Ingenting Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Noen jeg ikke skjønner er 360 sine spill kontra xbox sine første spill. Halo hadde ingen pop-ups. Ikke framerate problemer. Ikke noen andre release spill til xbox hadde dette. Men jeg observerte at noen år ut i xboxen sitt liv så fikk vi spill med slike problemer. Halo 2 hadde foreksempel pop-ups. Noe jeg skjønner fordi utviklerene begynte å drive hardwaren litt vel hardt. Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor dette problemet alt finnest på 360. Faktisk i veldig stor grad. På linje med Halflife 2 til xbox som jo kom 4 år ut i xbox sin levetid så har oblivion dette problemet bare 4 måneder ut i 360 sin levetid. Så hvorfor er det slik denne genrasjonen? Er det bare dårlig optimalisering av software eller er egentlig 360 sin kapasitet brukt opp? Vet at optimalisering og kjennskap til produktet har mye å si, men vil det si at om de gir ut Oblivion om 3 år og optimaliserer det så kan 360 egentlig spille av oblivion uten pop-ups og med detaljerte omgivelser lenger enn bare 20 meter? Teoretisk altså.. er klar over at de sikkert aldri gidder å lage en ny og oppusset versjon av oblivion. Får liksom ikke dette til å stemme... Endret 4. april 2006 av Ingenting Lenke til kommentar
Kannath Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Tror det er fordi de ikke har utviklet dev. toola skikkelig enda jeg, tror absolutt ikke de har brukt opp kapasiteten enda. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 De har nok fremdeles mye å gå på. Dette med oblivion har nok noe med at de utviklet det for både pc og 360. Jeg opplevde forøvrig slowdowns i Halo. Siste scenen når man skal kjøre warthog gjennom en laaaang gang. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det finnes ikke mange eksklusive 360-titler. Stort sett kommer de samme spill til flere konsoller. 360 er kraftigere enn folk tror, det samme kommer PS3 til å bli. Det ersom du sier dev-tools og optimalisering det handler om her. Samtidig blir utviklere flinkere til å lage spill på konsollene etterhvert. Oblivion har vært under utvikling i 4 år. For 4 år siden fantes ikke merkenavnet Xbox 360, langt mindre dev-tools til denne. Arkitekturen i spillkonsoller gjør at man ikke kan benchemarke de og sammenligne dem med pc`er. En konsoll er skapt for å kjøre spill og mulighetene er derfor ofte støre en vi kan tenke oss akkurat nå. Konklusjonen er at kraften i 360 på langt nær er utfordret. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Noen jeg ikke skjønner er 360 sine spill kontra xbox sine første spill. Halo hadde ingen pop-ups. Ikke framerate problemer. Ikke noen andre release spill til xbox hadde dette. Men jeg observerte at noen år ut i xboxen sitt liv så fikk vi spill med slike problemer. Halo 2 hadde foreksempel pop-ups. Noe jeg skjønner fordi utviklerene begynte å drive hardwaren litt vel hardt. Halo var absolutt ikke uten framerate problemer (og var heller ikke alene om dette blant de tidlige spillene), tvertimot gikk Halo 2 bedre. Endret 4. april 2006 av MistaPi Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 En viktig ting som har blitt nevnt før er dette med dev kittene. Det som også må nevnes er at Både 360 og PS3 vil ha mye å gå på med tanke på flerkjærnede prosessorer. Når utviklerne lærer seg å utnytte og optimalizere dette så vil vi få spill som kjører mye bedre fysikk, grafikk på et mye høyere nivå. Oblivion har jeg merket det selv med. Det ble som sagt utviklet for PCer og det ble begynt for 4 år siden. De ble altså laget for en prosessor. Så når det kom flerkjærnede prosessorer så bare tweaket de den allerede eksisterende koden litt som gjorde ting litt enklere. Men det var på ingen måte designet for det. Porting fra andre konsoller og hardware kan være meget vanskelig når det er så stor forkskjell i selve arkiteturen av konsollen. Lenke til kommentar
Ingenting Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Jeg la i allefall ikke merke til framerate problemer. Langt mindre pop-ups. Halo har egentlig ganske store områder og ikke en gang har jeg sett en pop-up. Jeg tviler ikke på at de fleste spill kan ha framerate problemer eller pop-ups for det trente øyet. Men nå er ikke jeg en mester på dette området, dog merker jeg tydelige pop-ups på Halo 2 og det samme gjelder på Oblivion. Dette er for mitt øye fullstendig fraværende fra Halo. Ergo er det et mye større problem i de senere spillene. Så for de tråder som er ovenfor, må konklusjonen bli at Oblivion kunne om 4 år blitt laget på 360 uten pop-ups og framerate problemer? Er dette tilfelle så er jeg meget imponert over 360 og ser frem mot 4 nye spennende år! Men når jeg spiller Oblivion så følest det ut som jeg spiller på en 360 som jobber på overtid! Ikke en god følelse siden boxen jo bare er 4 månder gammel. Sist jeg fikk følelsen av dette var på min gamle xbox, da jeg spilte halo 2 og halflife 2. Da skjønte jeg at boxen nok hadde vist hva den var god for og at jeg måtte vente på 360 for å få se ny utvikling. Kjipt om den var nådd alt nå. Alikevel skjønner jeg ikke hvorfor problemene er så store med Oblivion. Kan noen nevne noen andre spill som har vart i launch-vinduet og hatt samme problemer? Jeg kan ikke nevne et eneste spill siden Sega 8 bit.. Endret 4. april 2006 av Ingenting Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Oblivion er nok ikke det beste eksempelet å bruke på på konsollens kapasitet nei, Bethesda har nok en del å lære om å utvikle konsollspill tror jeg. Frameraten på Oblivion er forbløffende lik Morrowind på Xbox (jeg prøvde bare for å se forskjellen ). Draw distance er dårligere, men loadinga er raskere. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Husker det ble nevnt at det er mye større arkitekturforskjeller i konsollene nå enn det var ved forrige generasjon. porting mellom dem har derfor blitt vanskeligere. Den 'særeste' av dem må vel være Cell prosessoren med en hovedkjerne og 7 SPU'er (eller var det 6 fungerende?). Dette vil nok føre til flere eksklusive titler enn det som har vært vanlig. Som ventet imponerte ikke den første bølgen med spill til den nye konsollen, mens andre bølge trolig kommer til å bli bedre. Hadde ikke MS planer om å lansere spill som kan spilles av på Xbox360 og PC? tror det er veldig vanskelig å få til teknisk. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Dette er da opp til spill utviklerene og det er ikke ønskelig for dem å levere spill med uakseptabelt framerate.. det er ikke som at framerate er ute av hendene til spill utviklerene og dem etterhvert har ikke mulighet til å gi en ok framerate i spillene sine. Hvis noe har dem mer problemer i starten til å få akseptabelt framerate pga liten kjenskap til konsollen. Jeg ser ikke noe bevis på at spillene leverer dårligere og dårligere framerate etterhvert som konsollene blir eldre. Ihvertfall leverer en del nye PS2 og Gamecube spill forsatt ganske stabil 60FPS. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Dette er da opp til spill utviklerene og det er ikke ønskelig for dem å levere spill med uakseptabelt framerate.. det er ikke som at framerate er ute av hendene til spill utviklerene og dem etterhvert har ikke mulighet til å gi en ok framerate i spillene sine. Hvis noe har dem mer problemer i starten til å få akseptabelt framerate pga liten kjenskap til konsollen.Jeg ser ikke noe bevis på at spillene leverer dårligere og dårligere framerate etterhvert som konsollene blir eldre. Ihvertfall leverer en del nye PS2 og Gamecube spill forsatt ganske stabil 60FPS. 5866557[/snapback] Stabil 60fps er et krav til ethvert spill, i hvertfall bilspill og fps. etterhvert som man går under det begynner spillet å hakke for dem som spiller, og er bare irriterende. litt mindre polygoner på skjermen er bedre da. hvorfor går grensen akkurat på 60fps? eller ca ved 60fps? vsync på pc låser jo også fps'en på 60. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 kan annbefale denne diskusjonen vedrørende annonseringen av hitman til x360. Handler stort sett om porting OSV, men er mange gode argumenter med tanke på spillutvikling, kraftutvikling OSV Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Såklart er ikke kraften til 360 brukt opp ennå. Ikke engang GC/PS2 og Xbox sin kraft er ennå fullstendig utnyttet. Det tar veldig lang tid å utnytte maskinvaren på en konsoll til det fulle. Vil tro det vil ta enda lengre tid med 360/PS3 da de har flere kjerner, noe som gjør utviklingen av spill mer innviklet. Dette er da ikke et så stort problem på Revolution, da den er basert på maskinvaren til GC. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Stabil 60fps er et krav til ethvert spill, i hvertfall bilspill og fps. etterhvert som man går under det begynner spillet å hakke for dem som spiller, og er bare irriterende. litt mindre polygoner på skjermen er bedre da. Flere bilspill og FPS, ihvertfall på Xbox, er begrenset til 30FPS. Halo og PGR1-2 for å nevnte noen. hvorfor går grensen akkurat på 60fps? eller ca ved 60fps?vsync på pc låser jo også fps'en på 60. 5866575[/snapback] NTSC og PAL60 = 60hz. For PC spill og vsync kommer det ann på refresh raten til skjermen, f.eks 85hz = 85fps max. Dette er ikke noe lås, men en begrensing for frameraten kan falle under dette. Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 En viktig ting som har blitt nevnt før er dette med dev kittene. Det som også må nevnes er at Både 360 og PS3 vil ha mye å gå på med tanke på flerkjærnede prosessorer. 5866113[/snapback] Bare en liten retting, blir lei når folk sier det igjen og igjen Xbox 360 har 3 stk CPU Core's. PS3 Har 1 stk Core. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Halo hadde så absolutt FPS problemer med mye action på skjermen, me det er da heilt vanlig i mange spill. Som sagt over her så har 360 masse å gå på enda, så at spillene vil se bedre ut samtidig som de flyter like bra/bedre er nok noe alle gleder seg til de neste årene. Kan forøvrig trekke frem det at eg fikk GRAW i dag, dette spilet er uten tvil det spillet som ser best ut på 360`en,emn på bekostning av FPS loss til tider. Lenke til kommentar
clario Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 En viktig ting som har blitt nevnt før er dette med dev kittene. Det som også må nevnes er at Både 360 og PS3 vil ha mye å gå på med tanke på flerkjærnede prosessorer. 5866113[/snapback] Bare en liten retting, blir lei når folk sier det igjen og igjen Xbox 360 har 3 stk CPU Core's. PS3 Har 1 stk Core. 5866909[/snapback] Jahaa... Nå tror jeg du tuller, det har vell aldri blitt sagt at PS3 har 1 "core" PS3 skal kjøre på enn cell prossesor med 7 kjerner ! Kilde: IGN Lenke til kommentar
O.J Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) En viktig ting som har blitt nevnt før er dette med dev kittene. Det som også må nevnes er at Både 360 og PS3 vil ha mye å gå på med tanke på flerkjærnede prosessorer. 5866113[/snapback] Bare en liten retting, blir lei når folk sier det igjen og igjen Xbox 360 har 3 stk CPU Core's. PS3 Har 1 stk Core. 5866909[/snapback] Jahaa... Nå tror jeg du tuller, det har vell aldri blitt sagt at PS3 har 1 "core" PS3 skal kjøre på enn cell prossesor med 7 kjerner ! Kilde: IGN 5867145[/snapback] Er helt feil å si at Cell har 7 kjerner. Det den har er 1 hovedkjerne og 7 'sidekjerner'. såkalte SPU's. Dette er kjerner som kjører samtidig og på samme klokkefrekvens som hovedprosessoren. men de har ikke egen cache eller ram-tilgang og alt må gå igjennom hovedkjernen. Hvis det høres inviklet ut, så tenk på utviklerne som skal utvikle spill som skal kjøre på denne prosessoren. 360's prosessor har 3 fullverdige kjerner der alle har egen ram og cache tilgang. to av dem går til skjermkortet og grafikken, mens den siste pusler med andre ting. Hvilken av disse som er best når det kommer til spilling blir vanskelig å si siden de er så forskjellige, men har lest at 360 sin skal være minst like sterk som Cell når det kommer til spilling. ps: Cell sine sterkeste sider er innen medieavspilling. dette ble bevist når de satt den til å dekode 14 HDTV signaler samtidig. ganske imponerende. men når det kommer til spilling er det mye tvil om hvor egnet den er. ps 2: Er ikke sikkert det jeg skrev om Cell kjernen er helt nøyaktig, bl.a egenskapene til hovedkjernen og hva den skal gjøre som jeg er usikker på, men i hvertfall en mye bedre forklaring enn den forrige forklaringen om at Cell er en 7-kjernet prosessor. tror også 1 av dem er skrudd av når det kommer til PS3, men er ikke helt sikker der heller. BLE LITT EDIT HER. Endret 4. april 2006 av O.J Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hvilken av disse som er best når det kommer til spilling blir vanskelig å si siden de er så forskjellige, men har lest at 360 sin skal være minst like sterk som Cell når det kommer til spilling. 5867895[/snapback] Det er kvaliteten på spillene som avgjøre det, ikke kraften i maskinen... Alt vi har på Cell til nå er teoretiske data, så hvor du får disse "konklusjonene" fra vet jeg ikke. Dessuten, det er ikke kraften, men hvordan du bruker kraften som er viktig. Selv om utviklere har mye kraft å gå på, betyr ikke at alle spill vil bli være av like god kvalitet. Lenke til kommentar
clario Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Ja, jeg vet ganske godt hva du snakker om, men ytelsen blir verfall helt sinnsyk.... Og den kommer til å banke 360 på prossesskrevende utrekninger Btw....jeg synes det er helt feil å si at det er helt feil å si at Cell har 7 kjerner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå