int20h Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Intel er klar til å ta både ett og to nye steg med sin flashminne-teknologi og flytter over fra 90 nm til 65 nm. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Intel er klar til å ta både ett og to nye steg med sin flashminne-teknologi og flytter over fra 90 nm til 65 nm. Hva er grunnen til at de hopper over 73nm? (Samsung bruker dette steget) Ellers: Meget bra at de får økt kapasiteten per brikke og dermed senket produksjonskostnadene per GB. Jeg begynner bare å glede meg ennå mer til SSD kommer ned i pris. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 HVa er forskjellen på NAND og NOR-flashminne? Det sto at intel satser hart på NAND, men dette gjaldt altså NOR? (eller har jeg misforstått noe her?). Ellers er jeg enig med Simen1, det blir bra når prisen på SSD blir akseptabel. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) NAND = Not And, og NOR = Not Or, som beskriver de logiske kretsene hver minnecelle er bygget opp av. NAND er litt tregere enn NOR men har betydelig høyere kapasitet. Man får ca 8-32x høyere kapasitet i NAND for samme pris som NOR. NOR brukes f.eks som ram og OS-partisjon i mobiltelefoner siden det er raskt nok, mens NOR brukes også i mobiltelefoner, men da som lagringsområde for ting som ikke trenger noe særlig ytelse: MMS, bilder, mp3. De fleste flash-produsentene har kombinasjonsbrikker med både NOR og NAND på samme brikke, spesiellt rettet mot mobiltelefoner og lignende dingser. Endret 4. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
johncl Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Ja større og billigere brikker er bra saker. Ser frem til da jeg kan bytte ut systemdisken i mine pcer med en flashbasert utgave, da spesielt htpcen. Man kan jo overkomme hastighetsproblemer ved å ha en større parallell skriving til mange brikker. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det ser ut som vi går spennende "Flash-tider" i møte. Men hvordan er det med antall overskrivinger? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Artikkelen refererer til at flashminne gjorde iPod populær. Så vidt meg bekjent var det harddisk i de første, og floppen iPod Shuffle var den første med flashminne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå