axis Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg skal stille inn min 12" pionner sub. skal frekvensen vere lav eller høy? skal loudness vere av eller på? jeg vil at subben skal vere litt rask. skal jeg bruke instillingene på cd spillernen eller forsterkeren? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 På forsterkeren kan du godt stille til mellom 50 og 60hz. Ikke ha på noe loudness eller bass-boost av noe slag. Hva slags spiller og forsterker har du? Mvh Tony Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Subwooferen skal spele dei låge frekvensane. Meiner å hugse at 60-80Hz og nedover var vanlig at subben tok seg av. Det er muligens avhengig av resten av anlegget ditt. Kva Loudness gjer reint teknisk veit eg ikkje, men eg liker ikkje å bruke det, ødelegger lyden og blir for mykje dunk dunk. Kva meiner du med at du vil den skal være rask? Kva spelar og forsterkar har du? Mulig det er nok å stille inn forsterkaren til den riktige frekvensen og slå på eit høypassfilter i spelaren som sender 80Hz og nedover til subutgangen og alt over til fronthøgtalarar. Endret 4. april 2006 av zeph Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hvor du stiller subben til å ta kommer ann på de andre høytalerne dine. Har du to svære 12" elementer i høytalerne dine kan du skru subben til å ta bare de dypeste tonene. Forøvrig, flytt subben rundt i rommet og lytt etter hvor den spiller best. Min gir best punch og lyd når den står 10 cm fra en vegg i et hjørne. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Subwooferen skal spele dei låge frekvensane. Meiner å hugse at 60-80Hz og nedover var vanlig at subben tok seg av. Det er muligens avhengig av resten av anlegget ditt. Kva Loudness gjer reint teknisk veit eg ikkje, men eg liker ikkje å bruke det, ødelegger lyden og blir for mykje dunk dunk. Kva meiner du med at du vil den skal være rask? Kva spelar og forsterkar har du? Mulig det er nok å stille inn forsterkaren til den riktige frekvensen og slå på eit høypassfilter i spelaren som sender 80Hz og nedover til subutgangen og alt over til fronthøgtalarar. 5865424[/snapback] Kommenterer deg litt om det er ok Et høyPASSfilter sender videre frekvenser OVER delefrekvensen. Om du deler på 80Hz sender den da fra 80Hz og oppover (litt grovt forklart, men la gå...). I dette tilfellet her skal det være LPF, altså lavpassfilter. Ikke del den noe spes høyere en 80Hz, blir lett det man kaller raggar-bas i sverige Loudness forterker endel av frekvensene i bassområdet og gjør bassen veldig boomete. Fjortismagnet er det noen som kaller det, jeg kaller det bare bråk Wildbill: Dette skal inn i en bil Mvh Tony Endret 4. april 2006 av Typhon Lenke til kommentar
axis Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) jeg har denne spilleren og forsterkeren pioneer og http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1100 nå har jeg problemer med litt for sein bass å.. Endret 4. april 2006 av axis Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hvor bor du hen, Axis? Jeg holder til i Drammen så om det ikke er for langt for deg å kjøre kunne du tatt en tur Mvh Tony Lenke til kommentar
axis Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 ja hadde vert en ide..men bor i bergen så...et godt stykke Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 ja hadde vert en ide..men bor i bergen så...et godt stykke 5865541[/snapback] Pyttsann... hva er vel 6-7 timer hver vei? Hehe... Hva står LPF filteret på i spilleren? er vel 50, 80 og 125 som er valgene på Pioneer mener jeg å huske. Sett den på 50. Mvh Tony Lenke til kommentar
axis Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 ja hadde vert en ide..men bor i bergen så...et godt stykke 5865541[/snapback] Pyttsann... hva er vel 6-7 timer hver vei? Hehe... Hva står LPF filteret på i spilleren? er vel 50, 80 og 125 som er valgene på Pioneer mener jeg å huske. Sett den på 50. Mvh Tony 5865553[/snapback] min står på 125 ...skal prøve med 50 Lenke til kommentar
axis Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 men en kondensator, ville det hjelpt? eller er det te noe annet? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Prøv med 50 ja... er nok derfor den henger litt etter (egen erfaring med et nesten likt oppsett). Tror nok ikke en kondensator er noe å tenke på riktig enda Mvh Tony Lenke til kommentar
Defus Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Loudness forterker endel av frekvensene i bassområdet og gjør bassen veldig boomete. Fjortismagnet er det noen som kaller det, jeg kaller det bare bråk Mvh Tony 5865439[/snapback] helt enig Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Loudness forsterker bassen ved ca 100Hz og diskanten ved ca 10KHz, med 12dB. Deler du ved 50Hz vil mellomtonene dine jobbe med mer bass og forsterkeren vil fortere begynne å forvrenge. Del på 80Hz og la suben ta seg av bassen. Etter mine erfaringer fungerer det bedre. Om du synes bassen henger litt kan du prøve å bytte om på pluss og minus på suben. Endret 5. april 2006 av Trainman Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Kommenterer deg litt om det er ok Selvfølgelig skal du få kommentere, eg har ikkje spesielt god peiling på stereoanlegg, men prøver når eg kan. Skulle då berre mangle at dei som kan dette korrigerer meg. Et høyPASSfilter sender videre frekvenser OVER delefrekvensen. Om du deler på 80Hz sender den da fra 80Hz og oppover (litt grovt forklart, men la gå...). I dette tilfellet her skal det være LPF, altså lavpassfilter. Ikke del den noe spes høyere en 80Hz, blir lett det man kaller raggar-bas i sverige Riktig, eg meinte LPF. Eg har eit LPF og eit HPF, begge på 80Hz der HPF sender 80+ til komponentsettet og 80- til subwooferen. Eg ordla meg litt feil, men meininga var å splitte ved 80 som eg forklarte over. Om du synes bassen henger litt kan du prøve å bytte om på pluss og minus på suben. På spelaren min kan eg setje subwooferen i revers, blir det det samme som å skifte polaritet? Endret 5. april 2006 av zeph Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Revers blir det samme. Du snur fasen 180 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå