Woods Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 God kveld. Først vil jeg begynne med å si at ; Ja, jeg har prøvd google, og ja, søkt i forumet. Men dette problemet er mer avansert enn jeg trodde. Som dere alle vet kan et problem i maskinen ligge på utrolig mange forskjellige plasser, slik det kan være vanskelig å peke ut riktig. Problemet går som følger ; Jeg booter opp maskinen og får følgende melding ; " Hal.dll" er korrupt eller mangler! Min første tanke var å gå inn i rapair consol igjennom XP cden. Denne fungerer jo, men jeg for stadig det samme problemet igjen. Jeg har prøvd følgende kommadoer ; chkdsk /r mbd...? fixboot bootmbr , eller noe i denne duren. Husker ikke helt de riktige kommadoene nå. Uansett. Jeg har sjekket boot.ini filen, den ser OK ut. Jeg har ersattet hal.dll filen i system32 mappa med en ny en, uten hell. Om jeg bare installerer noe drivere skjer dette. Har skjedd under software installasjon også. Jeg har blitt lei av dette og valgte letteste utvei. Formatering. Da jeg var ferdig med dette skjedde det igjen. Etter installasjon av nVidia brikksette (nForce3) føkket alt. Av en eller annen merkelig grunn kjører maskinen problemfritt opp til Windwos lenge XP SP2 cden er i dvdrommet! Jeg vet ikke hva mer jeg kan finne på. Har blitt utrolig lei og setter derfor stor pris på hjelp! Min maskin består av følgende ; AMD 3500 + MSI K8n Neo2 P 1024 Corsair Ram GeForce 6600 GT 320 GB WD HD 200 GB WD HD 36 GB WD HD Raptor - I RAID ( disse to raptor diskene kjøres i raid 0) 36 GB WD HD Raptor - I RAID Tusen takk for all hjelp som kan skaffes. Mvh Bjørn Erik Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Ja det er riktig som du sier, problemet kan væra overalt. Nå, det er en del detaljer som jeg ikke helt får med meg slik som du beskriver det men jeg prøver allikevel: Hvis det er slik at du kan starte med F8 ,så starte i anable Boot logging. Neste rund, starter du igjen i safe mode eller i safe med kommand prompt. Bruke en tekst editor og åpne filen ntbtlog.txt som du finner i \windows folder. Der vil den siste oppføring ha noe med problemet å gjøre. Du skriver at du har erstattet hal.dll med en ny. Før du gjør det så når du er inne i safe mode ---kjør--sysdm.cpl-- Under maskinvarer/enhetsbehandlingen åpne +Datamaskin og se hva det står der. Den informasjon skal du bruke når du skal kopiere ....hal.dll... i /system32. Windows (er det xppro?) har flerre filer som skrives som ..hal.dll...når de blir kopiert, installert, men i utgangspunkt er ikke de samme.(du finer mer om det i MS.) Minne kan væra problem ! Men du sier at det er nVidia chipset drivere som helst du merker problemer, så det er viktig å bekrefte at du har riktig ver. Hva med Bios ? Er noe instillinger der som du har forandret som du burde ikke ! Det var det jeg hadde nå, som du sier selv,det kan væra så mye. Du må selfølgelig skrive ned , lage log for de forandringer du gjør slik at det er et vis system, ellers du kan havne i en sirkel. Prøve! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå