Gå til innhold

Duell: AMD X2 vs Pentium D805

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.techwarelabs.com/articles/hardware/dcOAB/

For someone with a budget of less than $150 for a processor, there should be no reason to go single core or any other processor for that matter. The Pentium D 805 is clearly in a league of it's own (when overclocked) at this price point. The price of the Pentium D 805, motherboard w/SLI and 1gb of memory would come out to around the same price as an X2 3800+ processor! This is really the best bang for your buck, stock or overclocked. On the other hand, with the price premium of the X2 3800+, you get slightly better performance. Unfortunately, you have to decide if the extra $150 is worth a 2.5%(o/c v.s. o/c) or 16.2% (stock v.s. stock) increase in performance for applications. With Conroe and AM2 on the horizon, the 805 is a great solution to hold you off until then.

Tydeligvis bra budskjett-cpu.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Takk for meget godt bidrag til tråden TL1000S, balansert, fyldig og god informasjon. Spesielt kom det godt frem at valg av CPU er behovsavhengig. Intel har et meget godt budsjett tilbud med sin D805, og for folk som ikke er opptatt av spill eller HPC, virker den som et klart første valg, utrolig mye PC for pengene, for tung videoredigering kan man kanskje se behov for en kraftigere CPU når lommeboka tillater det. For gamere er det litt mer komplisert, spesielt når man drar inn overklokking, hvilket minner meg på, du sa ikke hvilket kjøleoppsett du brukte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takk for meget godt bidrag til tråden TL1000S, balansert, fyldig og god informasjon. Spesielt kom det godt frem at valg av CPU er behovsavhengig. Intel har et meget godt budsjett tilbud med sin D805, og for folk som ikke er opptatt av spill eller HPC, virker den som et klart første valg, utrolig mye PC for pengene, for tung videoredigering kan man kanskje se behov for en kraftigere CPU når lommeboka tillater det. For gamere er det litt mer komplisert, spesielt når man drar inn overklokking, hvilket minner meg på, du sa ikke hvilket kjøleoppsett du brukte?

5936472[/snapback]

Takker og bukker. :)

Jeg tror jeg skrev kjøler i innleggene..

På Intel-oppsettet.. så bruker jeg en TT Big Thyphoon, men har klare planer om å (endelig) installere (mitt første) vannkjøling. Da kan jeg trolig kjøre med høyere VCore og opp mot 4Ghz (stabilt).

På AMD-opsettet.. bruker jeg samme som jeg hadde på Venice'n (som X2'n erstattet).. en Thermalright XP90cu+Mist 92mm (kjøpt inn fra Stoolmans store overskuddslager). :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg bench'et mitt oppsett:

CINEBENCH 9.5

Processor        : p805d
MHz              : 2945    (10% overklokket)
Number of CPUs   : 2
Operating System : xp

Graphics Card    : radeon 7000
Resolution       : <fill this out>
Color Depth      : <fill this out>

Rendering (Single   CPU): 249 CB-CPU 
Rendering (Multiple CPU): 444 CB-CPU 

Multiprocessor Speedup: 1.79

Shading (CINEMA 4D)                : 294 CB-GFX 
Shading (OpenGL Software Lighting) : 418 CB-GFX 
Shading (OpenGL Hardware Lighting) : 330 CB-GFX 

OpenGL Speedup: 1.42

Det er tydelig en fordel å ha to cpu'er når programmet som kjører (som dette), kan beytte begge. 1.79 ganger så raskt med to cpu'er som en en. Men da ikke dobbelt så rask.

SisoftSandra forteller i midlertid om en viktig flaskehals på systemet. Båndbredden på minnet er strupt av 805'ens 533 FSB....:

SiSoftware Sandra

Benchmark Results
RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2 : 3587 MB/s
RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2 : 3584 MB/s

Bandwidth Efficiency : 76% (estimated)

Memory Used by Test : 512MB

Chipset 1
Model : ASUSTeK Computer Inc ? (2770)
Front Side Bus Speed : 4x 147MHz (588MHz data rate)
Width : 64-bit
Maximum Bus Bandwidth : 4704MB/s (estimated)

Installert minne er DDR2 667 / PC2 5300 satt opp som dual channel. Og kan yte mer enn dette. Men på grunn av 533 FSB på 805'en bootes minne som PC4200 single channel eller PC3200 dual channel. Dette kan jeg løse med å enten overklokke eller skifte ut 805'en med en 800 FSB prosessor fra pentium 820 D og oppover.

Pwd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uklokket/"småklokket" er det liten tvil om at 805D ikke er noen "racer"..

Å kjøre denne CPU under FSB166 er etter min ringe mening uaktuelt... (noe den gjør glatt med VCore under 1.3).

Se forøvrig mine *foreløpige* resultater for X2 og 805D (Cinebench) gjengitt i en tidligere posting i denne tråden..

På mitt system så yter P5P800SE (i865p) m/DDR400 ca. 5500 MB/s ved 3.7Ghz (Everest read).

PS.

Utifra det jeg kan utlede av brukererfaring(er) av 805D er det kun undertegnede og "Jacoweb"? som har skrevet noe om denne CPU. Sistnevnte skryter uhemmet om at hans eksemplar kjører glatt på 4Ghz. :) Synd at vedkommende ser ut til å ikke lenger være aktiv på forumet.. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jess, da har jeg også fått en Pentium D 805 og Asus P5P800 SE i hus. Har Thermaltake BigWater på systemet og det kjøler også ett 9800XT-kort. Jeg får horrible temperaturer. Idle ~45 og på maks load på CPU og VPU får jeg over 70. I tillegg driver denne CPU-en og virrer FÆLT på spenning og temperatur. I løpet av få sekunder dumper den fra 66-70-64-70-76, lissom. Skal jeg bare ta det for god fisk, eller er det hovedkort som er helt ute og sykler. Det jeg skal frem til er at nå er det nok en 805D i bruk med snart fornøyd eier.

Ble litt skuffet da jeg ikke fikk satt multiplikatoren ned og FSB på 200 :( Men det tror det er hovedkortets feil. Selv om de markedfører med at hovedkortet skal støtte dette...

Blir nok litt testing fremover, og skal ikke se bort fra at en ny vannkjøling skal sette denne her på bedre tanker. Nå tror jeg at jeg skal holde den på 3500 uten problemer fremover :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for oppfølging "Baronkanon".. :thumbup:

Jeg er tilbøyelig til å anta at det er hk'et (Vrm/chipset) som kanskje ikke helt klarer å "håndtere" strømkravet fra 805D'en.

Forøvrig har jeg jo hatt noe erfaring med Pentium D (830D) før.. og det kan se ut som om andre hk/dual-kombo's er veldig "ustabil" mht. VCore.. Selv om man setter VCore til f.eks. 1.4 i Bios.. vil actual VCore flukte fra 1.375 - 1.4 ved idle.. for så å "dumpe" ned på 1.27 . 1.33 under full load.

Det betyr jo for det første at man må sette VCore altfor høyt i Bios for å unngå krasj/utsabilitet ved full (dual) load pga. VCore drop, samt man må ha "ekstrem-kjøling" for å holde temperaturer nede.

Jeg har også samme erfaring med at temperatur "flukter" en god del..

Har nå montert MIST vannkjøling, men pga. en produksjonsfeil med tanke/pumpe (Cooltek/dårlig tetning utløp pumpe/innløp nippel i tank) kjører settet for dårlig pga. ujevn "flow".. Jeg får også opp mot 60 grader ved full load ved VCore over 1.4 noe som ikke er særlig bedre enn TT Big Thyphoon. I tillegg har jo Vrm/Mosfet da for dårlig kjøling noe som heller ikke bedrer stabilitet.

Slik jeg ser det nå.. er det for mye jobb i forhold til en X2 dersom man skal få utnyttet CPU'ens potensiale..Og så blir det jo litt "feil" å måtte gå til innkjøp av "high-end" PSU/kjøling for å oppnå stabil drift ved høy overklokk. Det er ingen tvil om at 805D "vil være med" på ganske så mye overklokk (opp mot og over 4Ghz) gitt god nok kjøling, god nok strømforsyning og ett "stabilt" hk.

Jeg tror vi ikke kan forvente det helt store med ett hk til kr. 600.. Det er nok en grunn til at "versting-hk" basert på i955/i975 koster opp mot og over 3 ggr så mye som P5P800SE. Kan man "leve med" en noe lavere klokk på 805D'en så vil jeg fortsatt si at denne combo (P5p800SE + 805D) er en meget rimelig inngangsbillett til dual core/system.. :)

PS.

Kjøpte MIST 500w.. som er særdeles stillegående, men også den "sliter" dersom man setter "høy" VCore.. Prøvde med 1.5 i Bios og dual prime @ 3.8 og da ble det BSOD etter få minutter samt det luktet brent plastikk fra PSU. (Alt fungerer OK etterpå, men jeg har nå en forespørsel/klage på vannkjøling ovenfor Microplex som jeg vil ha avklart før jeg tester videre)..

PS2.

@Baronkanon:

De temperaturer du oppgir virker veldig høye gitt vannkjøling, men det spørs jo ved hvilken VCOre dette er. Er dette over 1.4? Jeg ser at mitt "defekte" MIST sett holder idle under 40 og max.load (dual prime) under 50 *såfremt* jeg holder VCOre (Bios) under 1.4.. Med en gang VCore settes opp mot og over 1.45 (Bios) "fyker" temp opp til over 40-45 ved idle..og opp mot 60 grader full load. Med "Thyphoon'en" var temperatur ved idle det samme, men full load nærmet det seg da 70 grader. (Huff.. mye skriveleifer..rettet..i x antall omganger)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker for det, TL1000S. Må nok investere i bedre vannkjøling når skattepengene kommer... Når Arctic Silver har satt seg, kan jeg komme tilbake med temps. Er rimelig sikker på at blokken er korrekt montert, for den blir varm, ja! Det som slår meg er at temperaturene varierer så mye! Har en NorthQ 4775-400-strømforsyning innkjøpt kun for strømhungrig CPU. Fikk i hvert fall bedre ytelse enn den gamle maskinen min, så jeg er fornøyd hittil :) Har ennå ikke fått testet spillytelsen skikkelig, så det er neste punkt på programmet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Baronkanon:

Hva har du satt VCore til i BIos.. og ved hvilken klokk..

Har du testet dual prime og hvilke temps og vdrops observerer du da?

Jeg ser nå at vannkjøling (MIST "economy" 80) gir noe lavere temperaturer enn TT Big Thypoon (ca. 5 grader lavere ved full load.. når vannet har blitt varmet opp).

Det som da er problemet er at mosfet's blir *ekstremt* varme.. og dermed går stabil klokk kraftig ned.. Har nå satt ei 92mm vifte på Zalman chipsetkjøler som blåser ned på mosfets.. Det hjalp, men ga ikke noe bedre klokk ved samme VCore enn det jeg har testet tidligere med TT Big Thypoon.

Konklusjonen min er (fremdeles) at P5P800SE/805D er en rimelig inngangsbillett til dual-core, men ikke egnet til noe særlig klokking.

Det kan godt være at jeg har fått ett "mandags-eksemplar" av både 805D og P5P800SE... De første overveldende "skryte-tråder" om 805D ser dessverre ut til å gjelde de som har fått tak i gode "chips".. "Alle" klarer ikke 4Ghz stabilt... det er ihvertfall sikkert. Mitt system/CPU kan benches (single core) på ca. 3.8, 3.7 på dual (1.45VCore).. og stabilt drift ser ut til å havne på ca. 3.3 - 3.4 ved 1.35 - 1.375 (VCore). Skal se hva jeg kan få til med bedre kjøling av mosfets..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå fant jeg ut noe merksnodig... Etter at jeg satte opp vcore til 1.400 i BIOS, har jeg fått mye mer stabile temperaturer. OG de er ikke så gale heller. Nå har jeg 35 grader IDLE. Lurer på om den lave vcoren gjorde at temperaturene ikke ble lest av korrekt. Nå er prosessoren ca. stabil på 170 FSB.

Lenke til kommentar

Trenger Hjelp!! :hmm:

Noen som har noen tips på hvordan eg skal klare å få opp en D805 over 4GHz?

Har stoppa heilt opp på 3.8GHz nå og det plager meg noe så J....!

Har ett ASUS P5LD2 i945.Ligger på 31idle og 40 på maks med prime. Men kommer ikke over 3.8. har 1.3 Vcore.

Mvh Absolut Vodka

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Trenger Hjelp!! :hmm:

Noen som har noen tips på hvordan eg skal klare å få opp en D805 over 4GHz?

Har stoppa heilt opp på 3.8GHz nå og det plager meg noe så J....!

Har ett ASUS P5LD2 i945.Ligger på 31idle og 40 på maks med prime. Men kommer ikke over 3.8. har 1.3 Vcore.

6078292[/snapback]

3.8 @ 1.3VCore (dersom det er dual-prime stabilt) er da mer enn bra nok. :ohmy:

De temperaturene du leser av er jo også ekstremt lave.. med tanke på 805D (som drar mer strøm enn f.eks. 930, 940..eller 950D..ikke minst idle).

Regner da med at du har vannkjøling/sitter i en kald kjeller.. :)

Prøv å sette VCore til 1.4 og se om du da kan komme over FSB190...evt. prøv med opp mot 1.45.

Ser det er flere som rapporterer at det ikke hjelper med VCore > 1.4 med 805D (Xs.org/forum).

Selv rakk jeg idag såvidt å boote/reinstallere driver for min 805D.. i ett P5WD2 Premium (har ventet lenge på disse OCZ brikkene. Det var noe annet enn P5P800SE det! :thumbup:

I motsetning til P5P800SE har den god kjøling av Mosfet/Vrm .. overvolter noe.. og holder VCore godt selv under dual prime. Rakk å verifisere at systemet var stabilt ved FSB166 (3.32Ghz) @ 1.4VCore (Bios. Actual 1.44/1.38 idle/load).

Temperaturer er "groteske" selv med dual-rad kjøling.. 44 idle.. 57 load.

Måtte forøvrig flashe bios da demokortet kom med en bios som ikke helt gjenkjente/støttet 805D.

Får teste mer imorgen om CPU vil være med på opp mot 4Ghz (stabilt). Klarer den ikke det, åker den rett ut til fordel for en 930D. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har vannkjøling på den ja. Prøvde å øke til 1.4VCore men eneste eg fikk var litt høyere temp. Den gir seg totalt når eg kommer over 193*20. og vil ikke være heilt stabil over 3.8. :(

Kan de ikke bare lansere conroe snart så det går an å få noe liv i intel igjen. :love:

Mvh Absolut Vodka

Ps kan det ha noe med rammen min? Har de her Prisguide

Endret av Absolut_vodka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes du overdriver litt nå "Absolut_vodka" :)

Du kan ikke akkurat klage på en overklokk på over 1Ghz/42%.. på default VCOre.

Er nok neppe minnebrikkene som stopper deg, med mindre du kjører de godt over specs (som ville være rart sålenge du har FSB < 200... husker ikke hvilke dividere du har i BIos på ditt hk).

THG måtte over 1.6VCore for å nå 4Ghz.. faktisk måtte 1.6 til for å nå 3.8.

Selv har jeg nå fått testet litt mer og det "butter" ved 190x20=3.8 @ 1.3875.

Har valgt å ikke gi mer volt før jeg har fått bra nok kjøling av hk, NB, Mosfet med en "custom" løsing med 92mm Asetek "extreme" i sidedøra rett over sokkel..

Først da vil jeg se om min 805D vil være med opp mot og over 4Ghz på høyere VCore.., men jeg vil ikke over ca. 1.55VCore. Til det blir temperaturene rett og slett for høye for 24/7 bruk. (NB-temp sank 10 grader ved bruk av ei bordvifte mot sokkel/NB.. ved benching)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...