Opelen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Haloen Kankje noen kan hjelpe meg med denne. Bilen vi prater om er en Opel Vectra 97 1,8Liter bensin En fin dag i forrige uke byttet jeg batteriet på min Vectra og vasket høytrykkspylte deretter bilen før jeg kjørte hjem glad og fornøyd. Vectraen startet lett og greit med nytt 72Ah batteri og alt så bra ut. Etter ca 3 timer så skulle jeg starte bilen men den ville ikke starte. Det kom bare 2 tenningslag og deretter ble det ikke mer selvom jeg kjørte startmotoren lenge. Jeg åpnet panseret og sjekket at tenningen var OK, vilket den var da pluggene gnistret. Jeg sjekket trykket i fuel manifolden og det var trykk som normalt. Jeg konkluderte med at insprøytningsventilene ikke åpnet. Jeg ringte opel og de sa at siden den gav ca 2 tenningslag helt i begynnelsen etter å ha vridd tenningsnøkkelen så skyldes dette problemer med startsperren og anbefalte og prøve reservenøkkelen hvilket jeg gjorde men med samme resultat. Fikk ikke tid til mere investigering da jeg reiste på jobb dagen etter. Nå lurer jeg selvsagt på hvordan jeg kan fikse dette på billigst mulig måte. Jeg ser ingen grunn til å ha startsperre på en 10 år gammel Vectra og lurer på om startsperren lar seg laske over og hvor jeg gjør dette. Jeg vet ikke engang hvor selve startsperre elektronikken sitter på en Vectra. Kanskje noen kan gi meg ett bra tips som ikke koster skjorta slik at jeg kan fortsette å bruke min Vectra. Opelen Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hadde samme problemet med en gammel nøkkel som hadde ligget i skuffen et år.. akkurat samme bil som deg også. Dro til Opel med bilen, det var visst veldig enkelt.. noe med å sette nøkkelen i tenningen så trykke på fjernåpner på dørene eller noe.. mulig du måtte vri om på nøkkelen et hakk også. Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Hadde samme problemet med en gammel nøkkel som hadde ligget i skuffen et år.. akkurat samme bil som deg også. Dro til Opel med bilen, det var visst veldig enkelt.. noe med å sette nøkkelen i tenningen så trykke på fjernåpner på dørene eller noe.. mulig du måtte vri om på nøkkelen et hakk også. 5864258[/snapback] Hei. Glemte å fortelle at jeg prøvde dette etter anbefalinger fra Opel men det hjalp ikke Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Hmm.. virker som du har nullet ut startsperren.. nye nøkler er dyrt.. kjipern. Forøvrig en skikkelig god bil du har. Var veldig fornøyd med min. Hvis du er medlem av NAF/Falken eller liknende kan de nok hente bilen hos deg for en billig penge for å kjøre den til nærmeste autoriserte Opel verksted.. edit: mer info Endret 3. april 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Hmm.. virker som du har nullet ut startsperren.. nye nøkler er dyrt.. kjipern. Forøvrig en skikkelig god bil du har. Var veldig fornøyd med min. 5864267[/snapback] Tror du dette kan ordnes hvis man besøker ett Opelverksted og de kobler på ett slikt apparat på den pluggen du vet ved hånbrekket..? Må jo taue den dit da. KAN DE PRATE MED ELEKTRONIKKEN DA..? Endret 3. april 2006 av Opelen Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Hmm.. virker som du har nullet ut startsperren.. nye nøkler er dyrt.. kjipern. Forøvrig en skikkelig god bil du har. Var veldig fornøyd med min. 5864267[/snapback] Tror du dette kan ordnes hvis man besøker ett Opelverksted og de kobler på ett slikt apparat på den pluggen du vet ved hånbrekket..? Må jo taue den dit da. KAN DE PRATE MED ELEKTRONIKKEN DA..? 5864270[/snapback] Problemet kan helt sikkert fikses hos et Opel-verksted. Worst case scenario er : ny programmering av computern i bilen og nye nøkler til ca 2000 kr. Best case scenario er: Omprogramering av computeren og nøklene på stedet. Sikkert omtrent 500 kr. Forøvrig: Ta med begge nøklene samt bevis på at det er du som eier bilen.. (vognkort, førerkort osv) ellers får du ikke nye nøkler. Endret 3. april 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Hmm.. virker som du har nullet ut startsperren.. nye nøkler er dyrt.. kjipern. Forøvrig en skikkelig god bil du har. Var veldig fornøyd med min. 5864267[/snapback] Tror du dette kan ordnes hvis man besøker ett Opelverksted og de kobler på ett slikt apparat på den pluggen du vet ved hånbrekket..? Må jo taue den dit da. KAN DE PRATE MED ELEKTRONIKKEN DA..? 5864270[/snapback] Problemet kan helt sikkert fikses hos et Opel-verksted. Worst case scenario er : ny programmering av computern i bilen og nye nøkler til ca 2000 kr. Best case scenario er: Omprogramering av computeren og nøklene på stedet. Sikkert omtrent 500 kr. Forøvrig: Ta med begge nøklene samt bevis på at det er du som eier bilen.. (vognkort, førerkort osv) ellers får du ikke nye nøkler. 5864275[/snapback] Takk for svar. Men vet du om det lar seg laske over noen steds..? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hmm. hva betyr laske over? Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Hmm. hva betyr laske over? 5864288[/snapback] Man setter inn en ledning og på den måten gir comuteren falsk signal om at alt er OK.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hmm.. det lar seg vel gjøre hos opel-verkstedet. Det nytter uansett ikke med en engangs-løsning, da får du jo samme problemet når du starter bilen en gang til. Hvis det er hvordan du kommer deg til verkstedet så må du bare ringe falkene eller naf eller noe. Lenke til kommentar
Opelen Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Hmm.. det lar seg vel gjøre hos opel-verkstedet. Det nytter uansett ikke med en engangs-løsning, da får du jo samme problemet når du starter bilen en gang til. Hvis det er hvordan du kommer deg til verkstedet så må du bare ringe falkene eller naf eller noe. 5864293[/snapback] Nei, jeg tenkte på en lask som permanent løsning. Gidder ikke å koste på mye penger på en Vectra som er gått 200000km og har en markedsverdi på 30000 Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Mulig NAF har løsningen med seg i bilene sine... ikke vet jeg. Du må bare ringe rundt å høre med NAF, Opel, Falken... Lenke til kommentar
NIGHTCD Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Mulig NAF har løsningen med seg i bilene sine... ikke vet jeg. Du må bare ringe rundt å høre med NAF, Opel, Falken... 5864303[/snapback] hei, du kan sjekke om det er feilkoder på bilen selv i stedet for å dra inn på opel verksted.. (se kontakten nede under luken med håndbrekket, sett en ledning i kontakt 6 og andre enden til jord og deretter setter du på tenningen, så skal det komme ut noen koder ved hjelp av blink i dashboardet) men det kan også være at du har spylt av en ledning som trenges for å få start på bilen.. sjekk kontakter til coil osv.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Man setter inn en ledning og på den måten gir comuteren falsk signal om at alt er OK.. 5864290[/snapback] Poenget med dette systemet er jo og gjøre det vanskligst mulig og skru det av så jeg tviler på av Opel har laget en snarvei for biltyver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Dersom det er startsperren som er i funksjon, vil motoren normalt starte og gå noen sekunder, før den stopper og en gul lampe lyser. Ikke noen "lur" måte å koble seg rundt den, uansett, men et Opel-verksted vil kunne lese ut ev. feil i motorstyringen. Er du sikker på du har bensintrykk? Da min Astra ble slik, var det feil i bensinpumpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå