Arctic Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Tror jeg kom på noe som kan brukes som radiatortest. Hvis man for tak i en litt eldre hybelkokeplate (loppemarkded) så kobler man opp radiator som skal testes, pumpe og slanger. På kokeplaten setter man en kjele med oppmålt mengde vann, og skrur på platen. Det laveste er vel 125-150 watt, noe som skulle tilsvare load pluss litt til i et vannkjølingssytem. Siden ikke eldre kokeplater ikke har termostat, så blir det en helt jevn varmetilgang. Så kjøre man vifter på forskjellige hastigheter og noterer vann temp. Slik kan man enkelt teste flere radiatorer og fort finne den beste. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Umiddelbart vil jeg tro at dette kanskje kan virke? Hvor nøyaktig en slik måling vil være, er jo helt avhengig av romtemperatur også, som bør holdes så konstant som mulig. Men det bør jo også la seg gjøre. Tror sannelig jeg for moro skyld skal prøve dette, "some day" :smile: Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hmm, jeg synes Skrue bør teste dette snarest og ikke "some day". Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 20:29, skrev Petteram:Hmm, jeg synes Skrue bør teste dette snarest og ikke "some day". Takker for oppfordringen! :smile: Men jeg har så mange "prosjekter" jeg må gjøre ferdig først, så derfor må det nok fortsatt bli "some day"! I´ll be back! Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Ocshoot har en grei metode for radiatortesting også. http://www.ocshoot.no/radiators.htm Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 22:10, skrev Petteram:Ocshoot har en grei metode for radiatortesting også.http://www.ocshoot.no/radiators.htm Se det ja! "Gakk hen, og gjør likedan"! I allefall om du har tre-fire "rad´s" liggende å slenge! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Var det ikke en på forumet her for noen måneder siden som hadde en eller annen lur måte å regne ut hvor "bra" radiatoren er? Selvfølgelig fungerer i utgangspunktet en metode som nevnt over, men som Skrue sa, det kan fort bli krøll hvis det er ujevn romtemperatur osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå