Gå til innhold

3d briller. Er det bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg til at du må ha CRT skjerm, så bør du også ha en skikkelig høykvalitets CRT skjerm som takler høye frekvenser. Grunnen er at opplevd frekvens med 3D briller halveres i forhold til det du ser på skjermen uten 3D briller.

Skjermen må takle mere enn 120mhz i den oppløsningen du spiller i for at det skal være mulig å se på mere enn 5min. Helst bør den takle 150hz, slik at du kommer over "den magiske 75mhz" grensen, som i seg selv er for lav for noen.

Dette utelukker i de aller fleste tilfeller de oppløsningene man normalt spiller i.

En annen ting er at designet på brillene rett og slett er VONDT. Det verker i ørene etter bare 10-15min, dels pga vekta og dels pga brillenes enkle form.

Lenke til kommentar

Hvis innlegget om frkvens over her har noe hold, så forklarer det også hvorfor LCD ikke er optimalt. LCD operer vel på 60Hz og hvis brillene viser halvbilder vil opplevelsen bli 30Hz.

I praksis ser vi TV på 2x25Hz så det kan sikkert funke, men jeg ville i alle fall testet de før jeg svei av 900 spenn..

Lenke til kommentar

Jeg hadde liknende briller for noen år siden, og testet dem på en CRT-skjerm (har ikke prøvd på LCD). Jeg regner med at disse nye funker på samme prinsipp:

Brillene funker i såfall ved at man har et LCD-panel foran hvert øye. Dette panelet kan være enten gjennomsiktig eller svart, og veksler mellom disse to annenhver frame, slik at man til enhver tid kun ser skjermen med det ene øyet.

Skjermkortet beregner så synsvinkelen litt forskjellig annenhver frame, slik at det ene øyet ser 3D-verdenen litt forskjellig fra det andre, akkurat som i virkeligheten, på denne måten får man dybdesyn.

Problemet er at man dermed i praksis halverer frameraten for hvert øye, siden det bare ser halvparten av bildene.

Viser skjermen 60 bilder per sekund (60 Hz, typisk LCD), vil hvert øye kun motta 30 av disse, og pga blinkingen som forekommer fordi panelene blir svarte 30 ganger i sekundet vil man vel også se skjermen med 30Hz flimring ved bruk av 60Hz LCD-skjerm. Dette blir jo i såfall altfor lavt, det vil sannsynligvis bli veldig ubehagelig å se på.

Kjører man 75Hz på en LCD-skjerm (man får som regel ikke kjørt mer), får man 37,5Hz, noe som fortsatt er for lavt.

Når man opplever et skjermbilde som flimrer, bør man helst ha 75Hz eller mer, ellers blir bildet mer eller mindre ubehagelig å se på. 30Hz/37,5Hz høres helt horribelt ut. ;)

Med en CRT-skjerm som kjører 150Hz vil man derimot få 75Hz på hvert øye, noe som bør fungere helt ypperlig sånn sett.

Lenke til kommentar

De funker med at glasset foran ett øye blir svart, og samtidig viser skjermen bildet for det andre øyet, så blir det glasset svart, og så kommer bildet for det første øyet.

Så de KAN nok brukes med LCD skjerm, men siden de fleste LCD skjermer oppfriskes 60 ganger i sekundet, betyr det at hvert øye bare får 30Hz oppfrisking, som blir bare flimmer.

Har sjøl brukt lignende produkt med en CRT på 120Hz, litt flimring, men veldig fin opplevelse. Lenge siden nå, var nå HL1 var ganske nytt.. Og ble bare en liten halvtime nå og da, for ubehagelige briller og flimrende bilder...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Kom over dette på komplett.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313682

Er dette noe bra og åssen funker det

5864518[/snapback]

hei kjøpte meg disse og funker kjempe bra jeg har ati radeon x1900xtx grafikkort og lcd skjerm er helt sinsykt bra men det funker ikke med alle spill men prey er det drit bra i. vis du har bra nok pc så kan du kjøre på 1280x1024 da blir det ikke slitsomt og spille det kan bli litt mørkt med da setter du opp lys styrken.

(det kommer flere cm ut av skjermen)

anbefales.

dere som sier at man må ha nvidia er feil jeg prøvde dette på et nvidia kort hos en kompis men det funka ikke masse feil i grafikken bilde ble helt feil men

jeg har hat et nvidia kort selv og det funka litt men det var et dårlig kort, har også hat ett annet ati kort å funka like bra der bortset fra at det hakka, det var fordårlig så jeg oppgraderte til x1900xtx. (spiller prey så det fyker)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
"Features:

Exclusive support for all video cards and both CRT and LCD monitors"

7154330[/snapback]

Hva prøver du å understreke?

DrE

7171069[/snapback]

At det virker på alle slags skjermkort og både CRT og LCD skjerm kanskje :roll:

Lenke til kommentar
At det virker på alle slags skjermkort og både CRT og LCD skjerm kanskje :roll:

7173337[/snapback]

Kan muligens virke, men å virke bra på LCD, det er tøys. Brillene er avhengig av høy oppdateringsfrekvens for å ikke være ubehagelig å ha på. Brillene oppleves i halve oppdateringsfrekvensen som skjermen får. En lcd får ca 60Hz (75Hz av og til). Da har du 30Hz eller 37,5Hz på brillene, noe som er grusomt.

Derfor kommenterte jeg LCD/CRT posten lengre opp.

Det er kun høyt spesifiserte CRT skjermer som takler 150Hz og oppover som er behagelig i bruk med disse brillene, og da har jeg ikke tatt det vonde designet til brillene i betraktning.

:ph34r:

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...