Gå til innhold

Total solformørkelse i høy oppløsning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig bilde, men det vinner prisen for minste bilde i 2006. Mange legger ut for store bilder, men 6kb og 309x221? Dette motivet tåler i og for seg det lille formatet, men det hadde vært kjekt hvis du ikke var så gnien...

Kan du legge det ut i litt større format. Jeg liker det, nemlig.

Lenke til kommentar
Stilig bilde, men det vinner prisen for minste bilde i 2006. Mange legger ut for store bilder, men 6kb og 309x221? Dette motivet tåler i og for seg det lille formatet, men det hadde vært kjekt hvis du ikke var så gnien...

Kan du legge det ut i litt større format. Jeg liker det, nemlig.

5864203[/snapback]

Takk PMnormal, hvis du følger linken som ligger der kommer du til bilder med høyere oppløsning. Jeg vil ikke ta opp så mye plass her med dubletter av bilder som allerede ligger ute.

http://www.tomvictor.com/eclipse2006.htm

Hva slags optikk/filtre bruker du for å ta slike bilder?

5864240[/snapback]

Takk Sir Maximus, det er ikke brukt noen filter under den totale fasen, da kan du fint ta bilder av sola uten filter. Under de delvise fasene er det brukt et Orion glass solfilter. Men du kan like godt bruke et Baader filter som du får kjøpt i A4 format og klippper til slik at det passser dine linser, koster ca. 250 kr.

Linsen er en 102mm APO refraktor med en brennvidde på 820mm f/8.

Jeg må si det er ganske sprøtt å ta bilder av en slik formørkelse, i den ene øyeblikket står du i sola å tar bilder og noen sekunder senere står du plutselig i kalde mørket å knipser... :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, under total formørkelse bruker jeg ingenting. Det som kan være litt vanskelig er at du må ta av solfiltere noen sekunder før totalen og noen sekunder etter, er du for sen eller for tidlig ute har du et 820mm brennglass fokusert i øyet ditt eller i søkeren. Både søkeren og øyet smelter ganske raskt.

Når sola er fremme må solfilter benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...