dabear Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hei. Jeg ønsker å finne ut hvorvidt fila afile er ei iso-fil, hvordan kan jeg gjøre dette? Å sjekke om filnavnet inneholder .iso er jo ikke vanskelig, men jeg ønsker altså å sjekke at innholdet i fila er det som filnavnet hevder Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hei. Jeg ønsker å finne ut hvorvidt fila afile er ei iso-fil, hvordan kan jeg gjøre dette?Å sjekke om filnavnet inneholder .iso er jo ikke vanskelig, men jeg ønsker altså å sjekke at innholdet i fila er det som filnavnet hevder 5864193[/snapback] Generelt for MIME, er mimetypes-modulen i standardlib. Men den er basert på filendelser. Dersom det kun er ISO du et ute etter, kan du åpne fila og sjekke signaturen. Det er 43 44 30 30 31 på byte 8001, 8801, eller 9001. Skulle gåp greit via open() og seek() Sjekk ellers her http://www.garykessler.net/library/file_sigs.html Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hei. Jeg ønsker å finne ut hvorvidt fila afile er ei iso-fil, hvordan kan jeg gjøre dette?Å sjekke om filnavnet inneholder .iso er jo ikke vanskelig, men jeg ønsker altså å sjekke at innholdet i fila er det som filnavnet hevder 5864193[/snapback] Generelt for MIME, er mimetypes-modulen i standardlib. Men den er basert på filendelser. Dersom det kun er ISO du et ute etter, kan du åpne fila og sjekke signaturen. Det er 43 44 30 30 31 på byte 8001, 8801, eller 9001. Skulle gåp greit via open() og seek() Sjekk ellers her http://www.garykessler.net/library/file_sigs.html 5864569[/snapback] Klarte iikke å dy meg ;-) def is_isofile(iso_file): """ return True if iso_signature in file at offsets, else False """ iso_signature = 'CD001' # ASCII 43 44 30 30 31 positions = [int(offset) for offset in (0x8001, 0x8801, 0x9001)] #hex offsets to ints samples = [] f = open(iso_file, 'r') # extract 5 bytes from offsets for position in positions: f.seek(position) samples.append(f.read(len(iso_signature))) f.close() if iso_signature in samples: return True return False Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå