VikinGz Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Sista da jeg flyttet harddiskene min over til servren ente det i katastrofe..... Så lurer på om diskene ikke liker å bli flyttet på til andre pcer..... Sata diskene funket det greit på... men av de større ide diskene har det som regel i kræsj og alt blir borte... Fins det noen løsninger for dette? eller må jeg regne med slik når jeg flytter på de fra en pc til en annen.... Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Burde ikke være noe problem. Flytter da titt og stadig på mine disker rundt omkring. De er store og fylte så tviler det har noe med saken å gjøre Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Fat 32 disken er plug€pray for alle systemer fra win98 og oppover, og skal ikke by på prolemer. Husk å sjekke jumper-settings. NTFS er litt mer vanskelig til tider, uten at det kan gis en fullgod forklaring. Jumper-settings er viktig å sjekke, samt at systemet har støtte for store disker. Fortell litt om PC'en og serveren din så vi kan feilsøke litt ? Endret 4. april 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Det er ett gamelt gigabyte kort for fcpga, 512mb sdram, intel celeron 950mhz... mere kan jeg ikke si nå... edit: Bruker ntfs for fat32 hånterer ikke filer som er større enn 4gb Endret 4. april 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hvor store er diskene ? Hvilket OS kjører du på begge maskinene ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Fat 32 disken er plug€pray for alle systemer fra win98 og oppover, og skal ikke by på prolemer. Husk å sjekke jumper-settings. NTFS er litt mer vanskelig til tider, uten at det kan gis en fullgod forklaring. Jumper-settings er viktig å sjekke, samt at systemet har støtte for store disker. Fortell litt om PC'en og serveren din så vi kan feilsøke litt ? 5865064[/snapback] Hmm, aldri opplevd stress med å flytte NTFS-disker, vet du om det er et vanlig problem? AtW Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Hvor store er diskene ? Hvilket OS kjører du på begge maskinene ? 5865293[/snapback] ide diskene er på 200gb Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Denne tråden er håpløs da trådstarter nekter å gi ut info om problemet. Jeg gir opp. Det som har mest sannsynlig skjedd er at din urgamle maskin ikke har støtte for store disker over 128 GiB. Dersom du i tillegg ikke kjører Win XP SP2 har du ergo et problem med disker som vil bli gjort om til 128 GiB, og mest sannsynlig vil dukke opp som tomme. Jeg kan ikke lese tankene dine, if any. Endret 4. april 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Denne tråden er håpløs da trådstarter nekter å gi ut info om problemet. Jeg gir opp. Det som har mest sannsynlig skjedd er at din urgamle maskin ikke har støtte for store disker over 128 GiB. Dersom du i tillegg ikke kjører Win XP SP2 har du ergo et problem med disker som vil bli gjort om til 128 GiB, og mest sannsynlig vil dukke opp som tomme. Jeg kan ikke lese tankene dine, if any. 5865565[/snapback] maskinen regger større disker... problemet er at store disker kræsjer når jeg flytter de over.... f.eks en tom en går fint over... samt å formatere 250gb på maskinen går fint... men er når diskene har innhold det kommer opp enn fin gul trekant i gjørne.... fil blablabla kan ikke lese(kjør scandisk) Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Se der ja, ny info... Det at filer ikke kan leses og at skandisk må kjøres kan skje, og jeg har selv gjort det en del ganger med stort hell. Dersom du ikke har annet valg, kan du prøve det. Dersom du tar sjansen, du kan miste data. Jeg ser ikke helt grunnen til at dette skal skje, men med midre du får melding om tom disk eller "forsinket skriving mislykkes" burde det ikke være overhengende fare for disk-krasj. chkdsk /R er dos-kommandoen for å fikse feil på disken. Svar Ja og ta en på en ny støvel (reboot). Endret 4. april 2006 av Ulkesh Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 "ntfs disker er vanskelige å flytte" ... Hva slags utsagn er nå det? NTFS er for det første et FILSYSTEM, ikke en disktype. Ser at flere her har klart å resonere seg til hva som egentlig kan ligge i grunn for en slik uttalelse, men å komme med slike bastante påstander, totalt uten tekniske grunnlag er irritabelt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 "ntfs disker er vanskelige å flytte" ... Hva slags utsagn er nå det? NTFS er for det første et FILSYSTEM, ikke en disktype. Ser at flere her har klart å resonere seg til hva som egentlig kan ligge i grunn for en slik uttalelse, men å komme med slike bastante påstander, totalt uten tekniske grunnlag er irritabelt. 5865688[/snapback] Kan svare for han andre.... Alle vet hva han mener med å flytte ntfs disker. (altså harddisker med ntfs filsystem på) svært så nøye du er i dag da... Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 "ntfs disker er vanskelige å flytte" ... Hva slags utsagn er nå det? NTFS er for det første et FILSYSTEM, ikke en disktype. Ser at flere her har klart å resonere seg til hva som egentlig kan ligge i grunn for en slik uttalelse, men å komme med slike bastante påstander, totalt uten tekniske grunnlag er irritabelt. 5865688[/snapback] Da kan du kanskje forklare meg hvorfor såpass mange brukere ikke finner en disk med NTFS etter reinstallasjon av Win Xp med SP2, selv om diskene har vært koblet ut under hele installasjonen og alt er lagt til rette for store disker i Windows ? Disker med NTFS er ikke som andre disker, er min dyrkjøpte erfaring. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Da kan du kanskje forklare meg hvorfor såpass mange brukere ikke finner en disk med NTFS etter reinstallasjon av Win Xp med SP2, selv om diskene har vært koblet ut under hele installasjonen og alt er lagt til rette for store disker i Windows ? Disker med NTFS er ikke som andre disker, er min dyrkjøpte erfaring. 5865807[/snapback] Har aldri hatt problemet med NTFS med mindre jeg har brukt f.eks PM til å formatere aktuelle disker med NTFS. Dvs min erfaring er at det er en dårlig ide å bruke tredjeparts programmer til å formatere NTFS partisjoner, uten at jeg vet det er problemet her. Utover det heller jeg mer i retning av at det kan være noe ved filserveren din som forårsaker problemet, har du prøvd å flytte samme disker over i andre datamaskiner? Dette bruker nemlig å være en rett frem sak med mindre man har problemet Ulkesh beskrev tidligere her. Kan også være at enkelte kontrollere kan forårsake problemer. På ett tidspunkt hadde jeg en ~20GB Fujitsu HD som slettet seg ved XP install(uavhengig av filsystem), men dette regner jeg mer var ett kompatibilitetsproblem knyttet til denne spesifikke disken enn ett generelt XP problem, evnt feil ved disken. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg tipper problemet ligger i at du har konvertert de store IDE diskene til Dynamic i windows, i steden for å beholde dem som Basic. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Jeg tipper problemet ligger i at du har konvertert de store IDE diskene til Dynamic i windows, i steden for å beholde dem som Basic. 5865969[/snapback] riktig det men uavhenging av det, sånn generelt Det er slik at et operativ system forstår ingeting når den ser på en disk. Den fysisk geomertrien på disken dvs cylinder, heads,sectors per track er noe som operativ systemet forstår ingeting av. Det er den logical configuration av den geometrien som må stemmer. Og den logical configuration er den conversion av den physical geometry på disken dvs. translation.(litt mer en det men kokt ned) Det er kontroller og drivers som kan væra problemet agså.( det er sammeng mellom controller hvor diskene er tilkoplet og controlleren som diskene koples til) IDE/ EIDE enchanced mode aktiveres i bios og drivere må oppdateres. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå