Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må slå pc`n på og av ca. 10 ganger før den starter

Anbefalte innlegg

Hardware: MSI Barebone Mega865, p4 2.8Giga, 512Twinmos 333mhz, Hovedkort MSI....., Radeon Atlantis 9800 skjermkort...

Problemet tror jeg begynnte for 1 mnd siden, etter at naboen saget ned et trè over strømledningene, og strømmen gikk og kom 3 ganger i løpet av 5 til 10 sekunder mens pc`n var ON!

Når jeg nå skal starte pc`n, er det kun prosessor vifter som starter, og PSU vifte etter det jeg kan se. Hører noe tikking i DVD brenneren også. På skjermen kommer kun "NO SIGNAL"

Når jeg da etter gjentatte ganger har slått pc`n av og på, så starter den, og følgende melding kommer i oppstarten:

"WARNING! CPU HAS BEEN CHANGED. PLEASE RE-ENTER CPU SETTINGS IN THE CMOS SETUP AND REMEMBER TO SAVE BEFORE QUIT"

Neders står det: Press F1 to continue, or DEL to enter Setup.

Jeg trykker bare F1, så starter den opp. Men så står jeg ovenfor det samme problemet hver gang jeg slår av pc`en......

Tydelig et hardware problem som følge av strømbruddet ? Men vet ikke hvor jeg skal begynne....hva er skadet ? RAM ? PSU ? Prosessor ? Skjermkort ? Harddisk ?

Kjører Windows XP, og hadde ikke innstallert eller endret hverken software eller Hardware i forkant av problemet.

Må legge til at noen ganger har CPU viften(e) tror der er 2stk, laget noen voldsomme hylelyder, men hylingen forsvinner tilslutt...noen ganger etter 1min, andre ganger etter 15min.....

Takknemmelig for alle råd og Svar.....

Hilsen: GateKeeper

Endret av Gatekeeper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg :)

Tydeligvis en eller flere komponenter som har fått overspenning som da har ført til skade. Det første du fikk, ''No Signal'' i skjermen tyder på at skjemkort ble ødelagt under strømavbruddet. Men du fikk opp bilde, det er litt merkelig i seg selv.

Feilmelidingen du fikk om CPU tyder også på at det har skjedd noe Bios, ja. En liten resett har den fått. Husker du sånn ca. hva slags innstillinger du hadde der fra før?

Jeg anbefaler at du også tester med en ny PSU hvis du har, det er tross alt den som gir strøm til din PC. Og til slutt. Vet du om stikkontakter i det rommet du sitter i er jordet? De er vel det, en anbefalning av El-verket i ditt område. Gjelder forøvrig all hustand.

Som sagt, bytt PSU. Lån om mulig. Og sjekk også om det lukter svidd et sted, lukt etter en uvanlig lukt i din PC i alle fall :)

Hilsen meg.

Lenke til kommentar

Skjermkortet funker vel fint det.....når pc`n først starter opp.....så er alt som det skal, jeg bruker den pc`n nå. Men saken er at når jeg slår den av for nattet...og skal ha den igang igjen imorgen, så er det et mareritt med utallige restartinger, og av og på med bryteren og til syvende og sist så starter den........etter ca. 10 forsøk.

Den "Warning!" meldingen dukker alltid opp på skjermen ja, men jeg trykker bare f1 to continue......

Støpslene her er jordet ja, da bygget kun er 3 år gammelt. Jeg kan ikke huske noen svidd lukt når jeg åpnet pc`n første gangen, men la merke til en del støv.....da pc`n min var begravd i papir som fløyt på et ellers overfylt skrivebord i en hektisk periode. Papiret er fjernet :) .

Jeg skal la være og slå av pc`n for natten, så tester jeg med Ultimate BootCd imorgen......Så låner jeg min brors "shuttle-X" og tester med den strømforsyningen der.....bør vel passe ? Synes og huske det stod 220W på min....

Avlegger rapport iløpet av tidlig kveld imorgen.

Lenke til kommentar

220W PSU på den som sitter i din maskin er i det minste laget. Den har nok også fått en skade i seg (garantert), så en investering i en ny PSU er ikke en dum idè :) Men test med en ny PSU først som sist. Hvis den ''Warning''-beskjeden ikke kommer frem etter testing med ny PSU, synes jeg du skal kjøpe en PSU altså :)

Eksempel:

- NorthQ 4001AT, 120mm, 24-pin/PCIe gjør susen skjønner du :)

Lenke til kommentar
om det ikke funker kan du jo alltids kreve erstatning hos naboen. min psu ble svidd på grunn av strømbrudd,

derfor ha jeg nå betillt meg Ups. vil forsikre meg om at min kjære computer har det godt :love:

5864138[/snapback]

Mulig at det er cmos batteriet som er dødt.

Slike problemer som du beskriver er et kjent tegn for at det er noe muffens med den.

Det er også en billig ting å sjekke.. koster ikke stort mer en 10'er.

**FJERNET SPAM! Mvh oysfaerg**

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...