Sarge Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Hei. Trenger hjelp av dere med erfaring med litt rimeligere linser. Jeg har Nikon D50 kit (med 18-55-linsa) og har funnet ut at mens kit-objektivet egner seg greit for innendørsfoto med blitz og har en attraktiv vidvinkel, så er det et annet objektiv jeg trenger når jeg er ute på tur. Jeg ønsker derfor å dekke zoomområdet fra 55-200mm. For å slippe å dra på kit-linsa, så hadde det vært kjekt om objektivet gikk ned til rundt 28mm, men det er ikke et absolutt krav. Det er noen krav jeg gjerne skulle ha oppfylt: * Fronten skal ikke dreie ved zooming. Dette fordi jeg ønsker mulighet for polariseringsfilter. * Grei fokusring for manuell fokus (her er kit-linsa skikkelig dårlig) * OK nærgrense. Snakker ikke ekte 1:1 makro på dette prisnivået, men det er greit å kunne gå nær små detaljer også. * Hvis mulig - god lysstyrke. Men på dette prisnivået vet jeg at det kan være vanskelig. Kommer sannsynligvis til å bli mest benyttet i godt lys eller med stativ eller blitz. * Minimalt med kromatisk aberrasjon. Dette er noe jeg misliker sterkt, og en av hovedgrunnene for at jeg gikk fra kompaktkamera til DSLR i utgangspunktet. Det viktigste er likevel at det er jevnt over et godt objektiv. Det er bedre at det er OK på alle parametre enn at det er veldig bra på noen parametre, men skikkelig dårlig på andre. Jeg har et budsjett, og det skal være tungtveiende grunner for at jeg skal bevege meg over 3000 for linsa. Følgende kandidater er kanskje aktuelle: * Sigma 55-200mm F4-5,6 DC ca pris: 1900 - er i tvil om denne er bra nok. Spesielt den høye nærgrensa på 110cm er begrensende. * Nikon 55-200mm f.4--5,G AF-S DX ca pris: 1900 - Får en følelse av at denne er av samme standard som kit-linsa. Stemmer det? I så fall er den uaktuell på grunn av fokusringen og at fronten dreier. Bekreftet. Denne er nå uaktuell. * Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 DI- II ca pris: 2000 - Vet lite om denne. * Sigma 28-200mm F3,8-5,6 DG Macro ca pris: 2500 - Dette er vel den mest aktuelle akkurat nå. Grei nærgrense på 48cm. Kan til nød brukes ned til lett vidvinkel (selv om jeg skjønner at linsen har noen begrensninger her). Ser mange som har testet den sier den er litt "soft", men det er stort sett tester med Canon. Hvordan fungerer den med Nikon D50? * Sigma 28-300mm F3,5-6,3 DG Macro ca pris: 2800 - Dette er et artig objektiv ut fra spesifikasjonene. Er omtrent like aktuell for meg som Sigma 28-200mm, og det virker som om den yter omtrent som denne også, bare med større zoomområde. Hvis det stemmer så synes jeg 300 kroner for 200-300mm "på kjøpet" er rimelig. * Tamron AF 28-300 F3.5-6.3 XR Digi ca pris: 2950 - Vet lite om dette. Er det bedre enn Sigma 28-300mm? * Tamron AF 28-200 F3.8-5.6 XR MACRO ca pris: 3000 - Vet lite om dette også. Er det bedre enn Sigma 28-200mm? Forsvarer det prisforskjellen på 500kr (20% opp). Er det andre alternativer som eventuelt er aktuelle? Endret 4. april 2006 av Sarge Lenke til kommentar
kak Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 * Nikon 55-200mm f.4--5,G AF-S DX ca pris: 1900 - Får en følelse av at denne er av samme standard som kit-linsa. Stemmer det? I så fall er den uaktuell på grunn av fokusringen og at fronten dreier.5864954[/snapback] Ja, det stemmer. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hvis vidvinkel har betydning for deg vill ikke en 28-200 erstatte kitlinsa. Billedvinkelen (horisontalt) blir 80 grader ved 18mm, mens den reduseres radikalt til 56,6 grader ved 28mm (med cropfaktor 1,5 som Nikon har). Hvis du har brukt kitlinsa en stund kan det være en god ide å ta en kikk på EXIF data på diverse bilder du har tatt, for å studere hvilke brennvidder du virkelig bruker. Jeg for min del bruker 18mm mye på min Sigma 18-50. I tillegg avtar kvaliteten vistnok ganske mye med brennvidden på de fleste av disse langzoomene. Det svenske Foto og diverse andre magasiner har vist tester hvor dette har vært hovedkonklusjonen. Mellom linjene leser jeg at de er nesten ubrukellig over 100-135. Men dette har jeg vært innom i en tidligere tråd. Jeg har inntrykk av at alle disse langzoomene har veldig varierende kvalitet ulike eksemplarer i mellom. Kan se ut som kvalitetskontroll er et område hvor det spares ekstra i denne klassen. Det kan kanskje forklare at brukererfaringer og testresultater spriker så mye. Men hvis "alt i ett rør" er viktig for deg, kan kanskje og Tokina 24-200 3,5-5,6 AT-X være et alternativ. Nærgrense 0,8meter! 24-28mm utgjør faktisk en god del i vidvinkelområdet (fra 64 grader til 56 grader). Kaster inn dette for å gjøre det ekstra vanskelig for deg å velge ;-) Dette objektivet har fått en del god omtale. Hvis det holder vanlig AT-X standard kan jeg gå god for at det er solid bygget. (Jeg har nettopp investert i en eldre Tokina 150-500mm AT-X. Det gjør at jeg er litt ekstra gira på Tokina som alternativ.) Ulempen er at Tokina ikke selges i norge. Jeg gjorde et søk og fant 24-200 til 299$ på b&h. Toll kommer selvfølgelig på toppen, om du ikke finner det hos et av de Hong Kong baserte firmaene på eBay. Jeg har selv vurdert dette som ferieobjektiv, men har foreløpig slått det fra meg fordi jeg heller bærer litt ekstra, når jeg har brukt for lengre brennvidder. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Skal ikke selge kit-linsa. Den skal få gjøre jobben som innendørslinse og på sosiale sammenkomster, og det er riktig at 18mm er ganske hendig å ha tilgjengelig. Men med 28-200 slipper man en ekstra linse når man skal en tur i skogen, for eksempel. Det blir altså ikke et "alt-i-ett-rør", men vil likevel kunne fungere som det i gitte situasjoner. Legg likevel merke til at 55-200mm er et aktuelt alternativ, men da bør nok også 18-55mm være med i sekken... Er ellers litt skeptisk til å kjøpe fra utlandet. Det er sikkert penger å spare, men jeg liker sikkerheten en norsk forhandler gir hvis noe skulle være galt med produktet. Synd at Tokina ikke har norsk forhandler. Endret 4. april 2006 av Sarge Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Skal ikke selge kit-linsa. Den skal få gjøre jobben som innendørslinse og på sosiale sammenkomster, og det er riktig at 18mm er ganske hendig å ha tilgjengelig. Men med 28-200 slipper man en ekstra linse når man skal en tur i skogen, for eksempel. Det blir altså ikke et "alt-i-ett-rør", men vil likevel kunne fungere som det i gitte situasjoner. Legg likevel merke til at 55-200mm er et aktuelt alternativ, men da bør nok også 18-55mm være med i sekken... 5867820[/snapback] Jeg så at 55-200 er på lista di. Hvis du ser ut fra utgytelsene mine om Tokina, så er det vel i den rettningen jeg "dytter" deg ;-) Har vel dyttet nok, så jeg sier: Lykke til med valget, håper du blir fornøyd. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Takk for det, fototim. Jeg synes fortsatt valget er vanskelig og det er for meg en terskel å bestille fra utlandet. Er det virkelig ingen som har erfaringer med objektivene fra Sigma og Tamron? Er det eventuelt noen som har lenker til de svenske testene (evt. andre seriøse objektivtester). Brukererfaringene som ligger ute på nettet spriker jo i alle retninger, det er lettere å få noe fornuftig ut av brukererfaringer når man er i dialog, f.eks. på dette forumet. Endret 5. april 2006 av Sarge Lenke til kommentar
kawak Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Nikon 55-200 går for å være et bra objektiv, og har kommet godt ut av tester. Det koster ikke 10 000,- og skal heller ikke sammenliknes med et til den prisen. Tamron sin 28-200 har fått tipa-prisen som henger rimlig høyt. Alle tester skal selvsagt ses iforhold til pris og bruksområde. Tipper Tamron fikk prisen fordi det er et alt i et objektiv til en god pris. Har selv en Tamron 28-200, som jeg i og for seg skal kvitte meg med, men er meget fornøyd med hvordan det presterer...... Mange tror det er omvendt, men generelt sett går Tamron for å være bedre enn Sigma. Sigma er en piratprodusent, som ikke betaler nikon el andre kameraprod. for aspekter ved deres fokus og lysmålingssystemer. Derfor sliter de mer med "back fokus" ol.........men sier ikke at sigma ikke lager gode objektiver, de har mange bra, men de har også mye flere returer! Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Etter hva jeg selv har hørt fra Canon Norge, så er det ingen som "kjøper" teknologien dems og bruker i sine egne objektiver. Både Tokina, Tamron og Sigma bruker reverse engineering på Canon/Nikon objektiver. Sigma har jo selv produsert kameraer+objektiver siden begynnelsen på -60 tallet forøvrig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå