må nesten spørre Enermax selv. Mange av dagens PSUer som oppgir 2 linjer har faktisk bare 1, fordi mange har fått det for seg at 2 er bedre. Og de som har en begrensing på hver av linjene, bruker i bunn og grunn samme forsyning og regulering. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Epsilon vil jeg ha valgt , den har 4 x uavhengige +12v . 5867833[/snapback] Det høres ut som et markedsføringstriks. De er sikkert ikke 100% uavhengige, og om de var det, ville det være lett å komme i skade for å overbelaste en av dem med mer enn 15 A. Endret 4. april 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Forresten, hvorfor har du så mange vifter? Du innbiller deg vel ikke at du faktisk trenger alle sammen? Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Forresten, hvorfor har du så mange vifter? Du innbiller deg vel ikke at du faktisk trenger alle sammen? 5868879[/snapback] Nei, vet at det er nok ikke behov for alle sammen... Men er nede i 40grader på CPU med standard kjøler. Istedet for 70 som jeg hadde før. Har nok litt å si at jeg brukte AS5 siste gangen også. Kan ikke høre viftene da, så om de hjelper litt så er det greit... Syns det er greit med de to bak som blåser ned på prosessor/HK. Og de tre som blåser på HDD'ene. Også har jeg to bak som suger ut... Men er fullt klar over at det ikke er behov for alle sammen... Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg er sikker på at du kunne fjerne en eller to vifter uten at det har noe som helst negativ effekt på temperaturer, men hvis du ikke hører de så... Normalt sett er en 12 cm bak, pluss evt. vifter som kjøler diskene mer enn nok. Lenke til kommentar
DuffyKey Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Jeg er sikker på at du kunne fjerne en eller to vifter uten at det har noe som helst negativ effekt på temperaturer, men hvis du ikke hører de så... Normalt sett er en 12 cm bak, pluss evt. vifter som kjøler diskene mer enn nok. 5869067[/snapback] Ja, men nå har jeg dem... Så da er det greit... Jeg hører ikke noe annet enn summinga fra den syke vifta på boxed-kjøleren til CPU'en... Og litt hvining fra NB-kjøleren... Men får ny NB-kjøler. Og skal sette på Tuniq Tower på CPU'en når jeg får den nye prosessoren... For min del vil det bli veldig stille, andre vil kanskje synes at det bråker... Men er vant til støy fra maskinen, så for min del fungerer det fint... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå